Až o čtvrtinu každý rok celosvětově stoupá podíl seznamovacích agentur na seznámení. Evropa tak začíná dohánět USA, které seznamovacímu byznysu až donedávna vládly. U nás jsme dokonce ještě dál než evropský průměr. Meziroční nárůst seznamování přes agentury je více než padesátiprocentní.
Z průzkumu agentury Date2k vyplývá také to, že podíl mužů a žen, kteří využívají seznamovacích agentur, je podobný, ale jiný už je přístup a očekávání. „Převážná většina klientů seznamovacích agentur je středního věku, kdy si uvědomují, že nemají příliš času na to, aby několik měsíců, nebo dokonce let, obětovali tomu, že budou hledat partnera ve svém okolí, aniž by měli jistotu, že ho skutečně najdou,“ vysvětluje Kristýna Mertlová, majitelka seznamovací agentury.
Muže i ženy podle ní spojuje, že pro služby seznamky se rozhodnou ve chvíli, kdy vyčerpají možnosti seznámit se s někým z okruhu svých známých, případně s někým z lidí z okruhu svých kolegů. „Většina jich do agentur přichází i se zkušeností z různých on-line seznamek, kde jejich zážitek bývá často velmi tristní. Je totiž bohužel obvyklé, že lidé v inzerátech v rámci těchto platforem své profily upravují tak, aby se co nejvíce líbily, mnohdy za použití nepravdivých informací či fotek. O to bolestnější pak srážka s realitou bývá.“
Chtějí se usadit
Nejpočetnější věková skupina, která služeb seznamovacích agentur využívá, se podle průzkumu pohybuje v rozmezí 40–44 let. Druhou nejpočetnější skupinou jsou lidé kolem 30 let a zájem projevují i lidé kolem šedesátky. Zajímavé je, že zatímco u žen jde ve valné většině o situaci, kdy za sebou mají nevydařený vztah nebo v některých případech i rozvod, u mužů jde o potřebu konečně se usadit. To také souvisí s odlišnými očekáváními, která ženy a muži od seznamovacích agentur mají. „Bezmála sto procent mužů bere tuto formu seznámení jen jako jednu z dalších možností. Nevytvářejí si absolutní očekávání, že jenom zde musí najít partnerku na celý život, a jejich rozhodování seznamovací agenturu využít bývá spontánní,“ říká Kristýna Mertlová.
Atraktivita a úspěch
Muži se, jak říká nedávný průzkum, do seznamek nejčastěji přihlašují buď v době od 8 do 9 hodin ráno, tedy před začátkem pracovní doby, nebo pak kolem poledne v době polední pauzy. Jejich impulsem přitom ve více než 75 % je momentální rozpoložení vyzkoušet další z možností. Z kvalitativního průzkumu vyplývá, že nejčastěji jde o rozhovor s blízkým člověkem, který se právě s někým seznámil. A koho hledají? Nejčastěji atraktivní úspěšné ženy, jež hledají muže, kteří mají zkušenosti a rozhled, protože právě za takové se většinou považují.
Ženy si počínají jinak
K využití služeb seznamovacích agentur se rozhodují po delším uvažování a pečlivém výběru, pro kterou z nich se rozhodnou, a to na základě odborných doporučení, internetových diskuzí nebo osobních referencí někoho z blízkého okolí. A zatímco muži počítají s tím, že výběr té „pravé“ případně nemusí vyjít, ženy s něčím takovým ve více než 90 % vůbec nepočítají. „Také nejčastější doba jejich přihlášení odpovídá tomu, jaký význam této službě přikládají. Jde totiž o dobu mezi desátou a dvanáctou hodinou večerní, kdy většina single žen bývá v intenzivnějším emocionálním rozpoložení,“ vysvětluje Kristýna Mertlová a doplňuje, že většinu klientek tvoří úspěšné ženy kolem třiceti let, které se chtějí usadit, protože v zaměstnání již dosáhly určitého postavení a nyní se chtějí soustředit na své soukromí.
Čtěte také:
Teorie podobnosti. Nehledejte jen hezký protějšek!
Kdy seznamka nefunguje aneb kde lásku raději nehledat
Stáňa Krajíčková: Lásku si nemůžeme zasloužit ani odpracovat. Nebo ano?