Chcete šetřit životní prostředí i svou peněženku? Díky „kapslovému“ prodeji to bude již brzy možné. Nebudete už muset vyhazovat peníze za obaly a dělat si následně starosti s jejich tříděním.
Moderního ZERO Waste, tj. života s minimalizací odpadu, se rozhodla využít česká společnost, která přichází s unikátní možností nakupovat potraviny i kosmetiku zcela bez obalu. A nejen to. Díky „kapslovému“ převozu je odpad minimalizován i u výrobců a prodejců.
Jak to funguje
Základní myšlenka je jednoduchá: výrobci potravin své zboží místo do klasických plastových obalů a krabic nandají do speciálně vyvinutých kapslí, které je možné opětovně plnit. Kapsle budou na prodejní ploše obchodů umístěné tak, aby se z nich dalo odsypávat či odlévat. Prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu či přímo na scanneru vozíku se zobrazí logo značky produktu, jeho nutriční hodnoty, cena a vše, co by jinak bylo na obalu. Poté si zákazník pohodlně navolí zboží, které mu obsluha obratem připraví, a prostřednictvím aplikace také zaplatí, čímž ušetří čas strávený čekáním v dlouhých frontách.
Prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu či přímo na scanneru vozíku se zobrazí logo značky produktu, jeho nutriční hodnoty, cena a vše, co by jinak bylo na obalu.
Šetřete přírodu i peníze
„Systém je vhodný pro všechny formáty obchodů s potravinami, pro velké sítě supermarketů, malé lokální obchody, kavárny, nebo třeba farmářské prodejny. Jednoduše propojí malé a velké výrobce s globálními i malými maloobchodníky,“ popisuje Petr Báča, který je ředitelem společnosti, jež novinku brzy uvede na trh. Technologie MIWA pracuje se sypkými trvanlivými potravinami, jako jsou těstoviny nebo luštěniny, trvanlivými tekutinami, jako je med či olej, a nepotravinovým zbožím, například s krmivem pro domácí zvířata nebo drogistickými tovary. Právě tyto produkty bývají prakticky vždy balené v jednorázových plastových obalech.
Stačí si vzít z domova pěknou dózu nebo využít jednu z těch vratných z obchodu. Je to malý krok pro lidstvo, ale velký pro planetu.
Recyklovat odpad? Raději ho vůbec nevytvářet
Prodej zboží odvažovaného zákazníkům do vlastních nebo vratných obalů navazuje na způsob obchodování a zákaznickou zkušenost, která zde již existovala před nástupem samoobslužných prodejen. „Výzvou je ale zachovat a ideálně vylepšit, při prodeji zboží bez obalu, moderní nákupní zážitek pro spotřebitele a zároveň dodržet všechny předepsané standardy distribuce a skladování z pohledu obchodníka a výrobce. S pomocí MIWA dokážeme vyřešit všechny těžkosti ohledně logistiky a pohodlí nákupu a přitom dodržet to, co slibujeme – tedy odstranit plastový odpad z celého dodavatelského řetězce,“ shrnuje Báča.
V současnosti se chystá první concept store, který umožní otestovat a doladit technologickou část projektu a seznámí zákazníky s novým stylem nakupování. Hlavním cílem projektu MIWA však není jen snaha o vytvoření alternativy ke stávajícímu způsobu nákupu a distribuce potravin. Tvůrci naopak chtějí změnit vnímání a přístup v nakládání s obalovým materiálem v celém dodavatelském řetězci a počítají s tím, že se koncept dostane za hranice ČR do celé Evropy a za několik desetiletí možná do celého světa.
Čtěte také:
Švédské nákupní centrum prodává jen použité věci
První český zero waste: Důkaz, že je možné žít „bez odpadu“
Čistička vzduchu jako ve vesmírné stanici? Postačí květiny.
foto: Shutterstock, MIWA