Oproti vojenským obchodům vypadá civilní trh s vrtulníky ponuře. Airbus proto plánuje kolmě startující čtyřsedadlový letoun s elektrickým pohonem. První let s cestujícími přijde překvapivě brzy.
„V civilním trhu s vrtulníky panuje kocovina. Rok 2016 byl pravděpodobně nejhorším rokem od hospodářské krize roku 2008,“ říká Guillaume Faury. Tento Francouz je šéfem odvětví vrtulníků v Airbusu, který se s 47 procenty tržního podílu označuje za světově největší firmu nabízející vrtulníky. Ostatně světový trh roku 2016 klesl o 13 procent pod 600 nových objednávek. Klíčoví zákazníci z ropné a plynové branže objednávají méně.
Proto mluví Faury raději o projektech, jako je City Airbus. V tomto případě jde o druh létajícího auta, které dokáže startovat a přistávat kolmo s eletřinou poháněnými rotory. „Projekt City Airbus startuje oficiálně tento měsíc,“ řekl Faury.
„Nová éra pro městskou dopravu“
Na německém stanovišti vrtulníků Airbusu Donauwörth stejně jako na vývojovém stanovišti Ottobrunn má být vystaven ukázkový model v originální velikosti. Má se zdvihnout v příštím roce nejprve bez posádky a koncem roku 2019 poprvé s cestujícími. „Začíná nová éra pro městskou dopravu,“ řekl Faury, „s ekologickým elektrickým pohonem.“
Novodobý létací dopravní prostředek má nabídnout místo čtyřem osobám. To mohou být tři pasažéři a pilot a v pozdější automatické létající verzi také čtyři cestující. Kdy se plánuje uvedení na trh, nechtěl Faury prozradit. Je ještě třeba vysvětlit mnoho otevřených bodů, jako je obchodní model a otázky povolení. City Airbus bude stavěn pravděpodobně na německých stanovištích, řekl jeden mluvčí.
Městský provoz by se mohl podle výpovědí šéfa Airbusu silně změnit.
V klasickém civilním obchodě neočekává šéf vrtulníků Airbusu žádné prudké zotavení trhu. Existuje stále ještě velký nadbytek vrtulníků v ropném a plynovém průmyslu, které své aktivity utlumují kvůli nízké ceně ropy. Kdyby tato odvětví v následujícím roce nebo dvou navýšila objednávky, bylo by to překvapení.
Dobrá čísla ve vojenském obchodě
Oživení trhu ale zažívá vojenský obchod, jehož podíl na obratu roku 2016 se vyšplhal z 50 na 57 procent. Velký vliv na to měly vrtulníky Tiger a dopravní modely NH-90. Celkem vzrostla expedice o 15 jednotek na 418 vrtulníků.
Také u nových objednávek dominuje vojenský obchod. Tak mohl Airbus získat velkou zakázku ze Singapuru a Kuwaitu. Po odečtení 35 zrušených objednávek zbylo v roce 2016 353 nových zakázek, což stále ještě leželo nad objemem předcházejícího roku. Přitom zakázka z Kuwaitu ještě není v číslech zahrnuta.
„Pro tento rok se nerýsuje žádná revoluce. Bylo by pěkné, kdyby znova mohlo být vyexpedováno 400 vrtulníků,“ řekl Faury. Byl by to „pěkný cíl“ pro tento rok, pokud by byl dosažen stejný objem získaných zakázek, jako bude objem vyexpedovaných vrtulníků.
Šéf firmy Airbus doufá, že po tragické nehodě s velkým vrtulníkem Super Puma H225 v dubnu 2016 v Norsku se vrátí důvěra v tento model. Uprostřed letu se uvolnil celý rotor, zemřelo 13 lidí. Platil dočasný zákaz létání. Také VIP-vrtulník kancléře v letecké pohotovosti stál na zemi. Stejně jako dříve není model ropnými společnostmi nasazován na lety přes Severní moře.
K nadějným trhům pro Airbus patří Čína. Čínské konsorcium objednalo uprostřed roku 2016 dohromady 100 vrtulníků (H135), které mají být dodány v příštích deseti letech. Pro zakázku v hodnotě 700 miliónů se zřídí konečná montáž v Číně, která bude uvedena do provozu v příštím roce.
Otazníky po změně vlády v Polsku
Nadále se Airbus pokouší dostat k velké vojenské zakázce v Polsku. Firma již vyhrála předvýběr polské armády pro modely 50-Caracal-H225 v hodnotě 3,2 miliardy Euro. O zakázku se ucházely také firmy Sikorsky (USA) a Leonardo (Itálie). Mají závody v Polsku. Airbus plánoval výstavbu závodu v Lodži.
Po změně vlády v Polsku však bylo jednání v říjnu 2016 překvapivě přerušeno. Nyní by měly být objednány modely Black-Hawk od firmy Sikorsky/Lockheed Martin. Airbus plánoval právní kroky. Mezitím došlo k novému vypsání projektu. Polsko má údajně nadále zájem o objednání víceúčelových vrtulníků u Airbusu, avšak v menším počtu než dříve plánováno.
Čtěte také:
Revoluce v dopravě na dohled. Z Prahy do Brna za 15 minut?
Budou hlubiny oceánů skrývat obří baterie?
Jak vypadá revoluce ve světě energetiky?