Kalhoty na jógu vyrobené z plastových lahví, starých mobilních telefonů a kokosových skořápek od Kenai Sports. Rostliny, které svítí a nahradí vám žárovky v domě. Samozavlažovací květináč, co vám usnadní starost o rostliny. Resketch, ekologický skicák, jehož design a skladba podporuje kreativitu. Anebo Ramrocket – hydraulická mašina, která vezme městský odpad a stlačí ho do stavebního materiálu. Princip crowdfundingu je neuvěřitelně starý. Spočívá v tom, že jedinci přispívají penězi k uskutečnění společného cíle, díky němuž může být realizováno mnoho skvělých projektů. Přesto o něm mnoho lidí neví...

Uvedl jsem jenom několik zajímavých nápadů, které lidé chtěli realizovat. Některé z nich – například Resketch – jsou už v prodeji. Další, jako Kenai Sport, nesehnaly na realizaci projektu peníze. O tom, jestli se stanou skutečností, přitom rozhodují lidé jako by. Chcete vědět, jak podpořit zelenou budoucnost naší planety?

Princip crowdfundingu

Když shořelo Národní divadlo, vlastenci vybrali peníze na výstavbu nového přímo od Čechů. Americkou Sochu Svobody zase financovali Francouzi. Tomuto principu se dnes říká crowdfunding (v doslovném překladu „financování davem“). Tak jako v minulosti i dnes můžete přispívat na celou řadu užitečných projektů. A ještě z toho mít něco zpátky.


Spousta lidí má dobré nápady, ale chybí jim peníze na jejich realizování. Proto jsou tady crowdfundingové stránky jako Hithit, Startovač nebo Kickstarter. Kdokoliv na nich může představit svůj projekt, určit částku, kterou na něj potřebuje vybrat, i počet dnů, během nichž bude sbírka probíhat (většinou 1 měsíc). Tyto projekty jsou často nevýdělečné. Peníze jsou prostředek, nikoliv cíl. Jak řekla Jozefien Daelemans, zakladatelka magazínu Charlie: „Crowdfunding není o shromažďování peněz. Je o snaze něco realizovat za pomoci skupiny lidí, která v něco věří. Normálních lidí, ne boháčů s ohromnou mocí. Prostě lidí, jako jste vy anebo já.“

Co z toho budete mít kromě dobrého pocitu?

Dnes už to není jako za časů národního obrození, kdy Češi přispívali z čistého patriotismu. Tvůrce projektu určí konkrétní odměny, které za příspěvek do projektu dostanete. Vezměme si například projekt Resketch. Jeho tvůrce chtěl během 30 dnů vybrat 16 950 $. Každému přispěvateli nabízel konkrétní odměny. Když přispěje 25 $, dostane Resketch skicák. Za 50 $ dostane speciální skicák s uměleckým obalem. Další zajímavé odměny byly za 65, 75, 115 a 225 $ až po 3 000 $, kdy tvůrce konceptu nabídl, že udělá Resketch workshop kdekoliv v USA. Pokud tedy podpoříte projekt na crowdfundingu, dostanete za to předem danou odměnu. Jestli tedy projekt uspěje. A když nevybere dostatek peněz? V tom případě dostanete svůj příspěvek zpátky. Nic neriskujete.

Kam se podívat, když chcete pomoct

Crowdfundingových portálů je celá řada, a to jak v zahraničí, tak v České republice. V tuzemsku ale ekologické projekty příliš nevznikají. Na Startovač.cz nenajdete jediný. Trochu víc jich je na Hithit.com v kategorii Technologie – aktuálně například ekologická aplikaci iForest. Zahraniční portály jsou lépe uzpůsobeny pro hledání vyloženě ekologických projektů. Na tom nejznámějším ze všech, Kickstarter.com, se schovávají pod štítkem Go Green, případně pod sekcí Enviromental. Existuje dokonce crowdfundingový portál zaměřený pouze na projekty na pomoc životnímu prostředí: Green Our Planet.
Vyzkoušejte to. Můžete přispět dobré věci a ještě sehnat originální a zajímavé dárky pro sebe nebo své blízké. Jak řekl profesor ekonomie Ethan Mollick: „Unikátní hodnotou crowdufundingu nejsou peníze. Je jím komunita.“

Čtěte také: 

Objevili jsme Jurský park

Žít bez odpadu? Jde to!

Jak si vyčistit vzduch doma? 

Kdo jsou ostří hoši z Tygřího komanda?

 

 

foto: Shutterstock, Do You Yoga, zdroj: BBC, Prodigy Network