Takzvaní šmejdi, kteří se snaží dostat peníze z bezbranných starých lidí, našli novou metodu. Vydávají se za zástupce nejmenované církve, čímž se do bytů seniorů vlísají. Co jsou zač, prozradí až poté, co za nimi zabouchnou dveře, pak vystartují s klasickým prodejem hrnců.

Senior telefon 800 157 157, provozovaný organizací Život 90, funguje čtyřiadvacet hodin denně, a to sedm dnů v týdnu, včetně všech prázdnin a svátků. Staří lidé tam mohou kdykoli bezplatně zavolat a požádat o radu. Pomohou tam i se situacemi, kdy šmejdi, tedy podomní prodejci, seniory skřípli a vymámili z nich nemalý obnos.

Vedoucí linky Magdalena Pavlíčková na nedávné konferenci Života 90, uspořádané v prostorách pražského magistrátu, uvedla, že poslední dobou šmejdi seniorům volají a domluví si s nimi schůzku coby zástupci nejmenované církve, když pak ve smluvený čas dorazí, seniorovi či seniorce ve dveřích ukážou průkazku církve, ale jakmile je pustí domů, začnou nutit hrnce… „Jindy se se starými lidmi zase do telefonu baví o běžných věcech,“ uvedla Pavlíčková. I tak se k nim dokážou vnutit. Případy, kdy se takzvaní šmejdi představili jako zástupci nejmenované církve, se objevily v Praze, na Kladně a v Mladé Boleslavi. Tedy alespoň podle toho, odkud se senioři operátorům linky svěřili. Není vyloučeno, že se objevili i někde jinde. V prvním čtvrtletí letošního roku si na praktiky těchto podvodníků stěžovalo 112 seniorů. Pozor je třeba dávat si i na to, že se prodejci snaží se seniory nenápadně uzavřít smlouvu po telefonu.

Pokud vám bude kdokoliv nabízet cokoliv po telefonu, vždy rázně odmítejte.

Zboží za (ne)výhodnou cenu

V takovém případě na to jdou vykutálení prodejci zase tak, že do telefonu nabízejí zboží za výhodnou cenu. To se stalo paní Marii (78), která milé operátorce řekla, že takto výhodná cena by ji zajímala. „Operátorka Marii ještě krátce informovala o kvalitě nabízeného zboží, a pak se spolu rozloučily. Po týdnu u paní Marie doma zazvonili dva muži. Přivezli krabice se zbožím, odkazovali se na kupní smlouvu uzavřenou po telefonu a požadovali po Marii 45 tisíc korun,“ je uvedeno na letáčku Života 90, který zároveň seniorkám a seniorům radí, co si pamatovat a jak se v jakých situací zachovat.

Především je třeba dát si pozor na to, že k uzavření smlouvy po telefonu stačí jakýkoli náznak souhlasu, dále to, že prodej po telefonu nebo přímo u nich doma je vždy velmi nákladný a výrobek vždy předražený, výrobky jsou často nekvalitní a nefunkční, navíc kupující nemá možnost dostatečně si je prohlédnout, zjistit výhody nebo nevýhody. „Pokud je vám cokoli nabízeno po telefonu, před vašimi dveřmi, na ulici a podobně, ukončete ihned hovor slovy ‚Děkuji, nemám zájem‘. O podomním prodejci informujte Policii ČR na telefonu 158,“ radí Život 90.

Smlouvu lze vypovědět do 14 dnů od převzetí zboží

A co když šmejd seniorovi či seniorce výrobek, třeba pod záminkou, že se nejdřív představil jako činovník církve a pak zboží vnutil, už prodal? Smlouvu lze bez udání důvodů písemně a doporučeně vypovědět do 14 dnů od převzetí zboží. Do dvou týdnů od doby, kdy člověk od smlouvy odstoupí, je nutné zboží vrátit, v případě dalších problémů je třeba obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Důležité je také neotvírat cizím lidem a nepřebírat neobjednané zboží. „Kdysi jsem nalítla šmejdům na výletě ve Dvoře Králové, v ceně zájezdu, která tehdy činila 150 korun, byl oběd a návštěva Safari. Koho by tehdy napadlo, že mi vnutí sadu hrnců za 30 tisíc, splácela jsem to pěkně dlouho, naprosto zoufalá. Dávám si už pozor. Když někdo zvoní, neotvírám, když někdo cizí volá, sluchátko pokládám. Nedávno mi volal pán, který říkal, že si se mnou přijde povídat o bibli. Netušila jsem, že i to může být šmejd. Naštěstí jsem ho hned umlčela tím, že jsem ateistka a na jeho výklady nejsem zvědavá,“ svěřila se flowee.cz pětaosmdesátiletá paní Anežka z pražských Vršovic.

Neotvírejte cizím lidem. Pokud člověka na druhé straně dveří neznáte, vůbec ho nepouštějte do bytu.

Problémy seniorů jsou závažnější

Na Senior telefon nevolala, měsíčně tam ale zavolá v průměru 2787 lidí, v roce 2014 linku využilo celkem 33 441 seniorů, průměrná délka telefonátu je patnáct minut. „Z těchto hovorů bylo 385 se sebevražednou tématikou, 585 s tématikou domácího násilí a 975 s problematikou týrání. Snížily se hovory zneužití linky a zvýšila se obtížnost hovorů, tedy obsah a problémy seniorů jsou závažnější,“ uvedla Pavlíčková. V letech 2004–2015 využilo Senior telefon 192 367 klientů.

„Nejčastějšími tématy hovorů zůstává samota (60 % hovorů), dále jsou to informační hovory, kdy řešíme například příspěvky, bydlení, předáváme čísla a kontakty a tak dále. Na třetím místě se objevuje problematika domácího násilí a týrání,“ řekla. Na Senior telefonu nově zaznamenávají právě praktiky podvodníků, kteří přicházejí s novou variantou podomního prodeje – uzavíráním smluv po telefonu, nebo s tím, že se představují jako zástupci nejmenované církve. V rámci služby je poskytováno i online poradenství na mailu: seniortelefon@zivot90.cz.

 

foto: Shutterstock, zdroj: Život 90