Když se řekne startup, většinou si představíme hipsterské kanceláře plné vychytávek, jako jsou fotbálky a fatboy pytle pro polední siestu, boje o sponzorské peníze a hi-tech produkty. Adam Flek a jeho firma jsou ale důkazem toho, že i v jednadvacátém století potřebujeme kromě sofistikovaných komunikačních prostředků také běžné věci – jako je třeba čistota, nebo čas pro sebe. Podnikat začal v 18 letech v oboru, který jeho vrstevníci často opomíjejí: uklízel totiž byty.
Ano, místo smartphonů a chytrých programů by si mohla firma YouKlid dát do loga spíše smeták a kýbl s vodou. A Adam Flek je, jako každý, kdo si dokáže velmi slušně vydělat vlastníma rukama, na svou práci patřičně hrdý:
Kdy jste vlastně s uklízením na zakázku začali?
To bylo někdy okolo roku 2014. Firmě se dařilo dobře a stabilně rostla, dělali jsme hodně úklid krátkodobých pronájmů, ale s příchodem covidové pandemie a zhroucením turistiky ta činnost přestala dávat smysl. A ani po covidu se to nevrátilo na původní úroveň, tak jsme vymysleli YouKlid 2.0. A uklízíme soukromé byty.
Vy jste už v 15 letech obchodoval na burze – jak vás napadlo přejít k tak obyčejné věci, jako je úklid?
Já hlavně tehdy přemýšlel, jestli to neustálé obracení peněz je to, co bych chtěl v životě dělat. A přišel jsem na to, že chci být kreativní, budovat firmu se zaměstnanci a že chci, aby byla naše práce vidět. No a můj společník Adam Krůžela tehdy navrhl, abychom začali uklízet – a já nad tím nijak nepřemýšlel. Začátky byly samozřejmě komplikované, dělali jsme spoustu chyb, ale ta motivace byla prostě silnější. A samozřejmě, chybami se člověk učí, zvláště těmi, které si vyzkoušíte na vlastní kůži.
Běhal jste také někdy se smetákem?
Samozřejmě. My jsme vlastně úplně v začátcích ani tu společnost nekoncipovali přímo pro ty krátkodobě pronajímané apartmány, dělali jsme hlavně úklidy pro velké stavební společnosti. Trávili jsme 3–4 dny v kuse na stavbách, mívali jsme desítky brigádníků a sami jsme tam mezitím prostě běhali s mopy, čisticími prostředky, snažili jsme se usměrňovat brigádníky, aniž bychom o tom cokoliv sami věděli. I v dalších letech se stávalo, že jsme museli já i můj společník vzít mop a jít uklízet. Máme za sebou stovky úklidů a tisíce hodin, takže můžu s jistotou říct, že jsem si všechno vyzkoušel na vlastní kůži.
Uklízet domácnosti je ale něco jiného než uklízet AirBNB pokoje nebo stavby. Je to jiný marketing, jiný způsob oslovování zákazníků… Co bylo na tom přechodu obtížné?
Nám ta B2B fáze dala obrovský základ v takových těch základních provozních věcech, jako je například koordinace práce mnoha zaměstnanců. My jsme ale vždycky inklinovali k zaměření na koncové zákazníky, ten segment má jednu zásadní výhodu – není tam sezónnost jako u krátkodobého ubytování ani nárazovost jako u stavebních firem.
Spousta lidí dnes bere úklid jako jakoukoliv jinou službu. Postupně mizí stigma žen, u nichž se považovalo za selhání, když se nepostaraly o úklid.
Lidé chtějí bydlet v uklizených bytech pořád, a ne všichni mají čas se věnovat úklidu. Bylo to samozřejmě riziko, protože lidé tehdy hodně šetřili, ale nakonec nás přijali velice pozitivně – máme za sebou asi 1500 provedených úklidů a vlna zájmu poté, co se lidé přestali obávat budoucnosti, nás nijak nezaskočila.
Zavolat si domů uklízečku bylo ještě donedávna bráno jako známka luxusu. Je to stále tak, nebo už je to prostě standard pro vytížené příslušníky střední třídy, kteří prostě nemají čas, nebo se jim nechce věnovat několik hodin luxování a skládání košil?
To platilo kdysi. Spousta lidí dnes bere úklid jako jakoukoliv jinou službu. Postupně mizí stigma žen, u nichž se považovalo za selhání, když se nepostaraly o úklid. Dnes jsme pochopitelně někde úplně jinde. Stejně jako nedávno nebylo běžné si nechat uvařit, dovézt domů jídlo nebo nákup, tak i úklid na zakázku nám umožňuje trávit čas efektivněji. Spousta lidí si chce odpočinout nebo vyrazit do přírody místo toho, aby doma uklízeli. Naším typickým zákazníkem je ten, kdo si svého času váží více, než je cena úklidu.
96 % uchazečů o práci u vás se dočká odmítnutí. Což je u práce, k níž není potřeba žádné vzdělání, docela vysoké číslo. Proč máte tak přísné síto, a jak to vlastně třídíte?
Protože si chceme být jisti tím, že budeme lidem posílat domů stoprocentně spolehlivé zaměstnance a že nevznikne žádný problém. Máme vyzkoušeno, že čím víc lidí profiltrujeme, o to míň nastane problémů u zákazníků. A co se toho procesu týče: velké procento uchazečů vypadne už v první fázi, kdy po nich chceme životopis. Buď ho nedokážou napsat, nebo to odfláknou, protože to nepovažují u uklízení za důležité. Ale my se opravdu snažíme vybírat dlouhodobé a poctivé zaměstnance, kteří budou s naší kulturou souznít. Takže ty, kteří dokážou napsat životopis, pozveme ke školení a následně k teoretické zkoušce. Musí pochopit, co se od nich požaduje, jak mají vystupovat vůči zákazníkům – a teprve potom je pozveme k praktické zkoušce, tedy k úklidu.
Kolik stojí úklid průměrného bytu? Řekněme: 2+kk, 60 čtverečních metrů?
Cena se odvíjí od délky prováděného úklidu, úplný základ jsou tři hodiny. Za tu dobu se stihne základní úklid, kdy naši lidé vyčistí koupelnu, kuchyň, plochy… u úklidu nezáleží zas tak zásadně na rozloze bytu. Pokud chcete kompletní a důkladný úklid jednou za měsíc v bytě, kde bydlí pět lidí, a budete chtít vyprat a vyžehlit, můžeme tam strávit klidně dvacet hodin. Pokud chcete jen rychlý úklid každý týden a vyžehlíte si sám, stačí klidně i ty tři hodiny. Za ty zaplatíte 1190 korun, za každou další se platí 350 korun.
Považujete se za startup?
My se snažíme některé představy o těch startupech naplnit, například co se růstu týče. Máme ale přece jen nějaké zkušenosti z předešlého podnikání, respektive i z dalších činností, které jsme prováděli, a tudíž bych řekl, že jsme takový hybrid mezi tradiční společností, která je svázána určitými procesy, ale zároveň jsme startup ve smyslu, že chceme kontrolovaně růst.
Proč kontrolovaně? Proč prostě nezabrat, co to dá?
Právě protože chceme mít nad růstem kontrolu, což startupy ne vždy mají. Nechceme bezhlavě expandovat a následně zjistit, že nám nefungují procesy. Prostě kvalita je důležitější než kvantita, chceme dělat věci pořádně. Což samozřejmě neznamená, že nemáme velké plány – během příštích dvou let chceme do dalších měst, nejen do Prahy. Naše služby mají obrovský potenciál, lidé dokážou kvalitní a poctivou práci ocenit. Takže uvidíme, třeba se někdy podíváme i za hranice.
Reklama
foto: YouKlid, zdroj: Autorský článek