Je to už 20 let od chvíle, kdy naposledy vzlétlo legendární nadzvukové letadlo Concorde. Ačkoliv se jednalo o průkopnický projekt, finančně byl nevydařený a značně ztrátový. Od té doby se na myšlenku osobního letadla schopného překonávat rychlost zvuku pokusilo navázat hned několik společností a projektů, nikomu z nich se ale nepovedlo postavit stroj, který by se vůbec odlepil ze země.

Prostředky poskytl Pentagon

A.J Piplica, generální ředitel společnosti Hermeus, v rozhovoru pro Forbes prozradil, že jeho tým na sebe bere ještě daleko těžší technické výzvy než kdokoliv před nimi. „Tím největším problémem ale jsou finance. Na vývoj dopravního letadla miliardy dolarů jen tak nesežene,“ říká. USA se ovšem naléhavě snaží dohnat Čínu a Rusko ve vývoji manévrovatelných hypersonických střel. Slibný projekt se proto rozhodlo podpořit americké ministerstvo obrany.

Quarterhorse má překonat rychlost Mach 4+. (zdroj: Wikimedia Commons)


Společnost tak v počáteční fázi spolupráce od amerického letectva dostala 30 milionů dolarů, peníze mají být využité na stavbu a provoz prvních tří letounů pojmenovaných Quarterhorse. V tuto chvíli je první let naplánován na rok 2024, přičemž Piplica očekává celkové náklady na vývoj ve výši asi 100 milionů USD. V roce 2026 pak mají být zahájeny letové zkoušky dalšího typu většího letounu s názvem Darkhorse.

Letem světem za pár minut

Piplica odhaduje, že než se v Hermeus vůbec dostanou ke stavbě samotného dopravního letadla Halcyon, vznikne postupně šest až deset prototypů Darkhorse a Quarterhorse. Po úspěšném dokončení všech testů by společnost měla disponovat malou flotilou, která bude přinášet finance pro vývoj Halcyonu plněním úkolů, zadaných ministerstvem obrany.

Ačkoliv u vysokorychlostních nadzvukových letů stále existuje řada technických neznámých, které je třeba vyřešit, v Hermeus chtějí mít nadzvukové letadlo v provozu do roku 2035. Z New Yorku do Paříže byste se takovým letounem dostali za hodinu a půl, což je vzhledem k současné délce letu sedm a půl hodin výrazně atraktivnější varianta. 

Ale nebude to levná záležitost: cena letenky v letounu pro 20 pasažérů by při překonání vzdálenosti 6 000 kilometrů mohla přesáhnout hranici 10 tisíc amerických dolarů, tedy zhruba čtvrt milionu korun.

Obtížný úkol

„Úkolem není dosáhnout hypersonických rychlostí. To už běžně dělají rakety a kosmická vozidla. Problém je postavit něco, co by dokázalo takové rychlosti udržet a co by se nebylo využitelné pouze jednorázově,“ říká Luca Maddalena, výzkumník v oblasti hypersoniky na Texaské univerzitě v Arlingtonu.

O nadzvukové rychlosti hovoříme tehdy, když... ano, když překročí rychlost zvuku neboli Mach 1, což je 1235 kilometrů v hodině. Při zvýšení rychlosti nad Mach 5 začíná ve vzduchu kolem letounu docházet k chemickým reakcím, způsobeným vznikajícím teplem. Kyslík a dusík se budou štěpit na jednotlivé atomy a vzniká možnost reakce s povrchem letadla.

Piplica se navíc netají tím, že například životnost ani plán údržby připravovaného Halcoynu nelze v tuto chvíli předpovědět: „Taková data neexistují,“ nechal se slyšet.

Předvídat, jak se bude letadlo chovat, tedy vyžaduje kombinaci znalostí chemie, kvantové mechaniky a aerodynamiky. Pokud Hermeus dokáže v ohlášeném termínu Halcyon uvést do provozu, jeho zaměstnance tedy nejspíše čekají tučné prémie.

Odborníci se v současnosti shodují, že vědci a inženýři z Hermeus před sebou mají velice obtížný úkol, pokud chtějí letoun skutečně uvést do provozu v ohlášeném termínu.

Související…

UFO už možná na Zemi přistálo, přiznává Pentagon
František Mašek

foto: Profimedia, Wikimedia Commons, zdroj: Forbes