V prosinci 2018 se zpěvák John Legend připojil k tehdy nově zvolené americké poslankyni Alexandrii Ocasio-Cortezové, aby kritizoval vykořisťování stážistů v Kongresu, z nichž většina pracuje bez nároku na mzdu.

Legendovo načasování bylo ironické. Pořad The Voice televize NBC totiž tou dobou oznámil, že se Legend připojí jako porotce. Do třetího roku svého působení v pořadu by si údajně vydělal 14 milionů dolarů za sezónu. Mezitím si všichni účastníci soutěže kromě vítěze vydělali za svůj čas 0 dolarů kromě příspěvku na bydlení a stravu, podobně jako stážisté v Kongresu, píše web The Conversation.

Dle webu americké reality show, jako je „The Voice“, „House Hunters“, „American Chopper“ nebo „The Bachelorette“, prosperují díky jednoduchému obchodnímu modelu: Známé osobnosti dostávají miliony dolarů jako porotci, koučové a moderátoři, zatímco účastníci pracují zdarma nebo za mizernou mzdu pod záminkou dosažení svých snů nebo zviditelnění.

Střet snů s realitou

Účastníci těchto pořadů jsou tak něčím jako neplacenými stážisty zábavního průmyslu, přestože jsou to právě jejich příběhy, osobnosti a talent, které diváky přitahují.

Při provádění výzkumu pro knihu „Getting Signed“ vedl její autor David Arditi rozhovory s hudebníky po celých USA. Kniha pojednávala o vykořisťovatelské povaze nahrávacích smluv. Během svého výzkumu však neustále narážel na zpěváky, kteří se hlásili nebo účastnili pořadu „The Voice“.

Televize a soutěžící do toho jdou vlastně z podobných důvodů – oba tábory chtějí za krátkou dobu vydělat hodně peněz. Akorát že ti druzí za to ve finále mohou ještě draze zaplatit.

V The Voice zpěváci soutěží v týmech, které vede kouč z řad celebrit. Po slepém konkurzu a různých vyřazovacích kolech začínají živé přenosy se čtyřmi týmy po pěti členech. Těchto 20 soutěžících stráví několik měsíců prací v Los Angeles a mají zajištěno pouze ubytování a stravu. Každý týden je vyřazen alespoň jeden hráč. Na konci každé sezóny získá vítěz 100 000 dolarů a nahrávací smlouvu.

Zatímco někteří diváci mohou reality show jako „The Voice“ považovat za odrazový můstek pro hudební kariéru, mnoho hudebníků, se kterými autor knihy mluvil, bylo svými zkušenostmi z této show rozčarováno.

Na rozdíl od soutěže „American Idol“, kde se řada vítězů od Kelly Clarksonové po Jordin Sparksovou prosadila, se žádný z vítězů „The Voice“ nestal hvězdou. Nejblíže k „úspěchu“ má kontroverzní country zpěvák Morgan Wallen, kterého jeho vydavatelství a country rádio nechvalně proslavilo poté, co se objevilo video, na němž použil rasovou urážku.

Bývalí soutěžící Arditiovi opakovaně řekli, že televizní expozice jejich kariéře příliš nepomohla. Před vstupem do pořadu se mnozí z nich snažili vydělat si na živobytí koncertováním nebo vystupováním. Svou rozvíjející se kariéru pozastavili, aby se mohli vydat za svými sny.

Několik zpěváků, například Gwen Stefaniová a Pharell Williams, využilo „The Voice“ k tomu, aby nastartovali svou stagnující hudební kariéru. Tyto hvězdy vydělávají miliony jako koučové a porotci, a dokonce využívají pořad k propagaci své hudby, což je samotným soutěžícím zakázáno.

Ve smlouvách pořadu je však stanoveno, že soutěžící nemohou během účasti v „The Voice“ vystupovat, prodávat své jméno, podobu a image ani nahrávat novou hudbu.

Dvacítka finalistů tak nemá žádné prostředky za prodej své hudby, a to ani v době, kdy tráví až osm měsíců soutěží. Když se poražení vrátí k vystupování, mnozí z nich mají jen málo nového materiálu, který by mohli propagovat. Než vydají nový singl nebo album a oznámí turné, někteří z nich už značnou část svých fanoušků ztratí.

Existuje jedna skupina lidí, která se díky těmto pořadům významně zviditelňuje: koučové a porotci. Několik zpěváků, například Gwen Stefaniová a Pharell Williams, využilo „The Voice“ k tomu, aby nastartovali svou stagnující hudební kariéru. Tyto hvězdy vydělávají miliony jako koučové a porotci, a dokonce využívají pořad k propagaci své hudby, což je samotným soutěžícím zakázáno.

Platit tyto soutěžící přitom možné je. Pokud by Legend vydělal 13 místo 14 milionů dolarů, mohl by se volný milion dolarů rozdělit mezi polovinu soutěžících po 100 000 dolarech, což je částka, která je v současnosti vyhrazena pouze pro vítěze pořadu. Snížením platů všech čtyř koučů o 1 milion dolarů na každého by se uvolnilo dost peněz na to, aby se všem 20 soutěžícím vyplatilo po 200 000 dolarech.

Zlatý důl pro televize

V posledních dvou desetiletích také vzrostla popularita pořadů, v nichž Američané hledají zájemce o koupi domu nebo přestavbu svého bydlení. HGTV se na tomto trhu prosadila vytvořením populárních pořadů, jako jsou „House Hunters“, „Flip or Flop“ a „Property Brothers“.

Někteří účastníci čelí po účasti dlouho šikaně a posměchu. Parlamentní komise pro rodinu protestovala proti Výměně manželek již v roce 2008 kvůli jejím škodlivým dopadům na psychiku dětí a porušování jejich základních práv. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ale žádosti zakročit proti přípravám pořadu nevyhověla.

Diváci si možná neuvědomují, jak jsou tyto pořady výnosné. Vezměme si „House Hunters“. Pořad následuje potenciální zájemce o bydlení při prohlídce tří domů. Kupci domů, kteří se v pořadu objevují, poznamenávají, že za svou práci vydělávají pouze 500 dolarů a natáčení epizod trvá tři až pět dní, přibližně 30 hodin. Producenti pořadu neplatí realitním makléřům za účast v pořadu.

Nízký plat lidí v televizních reality show odpovídá nízkému rozpočtu těchto pořadů. Jeden z bývalých účastníků napsal, že natáčení epizod pořadu „House Hunters“ stálo přibližně 50 000 dolarů. Pro srovnání, rozpočet na jednu epizodu sitcomu v hlavním vysílacím čase je 1,5 až 3 miliony dolarů.

V české verzi reality show Survivor jsou soutěžící za svou účast finančně odměněni, avšak ne rovným dílem. Účastníci, kteří před show nebyli známí, si dle informací Extra.cz přijdou na 500 eur týdně, což je v přepočtu něco přes 12 tisíc korun. VIP účastníci (neboli známé osobnosti) si vydělají až 5000 eur týdně, což je v přepočtu přes 120 tisíc korun. Částky celebrit se ale zřejmě liší i dle jejich běžných výdělků a dosahů na sociálních sítích.

Za desetidenní účast v reality show Výměna manželek rodina získá 100 tisíc korun, což už se může zdát jako pěkná částka. Je třeba ale vzít v potaz to, že televize na dílu vydělává ještě dlouho po odvysílání. Všechny díly jsou na streamovací platformě, kde si je kdokoliv může pustit i roky po natáčení, a úryvky z dílů krmí televize své sociální sítě. Během natáčení navíc často dochází k fyzickým i psychickým útokům. Někteří účastníci čelí po účasti dlouho šikaně a posměchu. Parlamentní komise pro rodinu protestovala proti Výměně manželek již v roce 2008 kvůli jejím škodlivým dopadům na psychiku dětí a porušování jejich základních práv. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ale žádosti zakročit proti přípravám pořadu nevyhověla.

Televize a soutěžící do toho jdou vlastně z podobných důvodů – oba tábory chtějí za krátkou dobu vydělat hodně peněz. Akorát že ti druzí za to ve finále mohou ještě draze zaplatit.

Související…

Morbidní obezita v reality show: Chce pořad šokovat, nebo motivovat?
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: The Conversation