fbpx

Naivní sen, nebo skutečnost? Jednoduchý vedlejšák může přinést velké peníze, tvrdí průkopníci 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Velké peníze za minimální úsilí. Pasivní příjem je fenoménem posledních let, tvůrci ho masivně propagují hlavně na sociálních sítích. Opravdu kryptoměny, dropshipping nebo e-commerce takhle fungují?

Zveřejněno: 16. 11. 2023

Ajan Devshi prý o pasivním příjmu poprvé slyšel během covidu v roce 2020. Když byli téměř všichni doma a mnoho lidí v karanténě, Devshi si všiml, že na Facebooku a TikToku přibývá lidí, kteří píší o kreativních způsobech, jak vydělat peníze jen s minimálním úsilím.

„Šlo o různé způsoby od kryptoměn přes drop-shipping až po e-commerce,“ popisuje pro BBC Devshi, který sídlí v britském Leicestershire. „Líbila se mi zejména myšlenka něco založit a pak to nechat, aby mi to vydělávalo samo jen s minimálním úsilím.“ Jakmile tedy Devshi skončil v práci a uložil své děti k spánku, začal zkoumat různé cesty, které tvůrci obsahu popisují.

Pasivní příjem – příjem, který vyžaduje minimální úsilí k dosažení a udržení – byl kdysi doménou především bohatých lidí, kteří mohli vlastnit majetek, jako jsou nemovitosti k pronájmu, nebo budovat investiční portfolia, která vyplácela pravidelně dividendy. Tento koncept však po pandemii začal žít novým životem a v jeho čele stojí mileniálové a příslušníci generace Z, kteří nacházejí stále kreativnější metody, jak si vytvořit pasivní příjmy.

Odborníci tvrdí, že současný zájem o pasivní příjem pramení ze souběhu náročného pracovního prostředí a vlivu sociálních médií. Nicméně zatímco některým lidem mohou pasivní zdroje příjmů opravdu fungovat, jiní zjišťují, že to zdaleka není tak jednoduché.

Rychle a jednoduše

TikTok a Instagram jsou plné videí a příspěvků o způsobech, jak vydělávat peníze i během spánku. Například v jednom videu na TikToku, které má nyní miliony zhlédnutí a stovky tisíc lajků, tvůrkyně obsahu svým sledujícím sděluje, že mohou vydělat tisíce liber tím, že navrhnou prázdný deník, který pak Amazon vytiskne a prodá, a tvrdí, že budou moci „sedět a inkasovat všechny své zisky, zatímco Amazon udělá všechnu práci“. V jiném příspěvku influencerka sděluje divákům, že si mohou vydělat „5 až 10 tisíc dolarů měsíčně online“ tím, že budou propagovat cizí produkty na sociálních sítích.

Digitální podniky, které nevynáší, lze ve srovnání s těmi tradičními snáze ukončit, aniž by došlo k výrazné finanční ztrátě.

Shankha Basu, docent marketingu na Leeds University Business School ve Velké Británii, se domnívá, že takový obsah je odrazem rostoucího zájmu o pasivní příjem, zejména mezi mladými lidmi. Pro BBC popisuje, že když lidé vidí, jak influenceři mluví o svých úspěších při dosahování pasivního příjmu, inspiruje je to k tomu, aby se pokusili o totéž. Ti, kterým se podaří vydělat peníze, pak často o svých vlastních úspěších mluví na sociálních sítích, a tak cyklus pokračuje.

Podle Basu vidí mnoho mileniálů a příslušníků generace Z právě v pasivním příjmu únik před dlouhou pracovní dobou i minimálním příjmem. „Zájem o pasivní příjem vyvolaly také výluky vyvolané covidem, protože si mnoho lidí uvědomilo, že by mohli být flexibilnější,“ dodává. „Generace Z zastává názor, že diverzifikace příjmů je v současných ekonomických podmínkách praktickou nutností,“ říká BBC odborník na finance Alex King. „Generace Z je silně nakloněna flexibilní práci a myšlence, že člověk nemusí být pět dní v týdnu v kanceláři, aby si vydělal na živobytí, takže vyhlídka pasivního příjmu s nimi opravdu rezonuje.“

Naivní sen, nebo realita?

Podle amerického úřadu pro sčítání lidu má 20 % amerických domácností pasivní příjem, přičemž medián výdělku se pohybuje kolem 4 200 dolarů ročně (cca 94 500 Kč). A odhady naznačují, že přibližně 36 % mileniálů již nějaký pasivní příjem má.

Mnoho dalších lidí však zjišťuje, že vybudovat si zdroj pasivního příjmu je složitější, než se podle online influencerů zdá. Devshi, který se rozhodl spustit webovou stránku se vzdělávacími zdroji, aby pomohl studentům při opravách zkoušek, zjistil, že tento projekt je složitější, než si představoval. V říjnu vydělal jen něco málo přes 200 liber (5 600 Kč), přesto se projektu věnuje zhruba jednu až dvě hodiny denně, což je podstatně více práce, než očekával.

„Vyžaduje to určitou míru úsilí, aby se projekt rozběhl. Pasivní prvek nastupuje až později,“ říká. „Lidem bych řekl, že představa čistě pasivního příjmu ve skutečnosti není taková, jak si ji představují.“ Devshi doufá, že jeho web nakonec dospěje do fáze, kterou popisuje jako „udržovací“, kdy se jeho pracovní vytížení sníží, ale web zůstane ziskový.

Mnoho influencerů si rychle uvědomilo, že se dají vydělat peníze prodejem kurzů o tom, jak generovat pasivní příjem – což paradoxně generuje pasivní příjem právě těmto influencerům.

Thomas Blake z Toronta se o možnost vydělávat pasivně začal zajímat během druhého ročníku univerzity v roce 2015, kdy studoval psychologii a absolvoval stáž v oblasti digitálního marketingu. „Obával jsem se, že najít práci po ukončení studia bude obtížné, takže pasivní příjem mi připadal jako přirozený způsob, jak začít postupně zvyšovat svůj výdělek a diverzifikovat příjmy,“ říká BBC Blake.

Blake, kterému je nyní 27 let, si začal číst o internetových osobnostech, které díky tomuto přístupu získaly finanční nezávislost. „Ti lidé mluvili o investování a vytváření různých pasivních zdrojů příjmů, aby mohli vydělávat na plný úvazek a odejít do důchodu dříve,“ říká. „Zpočátku to znělo příliš dobře na to, aby to byla pravda, ale když rozebrali matematiku, sílu času a složeného úroku, a také to, kolika způsoby lze vytvářet pasivní příjmy, rozsvítilo se mi.“

Blake nakonec našel na Redditu příspěvek o „telefonních farmách“, kdy člověk používá více telefonů ke stahování aplikací, které běží na pozadí při každodenním používání, a vydělává na tom. Přestože lidé na internetu slibovali, že se tím dá vydělat „několik set dolarů měsíčně“, Blake zjistil, že za celou dobu vydělal jen asi 25 až 40 dolarů (20 až 32 Kč). „Když započítáte čas potřebný k resetování zařízení, když spadla, plus spotřebu energie a náklady na zařízení, nebyl to příliš výnosný podnik.“

Pasivní příjem už není jen výsadou bohatých – v mnoha případech odpadá rčení, že musíte mít peníze, abyste mohli takto vydělávat.

Zatímco někteří tvůrci obsahu mohou sdílet užitečné tipy, jiní influenceři s pasivním příjmem mají podle Kinga skrytý motiv. „Mnoho influencerů si rychle uvědomilo, že se dají vydělat peníze prodejem kurzů o tom, jak generovat pasivní příjem – což paradoxně generuje pasivní příjem právě těmto influencerům.“

Blake vyvodil podobné závěry ze svého prvního pokusu s telefony. Ačkoli má nyní úspěšný zdroj pasivního příjmu prostřednictvím příjmů z reklamy na svém blogu, domnívá se, že velká část tohoto obsahu prodává mladým lidem něco, co je příliš dobré na to, aby to byla pravda, a vytváří tak něco jako pyramidu pasivního příjmu. „Vidíte, jak tvůrci obsahu bohatnou tím, že prodávají sen o pasivním příjmu, přičemž vynechávají některé kritické detaily,“ říká.

Jiný pohled na věc

Přestože některé příběhy o úspěchu je třeba brát s rezervou, odborníci se domnívají, že existují příležitosti, jak si přece jen něco vydělat. Větší množství lidí vytvářejících pasivní zdroje příjmů také může další posun ve způsobu, jakým si zejména mladí lidé vydělávají peníze. Basu dodává, že nové, snadno dostupné a diverzifikované možnosti výdělku znamenají, že lidé mohou stále více využívat potenciál pro vytváření pasivních příjmů.

Tyto digitální podniky mají podle něj také menší obchodní bariéry. „Digitální podniky, které nevynáší, lze ve srovnání s těmi tradičními snáze ukončit, aniž by došlo k výrazné finanční ztrátě.“

Důležité je, že se změnilo smýšlení o dostupnosti pasivního příjmu: už není jen výsadou bohatých – v mnoha případech odpadá rčení, že musíte mít peníze, abyste mohli takto vydělávat.

Související…

Zkroťte vlastní rozpočet: Japonské umění kakébo nabízí triky, jak ušetřit
Michal Švehla

foto: Shutterstock, zdroj: BBC.com

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...