71 % lidí má podle výzkumu Amnesty International obavy z toho, jak technologické společnosti shromažďují a používají jejich osobní údaje. Pokud patříte mezi ně, možná vás zaujme, že přesně to stejné leží v žaludku hnutí People vs. Big Tech. Organizace se snaží zakročit proti hrstce gigantických technologických společností, které si monopolizovaly internet invazivním sledováním, predátorskými návykovými algoritmy a škodlivým obsahem.
„Pro velké technologické monopoly, jako je Google či Facebook, nejsme nic víc než uživatelé – zralí pro komodifikaci, připravení k vykořisťování. Zatímco tyto korporace na našem sledování obscénně vydělávají, my lidé musíme nést břemeno tohoto zničujícího obchodního modelu: nárůst polarizace, šíření lží a nenávisti a oslabení našich základních práv a svobod,“ uvádí na svém webu hnutí, které sdružuje více než 100 organizací a zastupuje více než 71 milionů občanů.
Podpora nové vize
Hnutí pomohlo dosáhnout několika průlomových úspěchů, jako jsou například nové technologické zákony v Evropě. „Hrstka technologických miliardářů už léta řídí internet jako banda feudálních králů, kteří sbírají naše data a profitují na nich, zatímco jejich platformy ničí vše od duševního zdraví až po demokracii. Ale nová generace mladých vůdčích osobností povstává a bojuje proti tomu. Spojuje je vize lepšího online světa – kde jsou děti chráněny před záměrně návykovými aplikacemi, kde se můžeme připojit online a věřit tomu, co uvidíme na svých kanálech, kde se můžeme učit, objevovat a spojovat se s blízkými, aniž bychom byli neúnavně špehováni,“ říká zakladatelka hnutí Tanya O'Carrollová.
S hnutím People vs. Big Tech se letos během Black Friday spojila i kosmetická značka Lush, která jim skrze prodej speciální koupelnové bomby pomohla vybrat finanční prostředky na jejich práci. Před dvěma lety také tato firma oznámila takzvanou „Anti-social Policy“, v rámci které se, podobně jako další značky včetně Balenciaga and Bottega Veneta, stáhli z platforem Meta, z TikToku a Snapchatu.
V případě, že také nesouhlasíte s praktikami výše uvedených společností, možná je na místě zvážit, zda se nechcete (byť alespoň částečně) sami k Anti-social Policy připojit. V rozhodování vám možná pomůže i článek s deseti důvody, proč odejít z Facebooku.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek