Letiště zažívají v posledních dnech problémy, které způsobují cestujícím velké nepříjemnosti. Tří až čtyřhodinová zpoždění letů jsou téměř běžná, některá letadla navíc odlétají bez zavazadel. Nadšeného dovolenkáře tak cílová destinace přivítá dalším čekáním, zhusta ukončeným pátrací akcí po nedorazivším kufru. Má-li „štěstí," najde jej stále čekající na naložení do letadla v místě odletu, má-li onoho štěstíčka o něco méně, zjistí, že namísto do Antalye odletěl třeba na Kamčatku. Za vším je prý nedostatek letištního personálu.

Nejvíce jsou postiženi cestující, směřující právě do Turecka a Bulharska, ale problémy se vyskytují i na dalších dovolenkových trasách. Pražské letiště během sezóny odbaví až 60 tisíc lidí denně, což nároky na personál a logistiku nepochybně zvyšuje. Cestování letadlem se tak v současné době stává náročnou a stresující zkušeností, a to zejména v sezóně dovolených.

Problémy na letištích způsobené zpožděnými lety a nedostatkem personálu se stávají stále závažnějšími, jak dokládají zkušenosti cestujících. Jedna z nich si na sociální síti stěžovala na zpoždění letu z Rhodosu, který měl přistát v Praze kolem 2:30 ráno. I když cestující čekali na zavazadla od 3:00, ještě v 5:40 své kufry neměli .

„Včera jsme přiletěli do Burgasu. Mám malé dítě a po příletu nám oznámili, že s námi nepřiletěl ani jeden kufr! Dnes celý den nic, pomalu se chystáme ke spánku a kufry nikde. Je mi smutno z toho, že už v Praze věděli, že naše kufry nebudou naloženy a nikdo nám nic neřekl. Cítím se na dovolené, na kterou jsme se moc těšili, jako kupa hnoje. Zároveň cítím velkou zradu z toho, jak se k sobě lidé chovají,“ postěžovala si další cestující na sociálních sítích. Dodala, že se sice dovolala na krizovou linku, kterou obsluhovaly příjemné operátorky, ale žádné konkrétní informace od nich nedostala.

Hodně letů, málo personálu

Tisková mluvčí letiště Václava Havla Klára Divíšková uvedla, že polovina zavazadel z problémových letů je již na cestě k majitelům. Přesto problémy s výdejem zavazadel nadále přetrvávají a letiště se snaží najímat nové brigádníky, aby situaci zlepšilo.

„Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ uvedla pro ČT24 Divíšková. Cestujícím, kteří se potýkají s delším čekáním na zavazadla v Praze doporučila, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti, která má zavazadla na starosti.

„Přijali jsme řadu opatření. Jedním z nich byla mimořádná pobídka získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Výhodou je, že mají ověření spolehlivosti. V pondělí jich bylo nasazeno dvacet, v následujících dnech pak 25 až 30,“ popsal předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Pražské letiště cestujícím doporučuje, aby i přes současnou stabilizaci situace měli v příručním zavazadle důležité léky a základní hygienické potřeby.

Pojištění zavazadel se vyplatí

Pokud dojde k poškození zavazadla nebo jeho ztrátě, je možné zažádat o kompenzaci. Zodpovědnost v tomto případě nese letecký dopravce, který je povinen uhradit škodu až do výše 40 tisíc korun, v závislosti na aktuálním směnném kurzu. 

Jestliže váš kufr neodcestuje do cílové destinace společně s vámi, je třeba začít situaci řešit přímo na letišti. Vyhledejte reklamace zavazadel – Baggage Claim a vyplňte reklamační protokol, tzv. Property Irregularity Report (PIR). Nezapomeňte zadat adresu vašeho pobytu na dovolené, aby zaměstnanci letiště věděli, kam mají kufry doručit. Pokud zavazadlo nedorazí do 21 dní, je považováno za ztracené.

Cestovní pojištění vám sice nezajistí, že své zavazadlo dostanete v pořádku a včas, ale může vám s touto nepříjemnou situací značně pomoci. K cestovnímu pojištění si totiž můžete sjednat připojištění zpoždění přepravovaných zavazadel. To se hodí nejen pro případ, že váš kufr dorazí na letiště se zpožděním, případně vůbec, ale také při krádeži zavazadla na hotelu nebo jeho poškození v důsledku živelné události.

Pokud se vaše zavazadla zpozdí o více než 6 hodin, budete mít nárok na kompenzaci ve formě proplacení nákladů, které jste museli v dané destinaci vynaložit na zakoupení nezbytných věcí, jako jsou hygienické potřeby a základní oblečení, až do výše zvoleného limitu. Je velmi důležité schovávat si veškeré účtenky. Za nezbytné náklady se obvykle nepovažuje elektronika, drahé značkové oblečení a šperky. Pozor: Náhradu za zpožděné zavazadlo můžete dostat pouze tehdy, když do 21 dní od zpožděného doručení zavazadla zašlete dopravci reklamaci a žádost o proplacení nákladů. Pokud to nestihnete, máte smůlu.

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže může vhodně zvolené cestovní pojištění zajistit kompenzaci až do výše 15 tisíc korun pro dva cestující při zpoždění zavazadla už o čtyři hodiny.

Související…

Zaveďte lety pouze pro dospělé, žádala žena. Do ucha jí cestou ječelo cizí dítě
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek