Mnozí rodiče by možná ani nepředpokládali, že by jejich děti mohly být vystaveny něčemu takovému v tak útlém věku. Nicméně případy, kdy jeden „kamarád“ ve školce manipuluje ostatními a ubližuje jim, nejsou tak vzácné. Jak tento problém rozpoznat a jak by měli rodiče i pedagogové postupovat?

„Můj syn měl ve školce kamaráda Albíka. Nejdřív byli nerozluční, ale postupně začal syn trousit zajímavé poznámky. Albík musel být vždycky všude první, i u dveří do jídleny. Musel mít vždycky poslední slovo, podle syna o všem rozhodoval. Kdo bude v partě, co se bude hrát, kdo bude dneska jeho oblíbenec a komu je naopak fajn jednu vrazit. Nejdřív jsem tomu nevěnovala pozornost. Jenže pak začal syn, který miluje chodit do školky, ráno plakat, že do školky nechce, protože se Albíka bojí, že ho zase vyloučí z party,“ popisuje setkání se šikanou u syna ve školce Kristýna Vachová (41 let).

Situace se nelepšila, takže si Kristýna nejprve promluvila s Albíkovými rodiči, potom s učitelem ve školce. Ukázalo se, že rodiče jen řeknou: „Víme, má nadbytek testosteronu,“ a tím všechno spláchnou pod stůl. A ve školce o problému vědí, ale řeší ho s rodiči. Ze začarovaného kruhu nebylo úniku a Albík vesele ve své „kápo“ činnosti pokračoval...

Nenápadná šikana začíná už ve školce

Děti ve školce jsou v citlivém vývojovém stádiu, kdy se učí sociálním dovednostem a rozvíjejí své první vztahy mimo rodinu. Právě v tomto období mohou některé výraznější a dominantnější děti začít zkoušet svou sílu, moc a autoritu nad ostatními. To může vést k manipulativnímu chování, které se v extrémních případech může stát formou šikany.

Související…

Pět stádií šikany ve škole. Hlídejte u dětí stopy na duši i těle, radí experti
Jana Surmová

Manipulace se mezi malými dětmi projevuje různými způsoby. Některé děti se prostě stanou samozvanými kapitány a ostatní děti to prostě přijmou, protože nevědí, jak v tom chodit. Tito kápové pak od ostatních vyžadují určité chování, nebo je začnou dokonce trestat, jak tomu bylo i v případě Kristýnina syna. Zkrátka Albíkovo slovo, nebo nic, jeho přání je třeba se podvolit, nebo jednu schytáš.

Chování těchto „Albíků“ může být sice zpočátku nenápadné, ale postupem času může přerůst v pravidelné ubližování, a to jak fyzické, tak emocionální.

Raději jsme dali syna do jiné školy

A jak to bylo s Albíkem dál? Ukázalo se, že když si na něj učitelé dávali pozor, dokonce delegoval jiné členy klukovské party, aby šli, a toho, kdo se Albíkovi nelíbil, potrestali sami. „Nevěřila jsem vlastním uším, když mi syn jednou řekl, že ho Sebík, jiný kluk, uhodil, protože mu to Albík přikázal. Na druhou stranu byly ale dny, kdy byl Albík pořád jeho nejlepším kamarádem. Střídalo se to. Vrchol přišel před koncem školního roku. Naštěstí se to netýkalo mého syna, ale jeho dobrého kamaráda. Albík zkrátka jako jeden z jeho skvělých vtipů vzal kšiltovku onoho chlapce, odnesl ji na toaletu, a tam ji vytřel ve svém „velkém“ výkonu. Prostě ji vymáchal v hovínku, abych tak řekla… A to byla poslední kapka. Protože to ale bylo jen 5 dní před koncem června, jen jsem zavolala opět Albíkově mamince, odmítala jsem to více řešit. Bohužel, syn jde ale po prázdninách do jiné školy, než jsme původně chtěli, protože jinak by šel s Albíkem, který by ho zřejmě šikanoval dál.“ Tak vyřešila Kristýna situaci.

Je toto řešení ale správné?

Sledujte chování vašeho dítka

Šikana a manipulace ve školce nejsou snadno rozpoznatelné. Děti v tomto věku ještě nemají plně vyvinuté jazykové schopnosti, aby mohly přesně vyjádřit, co se děje. Mohou místo toho ukazovat na změny v chování, jako je nechuť chodit do školky, snížená sebedůvěra, zvýšená úzkost nebo agrese doma. Stejně jako to bylo u Kristýnina syna.

Často jde o způsob, jak si zajistit pozornost nebo jak se vypořádat s vlastní nejistotou. Pokud například dítě zažívá doma autoritářskou výchovu, může se pokusit napodobovat toto chování na svých vrstevnících.

Podle dětské psycholožky dr. Marthy Burns je důležité, aby rodiče a učitelé sledovali tyto změny a zasáhli včas. „Děti často nedokážou rozlišit mezi hrou a šikanou, a proto je na dospělých, aby si všimli varovných signálů. Čím dříve zasáhneme, tím lépe můžeme chránit dítě před dlouhodobými následky.“

Co dělat, krok za krokem

Pokud je vaše dítě ve škole šikanováno, je důležité okamžitě a promyšleně jednat. Prvním krokem je komunikace s učitelkou nebo školkou. Ujistěte se, že učitelé jsou o situaci informováni a že podnikají kroky k tomu, aby ochránili vaše dítě a ostatní děti.

Rovněž začněte tím, že se postaráte o emocionální potřeby svého dítěte a zajistíte, aby se cítilo bezpečně a mělo podporu. Povzbuďte je, aby se podělilo o to, co se děje, a zdokumentujte všechny případy šikany, včetně zpráv nebo příspěvků na sociálních sítích. Projděte si školní pravidla proti šikaně a nahlaste šikanu vedení školy a poskytněte podrobné informace a veškeré důkazy, které jste shromáždili. Sledujte reakci školy, a pokud se situace nezlepší, předejte záležitost školskému obvodu, případně i právním orgánům. V průběhu celého procesu své dítě neustále podporujte a utěšujte.

Podle odborníků by měli rodiče také podporovat své dítě v tom, aby o svých pocitech mluvilo. Dítě by mělo vědět, že má právo říct ne a že jeho pocity jsou důležité. „Rodiče by měli dítěti poskytnout bezpečný prostor, kde může vyjádřit své obavy a emoce,“ říká dětská psycholožka dr. Jillian Roberts. „Důležité je také dítě povzbudit, aby se postavilo za sebe, ale zároveň ho naučit, jak řešit konflikty nenásilně.“

Ztratila jsem chuť chodit do školky

Jana Blatná (32 let), matka čtyřletého Ondry, si začala všímat, že její syn ztratil zájem o školku. „Ondra se vždycky těšil do školky, ale najednou se každé ráno budil s pláčem a prosil, aby nemusel jít,“ vzpomíná Jana. Po několika týdnech znepokojení se Jana rozhodla situaci probrat s učitelkou. Zjistila, že ve třídě je chlapec, který ostatní děti manipuluje a nutí je dělat věci, které jim nejsou příjemné. Ondra byl jedním z jeho hlavních terčů. Tento „kamarád“ ho nutil sdílet všechny své hračky, a pokud Ondra odmítl, zůstal sám nebo byl před ostatními dětmi zesměšňován. „Nikdy bych nevěřila, že něco takového může probíhat už ve školce,“ říká Jana. „Nejdřív jsem si myslela, že je to jen dětská hra, ale Ondrova změna chování mě přesvědčila o opaku.“

Vždycky jsem si myslela, že Martin je citlivý a laskavý chlapec, takže když jsem slyšela, že ostatní děti manipuluje a ubližuje jim, nemohla jsem tomu uvěřit.

S podobným problémem se ale setkávají nejen maminky synů, ale i holčiček. Anna Svobodová (35 let), matka pětileté Terezky, si začala všímat, že její dcera se náhle chová jinak. „Terezka byla vždycky společenská a měla spoustu kamarádů. Ale najednou se začala stahovat do sebe a nechtěla si hrát s ostatními dětmi,“ vypráví Anna. Když se pokusila zjistit, co se děje, Terezka jí řekla, že jedna z holčiček ve školce ostatní děti přinutila, aby si s ní nehrály. Tato manipulativní holčička se stala „královnou“ třídy, tedy takovým Albíkem, a určovala, kdo může a nemůže být součástí her. „Byla jsem šokovaná, jak moc to Terezku zasáhlo,“ říká Anna. „Najednou ztratila veškerou sebedůvěru a začala mít strach z ostatních dětí.“

Jaká motivace stojí za manipulací?

„Děti mohou začít manipulovat ostatními dětmi z různých důvodů. Často jde o způsob, jak si zajistit pozornost nebo jak se vypořádat s vlastní nejistotou. V některých případech může být manipulativní chování odrazem toho, co dítě vidí doma nebo v jiném prostředí. Pokud například dítě zažívá doma autoritářskou výchovu, může se pokusit napodobovat toto chování na svých vrstevnících,“ vysvětluje pro Flowee dětská psycholožka Kamila Perná.

Také podle výzkumů publikovaných v Psychology Today mohou děti, které se cítí nejisté nebo které mají problémy s emocemi, hledat způsoby, jak získat kontrolu nad svým okolím. Manipulace a šikana se tak mohou stát nástrojem, jak dosáhnout tohoto cíle. Rodiče a učitelé by proto měli být obezřetní a všímat si jakýchkoli známek toho, že dítě může mít problémy, které se snaží řešit tímto způsobem, tedy ubližováním kamarádům.

Zjistila jsem, že syn není oběť, ale agresor

Markéta S. (41 let) byla překvapena, když jí učitelka ve školce zavolala a řekla jí, že její syn Martin má problémy s chováním. „Vždycky jsem si myslela, že Martin je citlivý a laskavý chlapec, takže když jsem slyšela, že ostatní děti manipuluje a ubližuje jim, nemohla jsem tomu uvěřit,“ vzpomíná Markéta. Martin se také stal Albíkem, tedy vůdcem party, kdy zastrašovali ostatní a nutili je, aby se podřídili jejich pravidlům. „Když jsem se s Martinem o tom pokusila mluvit, ukázalo se, že si vůbec neuvědomoval, jaké následky jeho chování má,“ říká Markéta. „Pro něj to byla jen hra, ale pro ostatní děti to byla skutečná šikana.“

Šikana, neřešená ve školce, může už na prvním stupni základní školy dorůst do obřích rozměrů.


Co dělat, když je vaše dítě agresorem? Pokud zjistíte, že vaše dítě je tím, kdo šikanuje, je klíčové neignorovat problém. Místo toho byste měli dítěti vysvětlit, proč je jeho chování nepřijatelné, a pomoci mu pochopit, jak jeho jednání ovlivňuje ostatní. Důležité je také hledat způsoby, jak podpořit pozitivní sociální interakce a učit dítě empatii.

„Děti, které šikanují, často potřebují pomoc při rozvíjení zdravějších způsobů, jak se vyrovnat se svými emocemi,“ vysvětluje Kamila Perná. „Rodiče a učitelé by měli spolupracovat na tom, aby dítěti poskytli nástroje, které mu pomohou zvládat jeho chování, a to včetně výuky empatie a respektu k ostatním.“

Formy šikany ve školce

Šikana ve školce může mít mnoho podob a je důležité rozpoznat, jakým způsobem se projevuje. Zde jsou některé z nejčastějších forem:

  1. Fyzická šikana: Patří sem údery, kopance, strkání nebo jiné formy fyzického násilí. Ve školkách je tato forma šikany vzácnější, ale může se objevit, zejména pokud je dítě frustrované nebo se nedokáže vyjádřit jinak.
  2. Verbální šikana: Zahrnuje posměšky, nadávky, zesměšňování nebo neustálou kritiku. Děti mohou verbálně napadat své vrstevníky, aby je ponížily nebo zranily.
  3. Sociální šikana: Tato forma šikany spočívá v izolování oběti od ostatních dětí, například odmítnutím účasti na hrách nebo skupinových aktivitách. Sociální šikana může být velmi zraňující, protože se oběť cítí osamocená a vyloučená.
  4. Manipulativní šikana: Tato forma zahrnuje manipulaci ostatních dětí k tomu, aby se podřídily přáním agresora. Manipulátor může využívat své charisma nebo mocenské postavení, aby donutil ostatní děti dělat věci, které jim nejsou příjemné.

Jak děti před šikanou ve školce chránit?

Šikana ve školce je problém, který může mít dlouhodobé dopady na vývoj dítěte. Je důležité, aby rodiče a učitelé spolupracovali na vytváření bezpečného prostředí, kde se děti mohou učit zdravým sociálním dovednostem. Klíčem je včasné rozpoznání problému a aktivní přístup k jeho řešení. Rodiče by měli být ostražití, naslouchat svým dětem a nebrat změny v jejich chování na lehkou váhu. Ostatně, jaké jiné místo kromě domova by mělo být pro děti bezpečnější než jejich mateřská školka?

 

 

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek