Šmejdi neútočí jenom na seniory, aby si koupili nesmyslně předražené hrnce a pánvičky. Svět internetu je džungle, kde se špinavé hry dostávají ještě o úroveň výš. Youtubeři nepotřebují svážet své ovečky na výlety zdarma a na obědě v sokolovně jim vymývat mozek. Mají důmyslnější marketingové finty. A s kým se dá manipulovat nejsnadněji kromě starších lidí? S dětmi, pro které je ultimátní autoritou týpek, co jim říká „kámo“, a jedním dechem zpropaguje nesmyslně drahé věci. A kdo si koupí tenisky za sedm tisíc, bude mezi vrstevníky něco víc. Byť to bude za peníze rodičů.
V online světě na děti čeká nejen zábava, ale i predátoři, kteří zneužívají jejich důvěru. Není to jen o nevinných vlozích, někteří influenceři cílí na nejmenší diváky, vnucují jim nezdravé produkty, podvodné zboží, nebo je manipulují k drahým nákupům, případně je zostuzují, pokud na to děti nemají peníze. Pojďme mrknout na to, jak tahle špinavá hra funguje u nás i ve světě. Kámo.
Tohle dětem cpát nemůžeš
Je chvályhodné, že si my dospělí uvědomujeme, jak jsou energetické nápoje pro děti nezdravé, ale ve výsledku je to k ničemu. Děti mají Youtube nebo TikTok, a tam se zpívá jiná písnička. Možná jste právě vy rodiči a vzpomenete si, jak odborníci bili na poplach, že pití nápojů plných kofeinu má pro děti z hlediska zdraví nedozírné následky. Jak to vzniklo?
Odpověď hledejte u youtuberů. Tary, hvězda české YouTube scény s půl druhým milionem odběratelů, si vybudoval image parkouristy a „kamaráda dětí“. Jeho Tary Drink, uvedený na trh v roce 2024, je ale temnou skvrnou na téhle fasádě. Design plechovek je luxusní, ale obsah už méně. Plechovka plná cukru, kofeinu a chemie je inspirovaná „životním stylem“, ať už to znamená cokoli. Tary vyloženě cílí na mladé publikum a nijak mu nevadí, že dětem nabízí něco, co jim může zdraví poškodit.
„Tary drink není žádný energy drink,“ rozčiluje se influencer Tary ve videu na sociálních sítích, kde reaguje na kritické články a komentáře. „Neobsahuje kofein, je to jenom limonáda,“ tvrdí navíc s jistotou. Vzápětí jako příklad neenergetické příchuti uvádí... kolu. Už tady by měl zbystřit každý, kdo někdy pil klasickou Coca-Colu nebo jen zahlédl etiketu jejího složení. Ale pojďme se na to podívat bez emocí a s odkazem na fakta.
Není nic snazšího než se podívat na Taryho vlastní e-shop a prohlédnout si složení nápoje s kolovou příchutí. Najdeme tam vodu, cukr, kyseliny, konzervanty, aromata, barviva a také výtažky z ořechu kola a kofein – ten samý stimulant, který definuje většinu energy drinků a je důvodem, proč jsou tyto nápoje regulovány a nedoporučují se dětem.
„Dobrá reklama na ten tvůj kofeinový drink pro děti, ty k*eténe. Něco takového doporučuješ dětem? Zbláznil ses? Chápu, že chceš prachy, ale dětem tohle prostě cpát nemůžeš,“ rozčiluje se jeden z uživatelů Instagramu, kterého cituje web Antiyoutuber.
Za hranicemi máme Logana Paula, jehož energetický nápoj Prime čelil podobné kritice. „Bohužel stoupá obliba energetických nápojů i u těch nejmladších, což může být spojené i s určitou formou trendu. Aktuálně to můžeme vidět velmi dobře na „virálním“ nápoji značky Prime z dílny dvou světoznámých influencerů Logana Paula a KSI,“ potvrzuje trend nutriční terapeut Jan Stuparič pro Institut moderní výživy.
A jak se chovají dětmi tolik obdivovaní influenceři, když jejich mladé publikum peníze nemá a nemůže si koupit nesmyslně drahé produkty? Během živého vysílání se Taryho mladý fanoušek zeptal, proč je jeho oblečení tak drahé. Ten mu odpověděl: „Já nemám drahé oblečení. Jen ty máš málo peněz.“
Děvčátka, dáte si čouda?
Denisa Kouřilová alias Sugar Denny na svém instagramu a Youtube kanále aktivně propagovala „ochucený vzduch“, rozumějte vaporizéry, přestože má převážně nezletilé publikum. Ve videích vyzdvihovala, jak je produkt veganský a bezlepkový. Autorka textu si těžko představuje verzi s lepkem, snad jedině, že by se začala kouřit pšenice. Kvůli porušení zákona musela Denny nakonec web zrušit, nejenže propagovala vaping nezletilým a lživě vyzdvihovala jeho zdravotní benefity, ale neměla ani žádnou smlouvu s výrobcem. Jednoduše se nadivoko rozhodla jeho produkty přeprodávat.
Dnes už sice nenabízí výrobky nelegální cestou, ale děvčátkům, které ji sledují, se chlubí, jak se ve svých 22 letech objednává na botox, a inspiruje je k nákupům oblečení za bezmála 20 000 korun. Je jaro, tak si potřebovala obměnit šatník, aby se cítila lépe.
„Jak se mám cítit dobře a přitahovat dobré věci, když nevypadám dobře,“ klade si influencerka filosofickou otázku před rozbalením první krabice. U záběru, kde si zkouší džínové kraťásky s volánky na své postavě, která má dobrých 30 kilo nadváhy, vyloženě bolí oči. Přestože ve videích nemá uvedenou spolupráci s nejmenovaným webem, přes který oblečení kupuje, stejně jeho název ve svých příspěvcích dokola zmiňuje.
Šikana je v pohodě
Dalším známým influencerem je Tadeáš Kuběnka. Přestože je dětské publikum to, co ho živí, neváhal šikanovat na svém instagramu 13letého chlapce, který se k němu chtěl pozvat do podcastu. Absolutně bez sebereflexe a nějakých skrupulí tento člověk ponížil malého kluka, zveřejnil o něm údaje a ještě se mu vysmál. Později se neváhal obhajovat tím, že je šikana v pořádku. Následně skončil v péči odborníků, kdy se mu vymklo z rukou užívání drog, a po svém přerodu se za své chování omluvil.
„Vůbec nefetuji, což je super prostě. Nechodím zas tak ven a jsem víc zaměřený na sebe a na své zdraví. Vstávám v deset ráno,“ popsal Kuběnka svoji proměnu. Naštěstí se nemusí živit tím, že by vstával v pět ráno do fabriky, a vysílá dál pro své mladé publikum na sociálních sítích. Jestliže Sugar Denny „nakoupila“ za 20 tisíc korun, Kuběnka má úlovek za sto tisíc korun. A kdo z dětí by si nemohl dovolit kožíšek nebo brýle od luxusních značek? Ať se rodiče snaží a otvírají peněženky, jinak jejich potomek nezapadne mezi ostatní.
Nemá smysl volat po starých pořádcích a očekávat, že věci budou jako dřív. Internet je a bude prostředím, které děti ovlivňuje. V ideálním světě jsou influenceři vzory, inspirací, motivací k tvořivosti, učení nebo aspoň k obyčejné lidské slušnosti a najde se i řada takových. Řada z nich ale netvoří obsah, který by rozvíjel fantazii, kritické myšlení nebo empatii. Místo toho točí videa o tom, jak si koupili další tenisky. Ty, které zmiňujeme v článku, nabízejí prázdno, pózy, aroganci, a přitom si drží obrovskou moc nad mladým publikem, které je v nejcitlivější fázi svého vývoje.
Reklama