fbpx

Ikonická značka slaví letos 115 let. Její nejstarší fanklub najdete - světe, div se - v České republice

Zveřejněno: 5. 6. 2018

Slavnou značku Harley-Davidson zná snad každý. Od okamžiku výroby prvních tří motocyklů uběhlo už 115 let, úctyhodný dědeček ale s věkem nabral na síle, rychlosti, podmanivosti a impozantnosti. Jeho koráby brázdí nekonečné silnice Spojených států, křižovatky cest v Evropě i mravenčí síť dálnic Jižní Koreje. Mohutné stroje se vypořádají i s méně kvalitními vozovkami, v Asii je s oblibou používá policie v honbě za kriminálními živly. Za 115 let obsadily motocykly Harley-Davidson nejen dopravní tepny planety, ale i srdce těch, kteří touží po rychlosti, originalitě a volnosti.

Skromné začátky

Na přelomu 20. století mají dva dvacetiletí mladí muži, přátelé z dětství, vizi: chtějí dosáhnout rychlejšího pohybu a proměnit bicykl ve stroj, jenž by mohl lámat rekordy (nebo alespoň bez problému vyjet do kopců v Milwaukee při výpravách za rybařením). Mechanický inženýr William Harley a obchodník Arthur Davidson sní o cestách za hranice všednosti, vymýšlejí a testují. Záhy se přidávají dva Arthurovi bratři, v tíživých momentech vypomáhá finančně strýček. V roce 1903 spatří světlo světa první 3 motorky a na soutěži v Milwaukee získává Harley-Davidson čtvrtou cenu. O tři roky později vzniká první továrna, která ročně vyrábí 50 motocyklů.

Trnitá cesta k úspěchu

Výroba motocyklů postupně rostla a s ní i různé inovace. Na závodech slavila značka Harley-Davidson úspěchy: v r. 1921 poprvé zvítězila, když dosáhla průměrné rychlosti 160 km/hod. Na počátku první světové války se vyrábělo více než 16 000 strojů a firmě přály také nákupy americké armády. Končila éra pomalejšího a ekonomičtějšího transportu a naplno se rozletěla nabídka dvoukoláků, jejichž motor hučel píseň o svobodě a úniku ze všední reality. V roce 1921 se Harley-Davidson s bicykly definitivně rozloučil. Harley-Davidson přežil i krizová 30. léta a druhou světovou válku. V rámci poválečných reparací získal Harley-Davidson design německého DKW RT 125, který vylepšil a produkoval až do 60. let. 

Jeden svět, jedna vášeň

Expanzi už nestálo nic v cestě. Jen původní majitelé, ti s velkým duchem a srdcem, se jí již nedočkali. William zemřel ještě za války a Arthurův život ukončila automobilová nehoda r. 1950. Značka ale žila dál a jejich jméno s ní. Po celém světě se začala rozvíjet i síť dealerů, nejprve v Austrálii, poté v Japonsku. Právě odtud přišla později i velká konkurence, kterou zastavilo až navýšení dovozních cel prezidentem Reaganem r. 1983. Harley-Davidson začal mít problémy s kvalitou, měnil vlastníky. Druhý dech nabrala značka s novým managementem: Harley-Davidson se vrátil k retro stylu, rozšířil spolupráci se zahraničními dodavateli součástek a zlepšil technickou stránku. Kupující se pomalu začali vracet a 90. léta s Fat Boyem a těžkým kalibrem znamenala návrat na výsluní slávy. V r. 1998 byla otevřena první zahraniční továrna v brazilské Amazonii v Manaosu, další pak v Indii nedaleko hlavního města Dillí. Harley-Davidson ale není ušetřen zvratů dodnes, občas se musí vyrovnat s požadavky odborářů, harmonizovat náklady a zisky, mistrně plánovat.

Symbol loajality a sounáležitosti

Harley-Davidson je více než jen motocyklem, stal se symbolem životního stylu. Mnozí se mu plně oddali, své miláčky hýčkají láskyplnou péčí. S nablýskanými stroji pravidelně jezdí na setkání, organizují společné výlety, koncerty a spanilé jízdy. 

Související…

Living Vehicle: Ekologické auto, ve kterém můžete bydlet celý rok
Vojtěch Žák

Každý rok přichází na trh nový model. Tím letošním je modrý krasavec Blue Edition, elegantně zdobený švýcarskými hodináři a šperkaři. Svou hodnotou 1,56 mil. euro je nejdražším strojem na světě. Model věnovaný kulatinám 110 let v r. 2015 byl zase symbolicky zlatý, dekorovaný brašnou s mnoha střapci. V oblibě jsou i stroje vyrobené na speciální přání zákazníků. Ženy se nebojí ani jemných pastelových barev, jako je růžová, své železné koně ozdobí svítícími zrcátky, sklíčky a křišťály. K takovému oři je třeba si pořídit i ty správné šaty, kalhoty, tričko, kabelku a přizpůsobit také účes. Harley-Davidson se stal ikonou, značkou pro módní doplňky, pro život bez hranic a limitů, pro protest proti konvenci.

115. narozeniny v Praze

Harley-Davidson má samozřejmě své fankluby. Ten nejstarší vznikl v r. 1928 právě v Čechách a slaví tedy 90 let. První pražská pobočka Harley-Davidson se objevila dokonce ještě o čtyři roky dříve. Máme tudíž svůj prim, a tak si tento výběr plně zasloužíme. Kromě toho je Praha krásným městem s hezkými dívkami, které ke stylovým motorkám odjakživa patří. A nelze zapomenout ani na chutné pivo a tradici legendárních českých motorek Jawa. Dnešní zastoupení Harley-Davidson v Čechách také opakovaně vyhrálo soutěž o nejlepší upravený stroj. Harley-Davidson učaroval mnohým hudebníkům, nejen slavnému Elvisi Presleymu, ale v Čechách třeba i Petru Hapkovi.

Zajímavý program si zde najde každý – prezentační jízdy, soutěže nezkrotných jezdců, testování motorek, výstavu historických i nových modelů, koncerty českých i zahraničních zpěváků, pro děti jsou připraveny zábavné hry a nebude chybět ani evropské mistrovství v thajském boxu Muay Thai. Křižíkova fontána představí open air cinema a show z filmů, kde se Harley-Davidson objevil. Do Prahy by se mělo sjet až 100 000 návštěvníků a 70 000 motorek. 7. července projede historickým centrem slavnostní průvod 4 000 Harleyů s jezdci s vlajícími šátky a vousy ve větru, jejichž okované boty bubnují do dlažby rockovou melodii. Můžete si tak vzpomenout na chvíli na ty, kteří před 115 lety stáli ve skromné kůlně a snili o pocitu posadit se za řídítka, přidat plyn a nezkrotně uhánět plání.

Harley-Davidson připomíná ptáka chystajícího se ke vzletu, nebo třeba vesmírnou loď. 

A pokud oslavy v Praze nestihnete, můžete si zajet na zářijový European Bike Week do Vídně či ještě lépe koncem srpna přímo do amerického Milwaukee, do srdce Harley-Davidsona. Od 30. srpna do 3. září se zde sejdou milovníci Harley-Davidsona z různých končin, aby se přihlásili k síle tradice, věrnosti a hrdosti. Během Harleyfestu si můžete prohlédnout i nedaleké Muzeum H-D otevřené r. 2008, kde jsou vystaveny všechny modely od starších (včetně tříkolových, poštovních a válečných) až k dnešním nezbedníkům, na nichž se lze vyfotografovat a vyzkoušet si, jaké to je sedět na mohutné mašině či mít dlouhá řídítka v rukách. Milwaukee má neopakovatelnou atmosféru. Tisíce korábů zaplní smaragdové travnaté prostory kolem sněhobílého Muzea umění, díla španělského architekta Calatravy. Motorky nesmějí v době oslav chybět ani v jeho futuristických útrobách. Jako by tato vzletná architektura symbolizovala naplňování klukovských snů i dámské odvahy, která je tvůrcům i uživatelům Harley-Davidsona vlastní.

foto: Damjan Prelovšek a Profimedia

Galerie

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...