Slavnou značku Harley-Davidson zná snad každý. Od okamžiku výroby prvních tří motocyklů uběhlo už 115 let, úctyhodný dědeček ale s věkem nabral na síle, rychlosti, podmanivosti a impozantnosti. Jeho koráby brázdí nekonečné silnice Spojených států, křižovatky cest v Evropě i mravenčí síť dálnic Jižní Koreje. Mohutné stroje se vypořádají i s méně kvalitními vozovkami, v Asii je s oblibou používá policie v honbě za kriminálními živly. Za 115 let obsadily motocykly Harley-Davidson nejen dopravní tepny planety, ale i srdce těch, kteří touží po rychlosti, originalitě a volnosti.

Skromné začátky

Na přelomu 20. století mají dva dvacetiletí mladí muži, přátelé z dětství, vizi: chtějí dosáhnout rychlejšího pohybu a proměnit bicykl ve stroj, jenž by mohl lámat rekordy (nebo alespoň bez problému vyjet do kopců v Milwaukee při výpravách za rybařením). Mechanický inženýr William Harley a obchodník Arthur Davidson sní o cestách za hranice všednosti, vymýšlejí a testují. Záhy se přidávají dva Arthurovi bratři, v tíživých momentech vypomáhá finančně strýček. V roce 1903 spatří světlo světa první 3 motorky a na soutěži v Milwaukee získává Harley-Davidson čtvrtou cenu. O tři roky později vzniká první továrna, která ročně vyrábí 50 motocyklů.

Trnitá cesta k úspěchu

Výroba motocyklů postupně rostla a s ní i různé inovace. Na závodech slavila značka Harley-Davidson úspěchy: v r. 1921 poprvé zvítězila, když dosáhla průměrné rychlosti 160 km/hod. Na počátku první světové války se vyrábělo více než 16 000 strojů a firmě přály také nákupy americké armády. Končila éra pomalejšího a ekonomičtějšího transportu a naplno se rozletěla nabídka dvoukoláků, jejichž motor hučel píseň o svobodě a úniku ze všední reality. V roce 1921 se Harley-Davidson s bicykly definitivně rozloučil. Harley-Davidson přežil i krizová 30. léta a druhou světovou válku. V rámci poválečných reparací získal Harley-Davidson design německého DKW RT 125, který vylepšil a produkoval až do 60. let. 

Jeden svět, jedna vášeň

Expanzi už nestálo nic v cestě. Jen původní majitelé, ti s velkým duchem a srdcem, se jí již nedočkali. William zemřel ještě za války a Arthurův život ukončila automobilová nehoda r. 1950. Značka ale žila dál a jejich jméno s ní. Po celém světě se začala rozvíjet i síť dealerů, nejprve v Austrálii, poté v Japonsku. Právě odtud přišla později i velká konkurence, kterou zastavilo až navýšení dovozních cel prezidentem Reaganem r. 1983. Harley-Davidson začal mít problémy s kvalitou, měnil vlastníky. Druhý dech nabrala značka s novým managementem: Harley-Davidson se vrátil k retro stylu, rozšířil spolupráci se zahraničními dodavateli součástek a zlepšil technickou stránku. Kupující se pomalu začali vracet a 90. léta s Fat Boyem a těžkým kalibrem znamenala návrat na výsluní slávy. V r. 1998 byla otevřena první zahraniční továrna v brazilské Amazonii v Manaosu, další pak v Indii nedaleko hlavního města Dillí. Harley-Davidson ale není ušetřen zvratů dodnes, občas se musí vyrovnat s požadavky odborářů, harmonizovat náklady a zisky, mistrně plánovat.

Symbol loajality a sounáležitosti

Harley-Davidson je více než jen motocyklem, stal se symbolem životního stylu. Mnozí se mu plně oddali, své miláčky hýčkají láskyplnou péčí. S nablýskanými stroji pravidelně jezdí na setkání, organizují společné výlety, koncerty a spanilé jízdy. 

Související…

Living Vehicle: Ekologické auto, ve kterém můžete bydlet celý rok
Vojtěch Žák

Každý rok přichází na trh nový model. Tím letošním je modrý krasavec Blue Edition, elegantně zdobený švýcarskými hodináři a šperkaři. Svou hodnotou 1,56 mil. euro je nejdražším strojem na světě. Model věnovaný kulatinám 110 let v r. 2015 byl zase symbolicky zlatý, dekorovaný brašnou s mnoha střapci. V oblibě jsou i stroje vyrobené na speciální přání zákazníků. Ženy se nebojí ani jemných pastelových barev, jako je růžová, své železné koně ozdobí svítícími zrcátky, sklíčky a křišťály. K takovému oři je třeba si pořídit i ty správné šaty, kalhoty, tričko, kabelku a přizpůsobit také účes. Harley-Davidson se stal ikonou, značkou pro módní doplňky, pro život bez hranic a limitů, pro protest proti konvenci.

115. narozeniny v Praze

Harley-Davidson má samozřejmě své fankluby. Ten nejstarší vznikl v r. 1928 právě v Čechách a slaví tedy 90 let. První pražská pobočka Harley-Davidson se objevila dokonce ještě o čtyři roky dříve. Máme tudíž svůj prim, a tak si tento výběr plně zasloužíme. Kromě toho je Praha krásným městem s hezkými dívkami, které ke stylovým motorkám odjakživa patří. A nelze zapomenout ani na chutné pivo a tradici legendárních českých motorek Jawa. Dnešní zastoupení Harley-Davidson v Čechách také opakovaně vyhrálo soutěž o nejlepší upravený stroj. Harley-Davidson učaroval mnohým hudebníkům, nejen slavnému Elvisi Presleymu, ale v Čechách třeba i Petru Hapkovi.

Zajímavý program si zde najde každý – prezentační jízdy, soutěže nezkrotných jezdců, testování motorek, výstavu historických i nových modelů, koncerty českých i zahraničních zpěváků, pro děti jsou připraveny zábavné hry a nebude chybět ani evropské mistrovství v thajském boxu Muay Thai. Křižíkova fontána představí open air cinema a show z filmů, kde se Harley-Davidson objevil. Do Prahy by se mělo sjet až 100 000 návštěvníků a 70 000 motorek. 7. července projede historickým centrem slavnostní průvod 4 000 Harleyů s jezdci s vlajícími šátky a vousy ve větru, jejichž okované boty bubnují do dlažby rockovou melodii. Můžete si tak vzpomenout na chvíli na ty, kteří před 115 lety stáli ve skromné kůlně a snili o pocitu posadit se za řídítka, přidat plyn a nezkrotně uhánět plání.

Harley-Davidson připomíná ptáka chystajícího se ke vzletu, nebo třeba vesmírnou loď. 

A pokud oslavy v Praze nestihnete, můžete si zajet na zářijový European Bike Week do Vídně či ještě lépe koncem srpna přímo do amerického Milwaukee, do srdce Harley-Davidsona. Od 30. srpna do 3. září se zde sejdou milovníci Harley-Davidsona z různých končin, aby se přihlásili k síle tradice, věrnosti a hrdosti. Během Harleyfestu si můžete prohlédnout i nedaleké Muzeum H-D otevřené r. 2008, kde jsou vystaveny všechny modely od starších (včetně tříkolových, poštovních a válečných) až k dnešním nezbedníkům, na nichž se lze vyfotografovat a vyzkoušet si, jaké to je sedět na mohutné mašině či mít dlouhá řídítka v rukách. Milwaukee má neopakovatelnou atmosféru. Tisíce korábů zaplní smaragdové travnaté prostory kolem sněhobílého Muzea umění, díla španělského architekta Calatravy. Motorky nesmějí v době oslav chybět ani v jeho futuristických útrobách. Jako by tato vzletná architektura symbolizovala naplňování klukovských snů i dámské odvahy, která je tvůrcům i uživatelům Harley-Davidsona vlastní.

foto: Damjan Prelovšek a Profimedia