Když Pew Internet posledně zjišťoval, jak je na tom americká mládež (13–17) se sociálními sítěmi, byl jasnou jedničkou Facebook. Používalo ho 71 % mladých a vypadal jako dost nedostižná jednička. Jenže časy se mění a v průběhu tří let se několikrát objevily náznaky, že mladí se už na Facebooku nudí. Až nová data od Pew Internet to potvrzují.
Mládež opravdu nebaví Facebook, nudí je, nemá jim co nabídnout, mladí nejsou těmi, kdo by chtěli neustále zveřejňovat nějaké příspěvky a zpráv o tom, co dělají. Chtějí se bavit a komunikovat s menším okruhem přátel. Potřebují něco, co je atraktivní, zábavné a mající punc novosti. To Facebook není, navíc je tam už dostihli rodiče. Výsledek? Pokles užívání Facebooku na 51 %.
YouTube před Facebookem
Trochu překvapivou jedničkou mezi americkou mládeží je YouTube, má fantastický 85% podíl a určitě nepřekvapí, že mladí jsou zásadními konzumenty videí i jinde. Na druhém místě zůstává Instagram (s 72 % nyní, 52 % v roce 2015), ve kterém se Facebooku daří zachraňovat to, o co přišel na své hlavní platformě.
Facebook mladé nudí, nemá jim co nabídnout. Nechtějí neustále zveřejňovat příspěvky a zprávy o tom, co dělají.
Instagram je zároveň zásadní hrozbou pro doposud jednu z nejvíce oblíbených platforem u amerických mladých – Snapchat se drží stále poměrně vysoko (na 69% podílu) a podařilo se mu i posílit (v roce 2015 měl 41% podíl), ale trápí ho odchod uživatelů (do Instagramu, který úspěšně kopíruje vše, co mladé na Snapchatu drželo), nevydařená nová verze. Ne až tak špatně je na tom vlastně Twitter, s 32% podílem má ještě daleko k zapomenutí. Jeho pozice se ale nijak výrazně nezměnila (o jeden procentní bod k horšímu).
Sociální sítě a Internet na hranici závislosti
Snapchat si udržuje prozatím jediné první místo. Coby sociální síť, kterou mladí denně používají nejčastěji (35 % vs. 11 % před třemi lety). Na paty mu ale šlape YouTube (aktuálně 32 %), samotný Facebook s deseti procenty až tak používaný není a je vidět, že tam mladí chodí často spíše z povinnosti a nutnosti. Navíc i zde Facebook zásadně ztratil, v roce 2015 byl jedničkou s 41% podílem. Instagram s patnácti procenty bude muset hodně zapracovat, aby se dostal výše. Uvážíme-li, že v roce 2015 měl podíl dvacetiprocentní, tak to nevypadá příliš dobře.
45 % mladých je online takřka konstantně, prakticky dvakrát tolik, než před třemi lety.
S četností užívání dost souvisí i to, že Pew Internet přinesl ještě jedno poněkud alarmující číslo, 45 % mladých je online takřka konstantně, prakticky dvakrát tolik, než před třemi lety. K zamyšlení je i 44 % dalších, kteří jsou online několikrát denně. Výrazně jim v tom pomáhá i to, že 95 % z nich má chytrý telefon. O dvacet procentních bodů více než v roce 2015. Navíc příliš nepřekvapí to, co je zřejmé z výsledků zkoumání, mladí běžně používají několik sociálních sítí.