Láhev dobrého a kvalitního vína dokáže zpříjemnit večer. Někomu však může zpříjemnit i pohled na bankovní účet. Královský mok totiž nemusí zůstat jen skvělým pitím, ale může se stát i velmi dobrou investicí. A o archivní vína je v posledních letech velký zájem.

Související…

Pivovar prolomil svou investicí tabu. Konopný byznys strmě roste
Lukáš Hurt

Tak jako třeba káva nebo kakao je i víno dobře obchodovatelná komodita. Nejčastějšími zájemci o kvalitní lahve bývají hotely nebo luxusní restaurace, ale i soukromí sběratelé a gurmeti, kteří si chtějí jen dopřát. Za dobré víno neváhají zaplatit třeba i desetitisíce korun.

Dražší než Ferrari

Některé kousky ale mohou mít ještě daleko vyšší cenu. Jen pro představu: V roce 1985 archeologové objevili na zámku v Bečově nad Teplou 133 lahví prvotřídního vína, koňaku a šampaňského z 19. století.

Investice do vína se může vrátit s vysokým úročením. Musíte však nějakých pět deset let vydržet


Další tři lahve pak odhalily průzkumy v roce 2011. Cenu těchto 136 lahví z Karlovarska znalci vyčíslili zhruba na 20 milionů korun, tedy asi na 200 tisíc za jednu.

Je třeba umět si správně vybrat, výhodně nakoupit a vědět, kdy a komu je třeba víno prodat.

Ve vinné sbírce jsou hlavně francouzská vína bordeaux nebo burgundské, ale i portské a šampaňské. A právě taková vína mají úspěch i dnes. Zatímco bečovský tekutý poklad zůstal v depozitáři, mnoho lahví kvalitních vín je k dispozici právě pro obchod. Jen je třeba umět si správně vybrat, výhodně nakoupit a vědět, kdy a komu je třeba víno prodat.

Vína s příběhem

Běžné roční zhodnocení investičního vína se pohybuje kolem 13 procent a nejvyšší ceny na trhu obyčejně dosahuje za 10 až 20 let. Jeho hodnotu přitom ovlivňuje jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu nebo případná ocenění. Obecně ale platí, že chybu neuděláte s ověřenými velkými značkami, takzvanými grand cru classé.

Za experiment podle znalců stojí Châteauneuf-du-Pape, jehož starší ročníky nejsou prakticky k dostání.

Z francouzských vín je tradiční volba bordeaux, u kterého bývá riziko ztráty nejnižší. Na druhou stranu ale budete mít i vysokou konkurenci. Zkusit můžete také burgundské, kterého je na trhu méně, ale ne všechna tato vína jsou cenově stabilní. Nicméně za experiment podle znalců stojí Châteauneuf-du-Pape, jehož starší ročníky nejsou prakticky k dostání, a tak na lukrativní prodej stačí počkat třeba jen pět let.

České, tedy moravské zlato

Druhým tipem odborníků je Itálie. Respektive velká vína z Toskánska, jako jsou Sassicaia, Solaia nebo Ornellaia, a jistý poteciál má i Barolo. Vydělat se ale dá i na českých, respektive moravských vínech. Výhodou jsou nižší vstupní náklady, přičemž se jejich zhodnocení pohybuje kolem 10 procent. Je ale potřeba mít dobrý přehled v jednotlivých odrůdách, protože ne všechny se k archivaci hodí. Z bílých vín můžete počítat s Veltlínským zeleným nebo Rulandským šedým, z červených pak s Frankovkou. I pro tuzemská vína ale platí, že musí pocházet z osvědčených vinic a obsahovat dostatek tříslovin.

I v případě vín je dobré mít široké portfolio. Ne každý je skutečný znalec vín a ne každý má stejný vkus i chuť.

Zkušení investoři často nakupují víno en primeur. To je ještě nelahvované a má před sebou dva roky zrání v sudu. Jeho cena je výrazně nižší a roste až od chvíle, kdy se v lahvích dostane na trh. Druhým trikem profesionálů je nakupovat ve velkém. Minimálně po standardních baleních, a to i drahá investiční vína. Jednak mají tato originální balení vyšší cenu na aukcích a burzách, jednak budete mít cenovou výhodu i v případě přímých odprodejů. Taková restaurace jistě bude mít zájem o víc než jen jednu lahev.

Občas se vyplatí investovat přímo do sudu ještě před lahvováním. Nebo i do balíku lahví


Tak jako u jiných investičních nástrojů i v případě vín je dobré mít široké portfolio. Ne každý je skutečný znalec vín a ne každý má stejný vkus i stejnou chuť. Je tedy dobré mít také menší část lahví méně známých vín, která sami znáte, chutnají vám a jejichž příběh můžete zákazníkům vyprávět.

Pozor na daně

Důležitá rada pro ty, kteří skutečně zvažují větší investici do vína: staňte se plátci DPH. Důvod je prostý. Pokud budou vaši klienti restauratéři, hoteliéři nebo soukromí podnikatelé, nejspíš si budou chtít daň z nákupu drahého vína odečíst. A pokud vy budete nakupovat jen jako fyzická osoba, sami si toto DPH neodečtete, a v konečném důsledku tak přijdete o 21 % z prodejní ceny.

Víno jako dobrá investice zní noblesně a slibně. Chce to ale hodně znalostí, obchodního umu a také trpělivosti.

Víno jako dobrá investice zní noblesně a slibně. Chce to ale hodně znalostí, obchodního umu a také trpělivosti. Na zisk můžete čekat i desítky let. Pokud hledáte jiný investiční nástroj, kde budete mít peníze snadněji dosažitelné, můžete se podívat třeba na peer-to-peer (P2P).

foto: Shutterstock, zdroj: Zonky.cz