fbpx

Zdeňka Musilová radí, jak nenaletět obchodníkům, kteří nabízejí slevy, jež slevami vůbec nejsou

Zveřejněno: 19. 11. 2018

Za pár dní to vypukne, pokud už to tedy spíš nevypuklo. Black Friday neboli černý pátek představuje největší festival slev na zboží všeho druhu, jaký si dovedeme představit. Kromě neodolatelných cenových lákadel na nás ovšem číhají také triky obchodníků. Poradíme, jak jim nenaletět.

Související…

Black Friday aneb nechci slevu zadarmo
Zdeňka Musilová

Říká se, že Češi jsou národ, který je při nakupování, citlivě řečeno, velmi citlivý na cenu poptávaného zboží. Když někdy sleduji záběry z amerických obchodů při jejich otevírání na černý pátek, nejsem si jistá, zda to o Češích není jen takové nepravdivé klišé. Ekonomové by nám vysvětlili, že reakce spotřebitelů na změnu ceny je něco člověku zcela přirozeného a všeobecně platného. Černý pátek je specifický pouze tím, že se nám těch slev sejde trochu víc v jeden jediný den.

Naprostým evergreenem je stanovení slevy z ceny, kterou ale těsně přes zlevněním prodávající zvýší.

O to více je nutné se mít při nakupování na Black Friday na pozoru. Obchodníci jsou si jedinečné příležitosti moc dobře vědomi, a tak se mnozí snaží na nás nalíčit nejrůznější pasti a pastičky. Naprostým evergreenem je stanovení slevy z ceny, kterou ale těsně přes zlevněním prodávající zvýší. V takovém případě není problém vykázat slevu v desítkách procent. Pokud nepatříte k lidem, kteří ceny zboží u daného obchodníka sledují pravidelně, sami prakticky nemáte možnost zjistit, že ona deklarovaná sleva vlastně není slevou. Ještěže existují sociální sítě. V nejrůznějších spotřebitelských skupinách a komunitách totiž najdete printscreeny cenových nabídek z běžných prodejních dnů. Jsme zkrátka vynalézaví a na nás si jen tak nějaký slevový filuta nepřijde.

Fakt jsem lyžař?

Prodejci často naši pozornost poutají slevami, které mohou dosáhnout až devadesáti procent. Vidíte, nevědomky jsem použila dva triky v jednom. Slovíčko „až“ vám vlastně říká jen to, že v některých případech můžete očekávat takovou či makovou slevu. Původně jsem ale chtěla upozornit na ono devadesátiprocentní snížení ceny. Takovou slevu skutečně někdo nabízet může, ale zpravidla se týká jen drobného, a tedy i běžně laciného zboží. Je sice možná fajn, že pár ponožek místo za stovku pořídíte jen za desetikorunu, ale v případě lednice nebo televizoru by devadesátiprocentní sleva byla daleko příjemnější. Jenže na takové zboží je zlevnění řádově nižší, pokud vůbec nějaké.

K dalším oblíbeným obchodnickým trikům patří například tvrzení, že koupí zlevněného zboží se vám zkracuje záruční lhůta.

Vždy je tedy třeba kontrolovat, kolik opravdu za vámi poptávané zboží zaplatíte. A nejlépe tyto výdaje porovnat s výdaji, které by vás stál nákup mimo Black Friday. Platí samozřejmě i otázka, zda vůbec konkrétní zboží potřebujete. Je sice skvělé, že můžete mít pár sjezdových lyží třeba za poloviční cenu, ale pokud nepatříte mezi vášnivé lyžaře, pak si pořídíte jen kus sportovního náčiní, které vám devětadevadesát procent času bude trčet někde doma v komoře a zabírat místo.

Pozor na záruku

Pokud jste překonali tyto první nástrahy, nejásejte. Ještě zdaleka nemusíte mít vyhráno. Výčet obchodnických triků je v podstatě nekonečný. K těm dalším oblíbeným patří například tvrzení, že koupí zlevněného zboží se vám zkracuje záruční lhůta. Obecně nic takového není pravda. I když zaplatíte méně, než je běžné, dvouletá zákonná záruka se tím nijak nezkracuje (pochopitelně se bavíme o zboží dlouhodobé spotřeby, nikoli o potravinách, které mají datum spotřeby předem určené).

slevy 0253660416

Jak se nenechat zmást, když je všechno tak levné? No jo, ale co když to před slevou nebylo dražší?


Sleva sama o sobě není důvodem pro kratší záruku, a to ani v případě, kdy jste se na tom s prodejcem dohodli. Žádná smlouva totiž nemůže odporovat zákonu. Nicméně existuje jediná výjimka. Tou je sleva z důvodu nějaké vady prodávaného zboží. Jenže v takovém případě musí být kupující na onu vadu upozorněn, a musí si být tedy vědom, že nekupuje bezvadný kus.

Reklamujte kdekoli

Problematiky záruky se týká také nabídka typu „tři plus jedna zdarma“. Prodejci vám totiž někdy mohou začít tvrdit, že na zboží, které je darem, se záruka nevztahuje. Ano, skutečnost je opravdu taková, že záruční lhůta platí jen u toho, za co jsme zaplatili. Jenže v těchto případech je nutné přesně určit, který konkrétní kus je ten, jejž k nákupu dostáváte zadarmo. Pokud to určit nelze nebo tak obchodník neučiní, pak se jedná jen o množstevní slevu a reklamovat lze kterýkoli kus z vašeho nákupu.

Můžete se setkat i s tvrzením, že od kupní smlouvy nelze odstoupit, pokud jste získali slevu. Ani v tomto případě nesedejte prodejci na lep.

I když jste pořídili zboží se slevou, tak není pravda, že případnou vadu musíte reklamovat tam, kde jste je koupili. To pochopitelně platí jen tehdy, když má prodejce víc provozoven. Typicky se to tedy vztahuje na obchodní řetězce. Jestliže telefon koupíte v prodejně O2 třeba v Brně, ale rozhodnete se jej následně reklamovat v prodejně O2 v Teplicích, máte na to právo. Pokud vás prodavač posílá do Brna, pak buď nezná legislativu, nebo si jen chce ušetřit práci.

Stovka triků obchodníků

Jindy se zase můžete setkat s tvrzením, že od kupní smlouvy nelze odstoupit, pokud jste získali slevu. Ani v tomto případě byste neměli sednout prodejci na lep. Podobně jako v případě záruční lhůty i zde zákon hovoří jasně. U zboží zakoupeného na dálku si lze nákup rozmyslet do čtrnácti dnů, zboží vrátit a požadovat své peníze zpět. Přijdou-li výmluvy, jsou to opravdu jen výmluvy.

Obchodnických triků je pochopitelně daleko víc. Spotřebitelský časopis dTest jich sepsal celou stovku. Brožuru, kde jsou všechny uvedeny, můžete dokonce na jeho webovém portálu získat zdarma. Rozhodně stojí za prostudování. Stejně tak stojí za to, abyste se i během Black Friday brali za svá práva. Úspěch ale může přijít jen tehdy, pokud svá práva znáte. S chutí do toho a šťastnou ruku při nakupování se slevou.

foto: Shutterstock, zdroj: dTest

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...