Všichni uvěřili, že je jiná. Že odvádí jinou práci, že ji dělá lépe a eticky. A všichni se mýlili. Provozní ředitelka Facebooku, a podle žebříčku časopisu Time jedna ze stovky nejvlivnějších lidí na světě, je úplně stejná jako mnoho „šéfů“ před ní. Jde jí jen o profit. Firmy a svůj (tady na pořadí slov moc nesejde).

Je to už pět let, co dvojka Facebooku Sheryl Sandbergová publikovala své knižní „Lean In manifesto“ (v češtině vyšlo pod názvem Opřete se do toho. Ženy, práce a vůle uspět), v němž apelovala na „byznys lídryně“, aby se nenechaly v práci zneužívat a aby nepochybovaly o svých schopnostech skloubit rodinu s kariérou.

Stala se z ní manažerská supercelebrita: tvář nové značky profesionálního feminismu.

Kniha se stala bestsellerem a zplodila miniimpérium čtyřiceti tisíc mentorovacích kruhů Lean in neboli „globální komunitu, která se věnuje pomoci ženám, aby dosáhly svých ambicí“. Pečlivě tak stvořila kolem své postavy mýtus ženské superhrdinky se smyslem pro byznys a rodinu. Stala se z ní manažerská supercelebrita: tvář nové značky profesionálního feminismu.

Vánoční networking

Sandbergová si prošla různými společnostmi od Světové banky po Google, ze kterého ji nakonec přetáhl Zuckerberg (kterého potkala na vánočním večírku) k sobě do Facebooku. Dal jí jednoduše definovaný úkol: udělat z nevinné sociální sítě mašinu na peníze. Sandbergová se úkolu zhostila s chutí a trvalo jí pouhé dva roky, aby ho do puntíku splnila. V roce 2017 vydělal Facebook na reklamě 40 miliard dolarů. Výkonná ředitelka byla tak výkonná, že vnesla do idealistické korporace profesionalitu, a začala se starat o všechny ekonomické a politické záležitosti firmy. Byla tak úspěšná, že se začalo mluvit o její možné kandidatuře na ministryní financí (v případě, že by se Hilary Clintonová stala americkou prezidentkou).

Výkonná šéfka Facebooku Sheryl Sandbergová a šéf exekutivy Twitteru Jack Dorsey na slyšení amerického zpravodajského výboru amerického Senátu v září 2018. Zda jsou úsměvy upřímné, nevíme. Každopádně tam byly i kamery


Její reputace se nyní pomalu, ale jistě hroutí – report z The New York Times ukázal, že během toho, co si Sandbergová budovala vlastní globální značku, používala ve Facebooku tajné a velice agresivní taktiky. Zatímco společnost čelila rostoucí kritice ohledně fake news, zneužívaní dat, zasahování do voleb, podněcování k etnickému násilí, tak tato výkonná ředitelka prosazovala strategii, na jejímž základě měly být potírány informace o problémech Facebooku, diskreditováni jeho kritici a vina odkláněna na konkurenty.

Sandbergová převzala Zuckerbergovy otěže a nechala ho, aby se věnoval jiným aktivitám.

Mimo jiné také vynadala bezpečnostnímu manažerovi Facebooku za to, že otevřeně mluvil o ruském vlivu na síti. Poté publikovala prohlášení, že se nikdy nesnažila blokovat vyšetřování ohledně ruských zásahů do voleb skrze facebookové účty. A jak víme, jako obrannou taktiku zaměstnala několik krizových PR agentur k šíření fake news.

Utržená z Facebooku

Předtím, než přišla Sandbergová do Facebooku, se Zuckerberg soustředil plně na uživatelský zážitek. Společnost ještě nevěděla, jak na síti začít pořádně vydělávat peníze, napsal technologický novinář David Kirkpatrick v knize Facebookový efekt. Pod Sandbergovou se cílená reklama stala už hlavním zdrojem výdělku.

Velká trojka: Mark Zuckerberg, viceprezident Facebooku pro vnější vztahy Dan Rose a Sheryl Sandbergová


Od momentu kdy se do společnosti dostala, se stala manažerka top šampionem přes reklamu a prodej. Měla obrovské zkušenosti s prodejem v Googlu a chápala skrytý potenciál internetových reklam. Sandbergová převzala Zuckerbergovy otěže a nechala ho, aby se věnoval jiným aktivitám, jakými byla třeba jeho „listening tour“, díky níž se dokonce spekulovalo, že by mohl kandidovat na prezidenta.

Nejsme jako ostatní

Velká šéfka se zkrátka začala chovat jako Viktor čistič. Najala také lobbisty, aby vyvíjeli tlak na senátory, kteří si dovolili firmu a její byznys model kritizovat. Snažila se také minimalizovat dopad různých regulací, které mají ze sítě dostat autory nebezpečných hejtů či fake news a dalšího negativního obsahu. To proto, aby tyhle regulace neničily firemní byznys model. I za šíření hejtů se Facebooku přece platí. „Zatímco Facebook oficiálně prohlásil, že je připraven na federální regulace, Sandbergová soukromě tvrdila, že Facebook už nejlepší reformy zavedl a víc nepotřebuje,“ uvedly ve výše zmíněném obsáhlém reportu New York Times.

Související…

Facebook se ocitl ve válce, prohlásil Zuckerberg. A začal válčit ve firmě
Zdeněk Strnad

Používání ne zrovna čistých taktik k dosažení cílů je v korporátní Americe široce přijímaná praktika. Zuckerberg se Sandbergovou se ovšem dušovali, že jsou novým druhem manažerů v novém druhu společnosti. Když Facebook začal zápolit s problémy, prosili uživatele, aby jim věřili.

Ženy! Jděte do toho stejně jako já. Bez jakýchkoli skrupulí hoňte zisk


Oba manažeři se nyní neustále brání, popírají všechna obvinění s tím, že nevěděli, do čeho jdou. Ale škody už jsou napáchány. „Teď už víme, že Facebook udělá pro peníze úplně cokoliv,“ řekl deníku The New York Times Rishad Tobaccowala, šéf PR agentury Publicis Groupe. „Nemají absolutně žádné morální zábrany.“

Sandbergová nám ukázala, že je jen další krvelačná manažerka v další krvelačné firmě.

Sandbergová s Facebookem samozřejmě mohla zaujmout i jinou strategii. Třeba takovou, která by byla transparentní a pomohla by celé firmě a jí provozované sociální síti v tom, aby nebyla tak náchylná na dezinformační kampaně, fake news a konspirační teorie. Ona se ale rozhodla bojovat zuby nehty za záchranu lukrativního firemního reklamního byznysu. Během toho nám všem ukázala, že je jen další krvelačná manažerka v další krvelačné firmě.

foto: Profimedia, zdroj: The New Republic