Letní olympijské hry uvidíme v Tokiu až příští rok, ale lidé zpoza baru mají svou malou olympiádu každoročně. Diageo World Class Global Final je od roku 2009 považována za takové olympijské hry pro barmany a reprezentanti z českých zemí si tu vůbec nevedou špatně. Co vlastně taková barmanská olympiáda obnáší a jaké trendy očekáváme na barové scéně v letošním roce?

Soutěž World Class se už pošesté pořádá také v České republice. V listopadu roku 2018 začala seminářem k zadání prvního kola. Soutěžící mají za úkol vymyslet vlastní drink na bázi rumu Zacapa Centenario 23. Osm nejlepších pak bude mít šanci postoupit rovnou do národního finále.

Koktejl musí mít kromě skvělé chuti také nějaké originální jméno a příběh.

V tomto prvním kole tedy barmani vytvářejí takzvaný signature koktejl, tedy koktejl, který bude jejich jakýmsi podpisem. Základem pro něj je rum Zacapa, ale to je všechno, co bychom měli o koktejlu vědět. Barmani by měli namíchat něco úplně jiného a alespoň tak chutného, jako byl ten nejlepší "Zacapa koktejl" z těch už existujících.

Méně alkoholu, více příběhů. Je ovšem otázka, kolik alkoholik zvládne vyslechnout pohádek


Koktejl musí mít kromě skvělé chuti také nějaké originální jméno a příběh. A prezentace by měla být natolik netradiční, aby zaujala porotce ještě před ochutnáním.

Neotřelé kombinace

World Class ambasador Petr Kymla vysvětlil, co se v tomto případě očekává – koktejly by měly být inspirovány Guatemalou jakožto zemí původu značky Zacapa, příběhem a výrobou tohoto rumu nebo třeba také historií rumu obecně a rumovými koktejly. V dalších kolech bude následovat slepá degustace, výroba koktejlu na místě a také písemný test. Teprve po zvládnutí všech těchto disciplín se ten nejlepší může probojovat do celosvětové soutěže.

Za posledních deset let se zdvojnásobil počet mladých do pětadvaceti let, kteří odmítají pít alkohol.

Barmanské asociace nepořádají jen soutěže, ale jsou to ony, kdo předvídá, co se bude v jaké sezóně pít. A co bude tedy na baru trendy v roce 2019? Ten první bude pro někoho možná smutný. V koktejlech by měl být snížený obsah alkoholu, nebo dokonce vůbec žádný. Podle průzkumů, které provedla například anglická nezisková organizace BioMed Central či význačný výrobce nealkoholických nápojů Franklin & Sons, se za posledních deset let zdvojnásobil počet mladých do pětadvaceti let, kteří odmítají pít alkohol (pozor, jedná se o průzkum ve Velké Británii a USA) a téměř polovina respondentů do pětatřiceti let by zvolila koktejl s nižším obsahem alkoholu.

Barmanské eko trendy

Na to samozřejmě reagují i výrobci – společnost Seedlip s velkým úspěchem připravila nealkoholické destiláty a odbyt našla i v Buckinghamském paláci. Nápoje s nízkým či vůbec žádným obsahem alkoholu nabízí firma s příznačným názvem NO&LO, a tak bychom mohli pokračovat. Nealkoholické koktejly, takzvané mocktaily, přebírají vládu mezi novinkami.

V roce 2019 to bude také bez plastových brček a míchacích tyčinek


Dalším horkým tématem je udržitelnost. Nejedná se jen o plastová brčka, pro která už v současném trendy baru není místo, ale i o zpracování toho, co se jinak vyhazuje. Můžou to být kousky limetky, oloupaná citronová či pomerančová kůra, kterou dříve v baru vyhazovali, vše lze dále zpracovat. Problematika ekologie, udržitelnosti, recyklace a zero waste se stala tématem i pro výrobce klasických destilátů.

Související…

Jak využít kokosový sirup? Koktejly, které osladí život i bez cukru
František Lomský

Například výrobce nikaragujského rumu Flor de Caña s rodinnou tradicí získal v roce 2018 jako jeden z prvních certifikaci Fairtrade. Třetím hlavním trendem pro letošní rok má být Show & Tell na Instagramu, tedy něco jako obdoba foodblogerů, ovšem připravujících koktejly. Jestli by to ovšem mělo dopadnout jako v případě oněch foodblogerů, tak pánbu s námi a zlý pryč, protože prezentované a sdílené neumětelství ke špičkové mixologii rozhodně nepatří.

foto: Shutterstock, zdroj: Beverage Daily