Nesledují ho miliony, ale miliardy lidí. I na YouTube se dá přitom najít obsah, který je přinejmenším "nevhodný". A díky robotům se tak amatérský divák, který omylem zabloudí na rasistická videa, může stát zaníceným extrémistou.
Podle zprávy serveru TheDailyBeast se tak z kanálu YouTube stává nebezpečné médium, jehož prostřednictvím o pozornost mladých a nezkušených usilují fanatici a extremisté, kteří vládnou takzvanou SEO (optimalizací pro vyhledávače) a uměním podsouvat posluchačům své scestné názory. Řada uživatelů si pak dané informace neověřuje u jiných (a objektivních) zdrojů a naslouchají tak de facto silně překrouceným informacím.
Miliardy diváků
Situace nabývá na vážnosti, když přihlédneme ke skutečnosti, že YouTube má obrovský počet diváků. Téměř dvě miliardy měsíčně. Mnozí z nich jsou velmi mladí, bez dosud vyhraněných politických a životních názorů. Jsou tedy zranitelní a ovlivnitelní. Mezi teenagery je YouTube dokonce populárnější než Facebook nebo Twitter.
Často si ani nevšimnete, že doporučovaná videa nabírají poněkud drsnějšího rázu.
Ze studie Pew Research z roku 2018 vyplývá, že YouTube je nejpopulárnější platformou pro 85 % amerických teenagerů, což je zdaleka nejoblíbenější kanál pro lidi mladší 20 let. Facebook a Twitter, které se denně potýkají s požadavky, aby regulovaly extremistický obsah, dosahují mnohem nižších čísel. Facebook je nejpopulárnější pro 51 % dospívajících, Twitter pro 32 %.
Politická radikalizace
Taková radikalizace na kanálu YouTube začíná poměrně nevinně. Podíváte se na nějaké video, je vám doporučeno další, potom další a najednou už jste odběratelem dokonce několika kanálů s "oblíbenou" tématikou. Často si tak ani nevšimnete, že doporučovaná videa nabírají poněkud drsnějšího rázu. Že se stáčejí až moc doprava. Že začínají zavánět sexismem, rasismem, zkrátka extremismem.
Že se v nich hovoří o popírání holokaustu, šikaně feministek, vraždách Židů, ideologii islámu… Mezi zapálené youtubery, kteří si prošli nechtěným skluzem k neonacismu a dalším pravicovým extremistickým ideologiím, patří třeba David Sherratt. Podle něj se YouTube v uplynulých letech stal "tichou mocí politické radikalizace poháněnou algoritmem, který vybírá kýžený obsah". Pravicoví youtubeři se naučili tento algoritmus využívat a získat s jeho pomocí doporučení na méně extrémní videa, která ale postupně vedou k těm extrémnějším.
Je na vině algoritmus?
Videokanál vznikl v roce 2005, poté platformu YouTube velmi rychle získal technologický gigant Google. Ten se snažil (a stále snaží) zisky maximalizovat povzbuzováním uživatelů ke sledování videí. Společnost najala inženýry, aby vytvořili algoritmus, který bude uživatelům doporučovat další videozáznamy bezprostředně poté, co ukončí sledování aktuálního. Do týmu, který v roce 2010 zmiňovaný algoritmus navrhl, patřil i Guillaume Chaslot. Také podle něj není cílem algoritmu nic jiného než udržet uživatele co nejdéle u sledování videí.
Chaslot tvrdí, že společnosti Google navrhoval, aby se dal doporučovací algoritmus vypnout. Google ale prý neměl zájem.
Podle výzkumné pracovnice neziskové technologické společnosti Data&Society Beccy Lewisové může být tato fixace na další a další videa na čas banální i nebezpečná zároveň. „Pokud jde o obchodní model YouTube, kde se firma snaží udržet sledovaný obsah, tak to, co vidíme v algoritmech, dává smysl,“ říká pro server TheDailyBeast. Algoritmické chování je podle ní skvělé, hledáte-li třeba vizážistku, která vám poradí v nanášení make-upu. Mnohem problematičtější to ale je v souvislosti s politickým a extremistickým obsahem.
Nebezpečí filtračních bublin
Jak Chaslot, tak Lewisová potvrzují, že algoritmus zároveň vhání uživatele do takzvaných filtračních bublin. Taková bublina je nakonec uvězní v extremistickém obsahu. Do tohoto "vězení" se ale dojde tak postupně a nenásilně, že si člověk ani nemusí všimnout, kam se to vlastně dostal. Chaslot tvrdí, že společnosti Google navrhoval, aby se dal doporučovací algoritmus vypnout. Google však prý neměl zájem. Její generální ředitel Sundar Pichai se ale nechal slyšet, že se problému společnost věnovat bude.
Reklama
„Je to oblast, u níž si uvědomujeme, že je třeba víc konat, a rozhodně v tom budeme pokračovat. Náš růst souvisí s větší odpovědností a my jsme odhodláni chopit se jí lépe tím, že budeme do této oblasti investovat,“ řekl pro server TheDailyBeast. Zatímco ale YouTube přebírá odpovědnost, lidé na jeho kanálech dál směřují do nebezpečných "filtračních bublin".
foto: Shutterstock, zdroj: The Daily Beast