O některých záležitostech už není pochyb. V roce 2016 gigant sociálních médií nezvládl prezidentské volby. Rozsah ruského dezinformačního úsilí byl na jeho půdě přímo hmatatelný. Uživatelé dané příspěvky sdíleli méně a méně. Právě tehdy Facebook řada lidí začala vnímat jako alarmující nový zdroj globálního rozdělování a násilí. Tedy nikoli spojování, o kterém snil jeho generální ředitel Mark Zuckerberg. Jeho vize sdílení a sbližování světa najednou vzala za své.
V lednu loňského roku se Zuckerberg rozhodl na rostoucí vlnu nevole reagovat. Slíbil, že nové algoritmické úpravy, které Facebook zavedl, povedou ke smysluplnějším sociálním interakcím. Mělo se jednat o zviditelnění příspěvků od přátel a rodiny v neprospěch mediálních sdělení, která jsou považována za méně důvěryhodná. Postupy při posuzování této „důvěryhodnosti“ společnost odmítla s kýmkoliv sdílet. Magazín Wired ale před časem systém členění zpráv odhalil.
Tím, že dal Facebook politice, tragédiím a kriminalitě punc novinky, pomohl vybudovat zpravodajský ekosystém, který připomínal přední stránky bouřlivého bulváru.
Výsledky možná nejsou překvapivé, rozhodně jsou ale šokující. Vybízí k otázce, kam až je člověk prahnoucí po moci a slávě schopen zajít. A jak dlouho mu budou ostatní věřit. Hltat ho. Historie přitom ukazuje mnoho případů, že zlo vždycky přichází nenápadně a plíživě.
Politika, tragédie, kriminalita
Experti pro server Wired zjistili, že příběhy o politice, zločinech nebo tragédiích byly představovány jako novinky. Všechno ostatní, tedy tématika obchodu, životního prostředí, technologií či pokroků ve vědě, nikoliv. S tím logicky souvisel i výrazně nižší počet zobrazení takovýchto pozitivních zpráv. Změny, které Facebook počátkem roku 2018 zavedl, tedy rozhodně neměly zamýšlený účinek zpomalení politické negativity, která platformou prorůstá.
Kvůli obrovskému vlivu na informační kanály, kterým Facebook vyniká, došlo v USA v posledních 15 letech k uzavření přibližně 1 800 redakcí.
Tím, že dal Facebook politice, tragédiím a kriminalitě punc novinky, pomohl vybudovat zpravodajský ekosystém, který připomínal přední stránky bouřlivého bulváru. Takový byl tedy výsledek Zuckerbergerových opatření na cestě za smysluplnějšími sociálními interakcemi. Svět se tak díky propagaci nenávisti a negativity ještě víc rozdělil.
Podpora redakcí?
Kvůli obrovskému vlivu na informační kanály, kterým Facebook vyniká, došlo v USA v posledních 15 letech k uzavření přibližně 1 800 redakcí. Facebook a Google totiž inkasovaly přibližně 60 % zisku z digitálních reklam, což do velké míry vysávalo ziskovost tohoto segmentu obecně. Na veřejnost ale prosakují zprávy, které ukazují, že se něco mění.
Reklama
Začátkem letošního roku totiž Facebook slíbil vydat 300 milionů dolarů na granty pro lokální redakce a neziskové organizace. Podle Franka Willse, generálního ředitele Lokálního mediálního konsorcia, které společně s Lokální asociací pro média přijímá od Zuckerbergovy firmy milion dolarů na pomoc při vývoji nových nástrojů, jež mají generovat příjmy pro členy, se jedná o krok správným směrem. Znamená to snad, že Facebook konečně přenechá komentování skutečnosti těm, kteří mají odbornost a svědomí na to být pokud možno co nejvíce objektivní? Můžeme jen doufat.
foto: Shutterstock, zdroj: Huffington Post