Navrhování automobilů a oblečení si je podobnější, než bychom čekali. Například automobil V60 Cross Country od společnosti Volvo má ve svém designu prvky z módního průmyslu i skandinávské kultury. Možná tedy bude nejstylovějším a zároveň nejfunkčnějším modelem této značky. Alespoň si to myslí lifestylová autorka Julie Tongová, která ve svém textu na serveru Yahoo popisuje, jak auto testovala.

„Mám za to, že Volvo vždycky kladlo na první místo bezpečnost, což stále platí, ale nebyla to společnost, kterou bych označila za "módní". To se však změnilo s britským designérem Robinem Pagem, který zde v letech 2013 až 2017 pracoval jako vedoucí interiérového designu a poté byl jmenován do funkce senior viceprezident pro design. Svým nadšením přinesl značce novou úroveň sofistikovanosti a stylu,“ zhodnotila vůz Tongová, která dříve pracovala jako módní editorka v New Yorku.

Auto se podle Tongové pohybovalo elegantně a rychle nejen po asfaltu, ale i na sněhu a ledu.

Volvo V60 Cross Country měla možnost otestovat na začátku roku 2019 a dle svých slov byla nadšena. „Okamžitě mě zaujal elegantní a stylový exteriér a také jeho luxusní interiér včetně vybavení, řemeslného zpracování a designových detailů. Nejvíc jsem si zamilovala 12,3palcový digitální displej s aplikací Spotify (stejně tak s GPS, telefonem a klimatizací), vynikající zvuk reproduktorů, panoramatické střešní okno a samozřejmě ergonomická kožená sedadla,“ vyjmenovala autorka. Auto se podle Tongové pohybovalo elegantně a rychle nejen po asfaltu, ale i na sněhu a ledu. Dva roky přemýšlení, výzkumu, navrhování a vývoje tedy stály za to.

Složitost návrhu

„Proces tvorby módní kolekce se podobá tomu, jak vytváříme kolekce my,“ řekl Robin Page serveru Yahoo. „Hlavní rozdíl mezi módním a automobilovým průmyslem spočívá v čase nákupu. Složitý návrh a konstrukce automobilu jsou spojeny s tím, že trvají mnohem déle. Nemluvíme tedy o modelech pro roční období, ale pro jednotlivé roky.“ Podle Page mohou u zcela nového vozu mezi prvním výzkumem a návrhy uplynout do začátku výroby čtyři roky. V případě modelu, jako je Cross Country, který je verzí již existujícího auta, to prý trvalo přibližně polovinu času.

Auto se elegantně pohybuje nejen na silnici, ale také na sněhu a ledu. A dost se do něj vejde


Přesto musí brát Volvo v úvahu trendy a styly, které budou zákazníci vyžadovat za dva až čtyři roky. V módním průmyslu se jedná většinou jen o šest měsíců. Navíc je nutné, aby šel design ruku v ruce s bezpečností, což Volvo lehce splňuje.

Inspirace ze Skandinávie

Někdo by mohl říct, že se během minulého století auta stala jedním z prvků, které definují naše postavení ve společnosti, úroveň a styl. Nicméně podle Volva může sice automobil náš životní styl doplňovat, nutně však nemusí být jeho středobodem. „Dalo by se namítnout, že z designu některých značek se stala extrémní, hlasitě křičící karikatura. Ve společnosti Volvo raději mluvíme tiše, ale sebevědomě,“ říká Page.

Ovlivnil nás moderní skandinávský produkt a módní design, potřeby životního stylu lidí, obklopení přírodními materiály a světlem.

Podobně jako módní návrháři začleňují do procesu navrhování svou rodnou zemi a využívají ji jako zdroj inspirace, Volvo je vázáno na švédskou DNA. „Skandinávský designový jazyk používáme ve všem, co děláme, zejména s V60 Cross Country, protože opravdu souvisí s naší filozofií navrhování podle potřeb lidí a jejich životního stylu,“ vysvětluje viceprezident značky. „Ovlivnil nás moderní skandinávský produkt a módní design, potřeby životního stylu lidí, obklopení přírodními materiály a světlem. Je to právě kombinace těchto prvků, která vytváří moderní design Volva.“

Outdoorový vůz

V60 Cross Country není jako speciální oblek, který si na sebe vezmete jen na zvláštní příležitost. Podle Tongové je spíš podobný módní parce, kterou milujete a můžete nosit během nejrůznějších aktivit, protože klade důraz na „outdoor“.

„Do tvorby Cross Country V60 jsme zahrnuli vstupy z oblasti módy, architektury i produktového designu,“ popisuje Page. „Co se týká módy, zaznamenali jsme, že se nyní hi-tech outdoorové vybavení těší velké oblibě. Chtěli jsme se pohnout směrem k takzvanému Cross Country, abychom se opravdu stali součástí tohoto trendu, tedy že se na auto pohlíží ve stejném kontextu jako na majitelovo kolo, lyže nebo venkovní oblečení. Chtěli jsme zkrátka vytvořit vůz, který podporuje aktivní životní styl, ale zároveň je moderní a dynamicky elegantní a – samozřejmě – vypadá úžasně. Má skandinávskou barevnou paletu, která je inspirována přírodními materiály kolem nás a krásným světlem různých období,“ dodává šéfdesignér Volva.

Související…

Dárek k svátku dětem i jejich rodičům? Maximální bezpečnost na silnicích
Klára Kutilová

foto: Yahoo, zdroj: Yahoo