Do Evropy přichází ze Spojených států velmi razantně sociální síť Clubhouse, která funguje na principu živého podcastu. Ukazuje se, že hlas je stále zajímavý a silný nástroj, který může směle konkurovat fotkám i videím. Věhlas Clubhousu se rychle šíří i mezi českými influencery a celebritami. A to i přesto, že funguje zatím jen na telefonech od Applu a přístup je omezený pozvánkami. Ti, kdo mají štěstí a přijde jim pozvánka, se mohou připojit do vybrané virtuální místnosti a tam se v online hlasovém vysílání bavit s ostatními nebo si i založit místnost vlastní.

Starší uživatelé internetu jistě zavzpomínají na doby, kdy bylo "povídání online", tehdy ovšem ještě v psané formě, jednou z nejoblíbenějších online zábav. Clubhouse lze přirovnat k xChatu a podobným službám, které byly "in" na přelomu tisíciletí a kde bylo možné si hromadně dopisovat s ostatními návštěvníky virtuální místnosti.

Pošli pozvánku, prosím

Teď je ovšem moderní poslouchat audio, třeba podcasty. A šance zapojit se i svým příspěvkem je natolik lákavá, že nutí zájemce doslova žebrat na konkurenčních sociálních sítích o pozvánky. Nováček má na začátku k dispozici jen dvě, další mu přibydou, pokud bude na Clubhousu aktivní v zakládání místností a v debatování. Zajímavé je, že pozvánka musí být poslána na telefonní číslo, které tedy není možné před Clubhousem utajit. To může některým potenciálním nováčkům vadit z důvodů ochrany soukromí. Clubhouse se veřejně prezentuje jako síť skutečných lidí a při registraci vybízí k zadání skutečného jména a příjmení.

Dá se říct, že Clubhouse "demokratizoval rozhlas", velmi jednoduše totiž umožňuje prakticky komukoliv šířit mezi ostatní uživatele své mluvené slovo.

Na své si přijdou ti, co rádi mluví, i ti, co rádi poslouchají. Je na každém, zda se zúčastní pasivně a bude jen poslouchat, co si ostatní vyprávějí, nebo bude tím, kdo si vezme slovo. Ostatně, možné je jen vysílat a nenechat mluvit ostatní, to pak připomíná zmiňované podcasty nebo klasické rádio. Rozhlas tedy není rozhodně za zenitem, podcasty přitahují čím dál tím víc posluchačů. A Clubhouse je novou alternativou pro fandy audia, kteří chtějí světu něco říct, přičemž vyrábět podcast je pro ně moc složité, o skutečném rozhlasovém vysílání ani nemluvě. Dá se tedy říct, že Clubhouse "demokratizoval rozhlas", velmi jednoduše totiž umožňuje prakticky komukoliv šířit mezi ostatní uživatele své mluvené slovo.

Pro celebrity i fake news

Clubhouse by mohl být využíván různě. Sejde se tam skupinka kamarádů, co se dlouho neviděli a potřebují si poklábosit. Je to místo jako stvořené pro odborné diskuze na úzce ohraničená témata, daly by se na něm pořádat konference, debatní setkání a samozřejmě může sloužit jako platforma pro celebrity, které se setkávají se svými fanoušky. Jako každá sociální síť se i Clubhouse časem bude určitě potýkat s fenoménem šíření fake news či nepravd a stane se kolbištěm pro znepřátelené politiky. Uživatel má jako všude jinde možnost v tichosti zmizet, pokud se mu program nebude líbit. O tom, jak bude vypadat případný boj s fake news či zda se Clubhouse dostane do spirály mazání uživatelů, se dá zatím jenom spekulovat, ale tak jako všechny ostatní sociální sítě by se měl připravit na nejhorší.

Kamarád mi poslal pozvánku s tím, že bych tam mohla pořádat autorská čtení, tak to do budoucna promyslím.

Clubhouse zatím využívají "early adopteři", tedy ti, co jdou s dobou a sociální sítě je zajímají nebo živí. "Českému" Clubhousu zatím dominují osobnosti z oblasti marketingu a ti, kteří jsou populární i na ostatních sociálních sítích. Využívá ho třeba novinář a videoproducent Janek Rubeš či marketér a influencer Jonáš Čumrik, známý pod přezdívkou Johny Machette, bývalý politik Mirek Topolánek na Clubhousu pořádá "Ranní kávu s Mirkem", kde sám mluví k aktuálním záležitostem a zároveň nechává ostatní klást otázky. Jedna z funkcí Clubhousu je totiž možnost přihlásit se o slovo, moderátor diskuze ho pak může předat.

Mezi osobnosti, které Clubhouse používají, patří i mladá spisovatelka Markéta Lukášková. „Jsem tam chviličku a zatím jsem se odvážila začít poslouchat jednu debatu o volbách v USA. Vzhledem k tomu, že mám fobii z telefonování, tak si nemyslím, že bych se někdy aktivně zapojila. Kamarád mi poslal pozvánku s tím, že bych tam mohla pořádat autorská čtení, tak to do budoucna promyslím. To je asi jediný formát, kde bych se cítila silná v kramflecích. Jinak si myslím, že kdyby nebyl covid a lidi se necítili osamělí a bez sociálního kontaktu, Clubhouse by nikoho nezajímal.“

Jak bude řešit šikanu?

Politik Dominik Feri je aktivní na většině relevantních sociálních sítí, kde ho sledují stovky tisíc lidí. A ani jeho pozornosti Clubhouse neunikl. „Je to příjemné nakročení jiným směrem. Masový nástroj to asi zatím ještě nebude. Způsob, jak se z toho v lockdownu nezbláznit, možná ano. Určitě to může být i zajímavý most mezi politiky, stranami a mladou generaci. Kdo ví…“

Těžko říct, jak bude Clubhouse řešit šikanu, harašení, kriminalitu, závadný obsah a vůbec to všechno, co s velkým počtem uživatelů zákonitě přijde.

Publicista a specialista na sociální sítě Daniel Dočekal mezi plusy Clubhousu řadí příjemné používání a promyšlené ovládání. „Je to nové, není to ,další sociální síť‘, audio funguje překvapivě dobře, promysleli totiž možnosti moderace. Ale špatně se tam hledá podle země nebo jazyka, rozhraní je místy nečitelné a písmo miniaturní. Těžko říct, jak to bude se škálovatelností a co se stane, až tam nebude pár tisíc lidí, ale pár milionů českých uživatelů, a jak bude Clubhouse řešit šikanu, harašení, kriminalitu, závadný obsah a vůbec to všechno, co s velkým počtem uživatelů zákonitě přijde,“ říká Dan Dočekal.

Clubhouse se jistě stane místem, kde budou zářit ti, kteří svůj mluvený projev předtím uplatňovali jinde, tedy právě politici, moderátoři, novináři, baviči či umělci. Jeho masívnímu rozšíření mezi relevantní českou komunitu je potřeba dát čas a jisté je, že hlavními taháky budou právě politici a baviči. Oborové či tematické diskuze na Clubhousu probíhají už nyní a stojí za to se do některé z místností, kterým se začalo říkat "růmky", aspoň podívat.

Související…

Výzva Elona Muska zabrala. Lidé se z WhatsAppu stěhují na Signal a Telegram
Jan Handl

foto: Deutsche Welle, zdroj: Clubhouse