Alex Heath, technologický reportér magazínu The Verge, ve svém textu upozorňuje na fakt, že nadvládu TikToku začínají otevřeně připouštět i jeho největší konkurenti. Generální ředitel společnosti Snap Evan Spiegel v poznámkách pro investory ke čtvrtletní zprávě o výdělcích firmy uvedl, že sledováním příběhů přátel tráví uživatelé v aplikaci méně času. Přitom společnost Snap, jež provozuje Snapchat, doufala, že obliba stories vzroste, protože protipandemická opatření zmírnila a lidé začali opouštět domov.

Místo toho uživatelé Snapchatu stále častěji sledují videa na Spotlightu, tedy síti, kterou sám Snap připravil jako konkurenci pro nenáviděný a zároveň obdivovaný TikTok. I zde je možné sledovat krátká virální videa náhodných tvůrců a v sekci Discover se dají sledovat prémiové pořady.

Alex Heath se domnívá, že se bude Snapchat čím dál tím víc blížit TikToku.

„Jde o pokračování trendu, který jsme pozorovali během pandemie. Průměrná čísla zveřejňování a sledování příběhů přátel jednoho aktivního uživatele na den se nevrátila na úroveň před pandemií,“ uvedl Evan Spiegel ve svém komentáři pro investory. „Přestože doufáme, že se naše komunita časem vrátí k chování, které jsme pozorovali před pandemií, zaměřujeme se na inovace naší nabídky obsahu, abychom lépe sloužili našim uživatelům.“

Obavy má i Zuckerberg

I když Snap zatím přesně nepopsal, jak budou změny v jeho obsahové sekci vypadat, Alex Heath se domnívá, že se bude Snapchat čím dál tím víc blížit TikToku. Naplno se otevře celodisplejovým videím od tvůrců ve Spotlightu s možností ponořit se hlouběji do delších pořadů v sekci Discover. Evan Spiegel zdůraznil, že někteří autoři již mají v aplikaci Spotligh mnohadílné seriály, což podporuje „vizi Spotlightu jako platformy, kde mohou diváci objevovat nové autory, témata a komunity a pak se s nimi hlouběji ponořit do kanálu Discover“.

Mark Zuckerberg, generální ředitel společnosti Meta (tedy „matky“ Facebooku), nedávno také označil TikTok za hrozbu. „Lidé mají spoustu možností, jak chtějí trávit čas, a aplikace jako TikTok velmi rychle rostou,“ řekl při komentování finančních výsledků Mety ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku.

Na rozdíl od Snapu, který stále rozšiřuje svou uživatelskou základnu a vykazuje vyšší než očekávaný růst tržeb, Meta novou zprávou o výdělcích investory zklamala a za jeden den odmazala více než 200 miliard dolarů své tržní hodnoty. Dosavadní rekord v poklesu ceny z roku 2018 tak byl překonán.

Na prezentaci obchodních výsledků Snapu a Mety je pozoruhodné, že oba rivalové neváhali hovořit o TikToku jako o vážné konkurenci. Ne proto, že by to nebyla pravda, ale proto, že tím investorům a veřejnosti dávají najevo, že se TikToku skutečně bojí. TikTok totiž udává trendy, které konkurence celkem beze studu kopíruje.

Související…

TikTok tlačí Google z pozice nejoblíbenější online destinace
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Verge