Vystavené faktury slouží jako doklady o vašich příjmech a jako podklady pro vypočítání daně z příjmů. Povinné údaje na fakturách se liší podle způsobu, jakým podnikáte. Záleží totiž, jestli:

Nejsem plátce DPH a nevedu účetnictví

V tomto případě to máte s fakturami nejsnazší. Ať už uplatňujete výdaje procentem z příjmů, nebo vedete daňovou evidenci, musíte na fakturách ze zákona uvést následující údaje o dodavateli (o sobě):

  • jméno a příjmení dodavatele nebo název firmy,
  • fakturační adresu,
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (živnostenský rejstřík a podobně).

Žádné další údaje povinné nejsou, ale doporučujeme na faktury uvést alespoň ty následující. Zlepší vám orientaci v dokladech a usnadníte si případné kontroly z finančního úřadu:

  • informace o tom, že nejste plátci DPH,
  • údaje o odběrateli (ve stejném rozsahu jako u vás),
  • slovní a číselné označení dokladu,
  • popis zboží nebo služby, za které je faktura vystavena,
  • cena,
  • datum vystavení faktury.

Nejsem plátce DPH, ale vedu účetnictví

Když vedete účetnictví, stávají se z vašich faktur účetní doklady a podléhají zákonu o účetnictví. Povinných údajů musíte mít na fakturách o něco víc než v předchozím případě.

Stále musíte uvést své:

  • jméno a příjmení nebo název firmy,
  • sídlo,
  • a označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní.

Ale navíc ještě:

  • popis fakturovaného zboží nebo služby,
  • částku (může být uvedená celkově i rozepsaná na měrné jednotky a s označením množství)
  • a datum vystavení faktury.

Stále platí, že pro lepší orientaci v dokladech byste měli uvést i doporučené údaje pro podnikatele, kteří nevedou účetnictví.

Jsem plátce DPH

Jako plátce DPH musíte mít na vystavených fakturách údaje, které předepisuje zákon o dani z přidané hodnoty. Ať už vystavujete faktury pro další plátce či neplátce, údaje uvádíte vždy stejné.

Na fakturu uveďte:

  • jméno a příjmení (v případě OSVČ),
  • název firmy (v případě s. r. o.),
  • sídlo fyzické osoby nebo firmy (fakturační adresu),
  • IČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • v případě právnické osoby údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • DIČ (daňové identifikační číslo) dodavatele, a pokud je odběratel také plátcem DPH, tak i jeho DIČ,
  • datum vystavení faktury,
  • v případě, že se liší od data vystavení dokladu, uveďte den uskutečnění zdanitelného plnění – tedy den dodání zboží nebo služby či přijetí platby,
  • rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,
  • základ daně,
  • sazbu daně,
  • výši daně.

Razítko a podpis: známý mýtus

Žádný zákon vám nenařizuje, abyste faktury vydané opatřovali razítkem či podpisem. Pokud chcete, tak to udělat můžete, ale zákonům je to jedno. Jedinou výjimkou jsou přijaté faktury, pokud vedete účetnictví –⁠ ty musíte při převzetí opatřit razítkem.

Nejsnazší způsob vystavování faktur

Pravidla pro tvorbu faktur jsou sice jednoduchá, ale pokud je vyplňujete ručně například v excelové tabulce a nesledujete legislativní novinky, snadno uděláte chybu. Proto začínajícím podnikatelům doporučujeme stáhnout program pro tvorbu faktur, který většinu údajů vyplní za vás a pohlídá jejich správnost.

V Česku je oblíbeným nástrojem tohoto typu iDoklad. Kromě rychlého vystavování faktur v něm máte po ruce také přehledy o příjmech a výdajích či funkce pro vygenerování podkladů k daňovému přiznání.

Pro další šikovné tipy doporučujeme sledovat mini akademii, která pomáhá podnikatelům v raných začátcích podnikání.

Související…

Pět znamení, že máte nezdravý vztah se svými financemi
Kristina Lamperová

zdroj: iDoklad