Velký nárůst obsahu souvisejícího s válkou na Ukrajině zaznamenala i veleúspěšná aplikace pro sdílení krátkých videí. Videa, jež jsou na TikToku označená tagem #Ukraine, zaznamenala od vypuknutí konfliktu do 20. března více než 30 miliard zhlédnutí. Podle studie agentury zaměřené na boj s dezinformacemi NewsGuard přitom může nový uživatel TikToku vidět nepravdivé informace o válce na Ukrajině už během několika minut od přihlášení do aplikace.
Organizace, která monitoruje důvěryhodnost zpravodajských zdrojů, provedla několik testů, aby posoudila, jak aplikace pro sdílení videí TikTok nakládala s informacemi o válce na Ukrajině. Zjistilo se, že nový uživatel, který nedělal nic jiného, než že se posouval algoritmicky upravenou stránkou doporučeného obsahu a sledoval videa o válce, se do 40 minut dostal k nepravdivému nebo zavádějícímu obsahu. „Na konci pětačtyřicetiminutového experimentu byly kanály analytiků téměř výlučně naplněny pravdivým i nepravdivým obsahem souvisejícím s válkou na Ukrajině, a to bez označení rozdílu mezi dezinformacemi a spolehlivými zdroji,“ napsali analytici organizace NewsGuard.
Žádné z videí, které analytikům předložil algoritmus TikToku, neobsahovalo informace o důvěryhodnosti zdroje.
„V době, kdy se v onlinu množí fake news o rusko-ukrajinském konfliktu, žádné z videí, které našim analytikům předložil algoritmus TikToku, neobsahovalo informace o důvěryhodnosti zdroje, varování, ověření faktů nebo další poznámky, které by uživatele nasměrovaly ke spolehlivým zprávám.“
Mezi nepravdivými tvrzeními, která byla analytikům zobrazena, byl i mýtus, že USA mají na Ukrajině laboratoře na biologické zbraně. Videa také uváděla, že fake news jsou pravdivé zprávy a naopak. Některé z mýtů ve videích, které algoritmus TikToku zobrazil analytikům, byly už dříve prohlášeny za kremelskou propagandu. K provedení testu si výzkumný tým NewsGuard jednoduše vytvořil na TikToku nové účty a strávil 45 minut procházením stránky doporučených videí. Každé video, které se týkalo války na Ukrajině, pak podrobně analyzoval.
TikTok: Pracujeme na tom
Přestože TikTok neposkytuje detailní popis toho, jak jeho algoritmus pracuje, společnost říká, že bere v úvahu čas strávený sledováním různých videí, stejně jako další parametry včetně lajků, komentářů a toho, koho uživatel sleduje nebo zablokoval. Sledování videa o válce tedy algoritmus „odmění“ zobrazením dalšího obsahu o konfliktu. I vyhledávání na TikToku smíchalo pravdivý a nepravdivý obsah a poskytovalo videa, která obsahovala nepravdivá nebo zavádějící tvrzení. Dělo se tak i ve 20 nejzobrazovanějších výsledcích při vyhledávání slov „Ukrajina“, „Rusko“, „Válka“, „Kyjev“ a „Donbas“.
Mluvčí TikToku každopádně uvedl, že experiment fact-checkerů může přinést pouze omezené závěry o tom, jak aplikace opravdu funguje, protože nedokáže napodobit standardní chování uživatele. „V reakci na válku na Ukrajině pokračujeme se zvýšenými bezpečnostními opatřeními, pracujeme na odstranění dezinformací a pomáháme chránit bezpečné užívání na TikToku,“ prohlásil mluvčí provozovatele sociální sítě. „Také spolupracujeme s nezávislými factcheckingovými organizacemi, aby TikTok mohl zůstat bezpečným a autentickým místem.“ Očividně tedy jen s některými.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian