Britský regulátor reklamy ASA takto zareagoval na kampaň #filterdrop, která požadovala, aby bylo pro influencery povinné uvádět, když používají nějaký zkrášlovací filtr k propagaci péče o pleť nebo kosmetiky.
Kampaň proti zkrášlovacím filtrům začala influencerka Sasha Pallariová a důvodem bylo její přání vidět na Instagramu a dalších sociálních sítích více skutečné kůže. Britský regulační úřad souhlasí a doplňuje, že využití filtrů v propagaci kosmetických přípravků je zavádějící.
Příliš zkrášlující reklama
Používání filtrů na sociálních sítích je široce diskutovanou otázkou a přitahuje pozornost nejen celebrit a influencerů, ale i politiků. ASA zkoumal dva případy, kdy byly k videím sdíleným influencery, kteří propagují opalovací produkty, přidány filtry, a dodal, že výsledek těchto rozhodnutí bude platit pro všechny britské značky, influencery a celebrity.
Značky a influenceři by neměli na fotografie propagující kosmetické výrobky aplikovat filtry, pokud je pravděpodobné, že filtr zveličí účinek produktu.
Šlo o dva příspěvky na Instagramu pro firmu Skinny Tan a jeden pro Tanologist Tan, které byly zakázány kvůli použití filtru, jenž zavádějícím způsobem zveličoval účinek, kterého byl produkt schopen dosáhnout. Úřad rozhodl, že reklamy v obou případech pravděpodobně uvedly spotřebitele v omyl. Rozhodnutí znamená, že značky a influenceři by neměli na fotografie propagující kosmetické výrobky aplikovat filtry, pokud je pravděpodobné, že filtr zveličí účinek produktu.
ASA uvedl, že filtrovaný beauty obsah může být zavádějící, i když bude v příspěvku na použitý filtr odkazováno. Reklamy porušující tato pravidla by byly staženy a bylo by zakázáno jejich opětovné zobrazování, což by pravděpodobně poškodilo pověst inzerenta i influencera.
Vyfiltrovaná dokonalost
I běžní uživatelé internetu prý Sashe Pallariové často psali, že jim filtrování fotek kosmetických značek a celebrit vadí, že chtějí vidět reálné fotky a účinky propagovaných produktů. Skutečné podoby celebrit a jejich obsah na Instagramu se totiž často diametrálně liší. Sasha je ráda, že se po zásahu úřadu mnohé dívky zase budou moci s klidem podívat do zrcadla a nebude je děsit srovnání s instagramovou filtrovanou dokonalostí. Tedy aspoň s tou v reklamních příspěvcích.
Dvacetiletá uživatelka Instagramu Molly Nuttová sledovala kampaň Sashy Pallariové, rozhodnutí uvítala a dodala, že většina jejího života se točí kolem filtrů. Filtry nazvané třeba Pretty Girl, měnící barvu očí na modrou, zvětšující rty a zmenšující nos, naznačují, jak byste měli vypadat. A ne každá má to štěstí. Molly už ani nemohla vyjít z bytu nenamalovaná, neuměla si představit, že se někde ukáže nedokonalá. Kampaň jí pomohla v tom, že si ve své nedokonalosti oproti instagramovým hvězdám nepřipadá jako ošklivý mimozemšťan.
Už jen odstranit filtry
I podle známých modelek a celebrit je rozhodnutí ASA krokem správným směrem. Souhlasí s ním i model Rahi Chadda, který má na Instagramu nezanedbatelných 900 000 sledujících. Ten upozorňuje na fakt, že se jistě rozjede boj o definici filtru samotného, influenceři se budou v legislativě jistě pokoušet hledat skulinky.
Když se Sasha Pallariová pustila do kampaně, chtěla dosáhnout tří výsledků. Povzbudit co nejvíce žen, aby nebyly závislé na filtrech, potom aby úřad ASA požadoval, aby influenceři a celebrity v sociálních médiích uvedli, zda použili filtr při propagaci kosmetiky, a nakonec i odstranění filtrů měnících tvář z Instagramu. První dva body si může odškrtnout jako splněné, teď se musí zaměřit na poslední, ale nejtěžší cíl.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: BBC