Zatímco na YouTubu vydělávají influenceři tak, že jim před nebo dovnitř videa server vloží reklamu, případně navazují spolupráci s komerčními značkami, na TikToku je systém trochu jiný. A dost možná, že už i vaše děti přišly na této sociální síti o dost peněz.
Jde o síť na sdílení krátkého videa, takového, kde dítě předvádí své (zejména) taneční či hudební schopnosti. V první polovině roku 2018 se stal TikTok nejstahovanější aplikací na App Store. O nejsledovanějších česko-slovenských tiktokerech jsme informovali v tomto článku, aplikace je už totiž víc než populární i v České republice. No a na této síti existuje speciální funkce „virtuální dárky“, což je v podstatě způsob, jak muserovi (tomu, kdo na síti tvoří) poslat peníze a podpořit ho v jeho tvorbě. Pokud se tedy fanouškům video líbí a chtějí se sami muserovi zalíbit, mohou to udělat tímhle způsobem. Problém je, že této funkce někteří začali zneužívat.
Největší hvězdy TikToku tímto způsobem vydělávají tisíce dolarů během jediného streamu.
Tvůrci, kteří mají na síti přes tisíc odběratelů, se mohou účastnit živých vysílání. A právě při těchto vysíláních jim děti mohou posílat „dárečky“, které se pak na obrazovce objevují v podobě animace. Největší hvězdy TikToku tímto způsobem vydělávají tisíce dolarů během jediného streamu. Platforma si přitom z výdělku nechává 50 %, které dále dělí mezi Apple či Google.
Jak museři odplácí
Problém je v tom, že museři na oplátku za peníze mnoho nenabízí. Občas dárci jmenovitě poděkují, jindy slíbí, že ho budou „opětovně sledovat“ nebo že spolu mohou spolupracovat na videu. V nabídkách se ale objevují i takové podivnosti jako slib „týdenního povídání si přes Instagram“.
Claire podle svých slov svému idolovi nejdříve poslala emotikon „drama queen“ téměř za 50 liber. Moy ji následně požádal o další dárek s nabídkou telefonního čísla.
Server BBC se na problém podíval do hloubky a zjistil, že mnozí influenceři svým fanouškům nabízí i to, že jim výměnou za peníze poskytnou své telefonní číslo. Své o tom ví dvanáctiletá Claire (jméno není pravé), která se BBC svěřila, že utracených 100 liber, které dala za telefonní číslo na musera Sebastiana Moye, hořce lituje. Ten se jí totiž na udaném čísle nikdy neozval.
Claire podle svých slov svému idolovi nejdříve poslala emotikon „drama queen“ téměř za 50 liber. Moy ji následně požádal o další dárek s nabídkou telefonního čísla. Sebastian má mimochodem na TikToku 4,3 milionu fanoušků, je tedy jasné, že kdyby své číslo dal třeba i pouhému 1 % z nich, potýkal by se s desítkami tisíc telefonátů denně. Jeho jednání je očividně podvodné, oficiálně ale žádné pravidlo platformy neporušuje.
Sociální síť je podle zakladatelů nejvíce populární mezi šestnácti- až čtyřiadvacetiletými lidmi, důkazy ale ukazují, že mnohým uživatelům je méně než 13 let, což je proti pravidlům aplikace. A za to teď TikTok čelí kritice. Společnost už dokonce jednou penalizována byla – musela zaplatit pokutu 5,7 milionu dolarů poté, co se přišlo na to, že sbírala data o dětech mladších 13 let bez svolení jejich rodičů. Šlo o největší pokutu, která se týkala dětského soukromí, v americké historii.
Uznání na prodej
Stephanie Barbourouvá z Toronta byla zase podle reportáže BBC v šoku, když jí přišel účet na 400 dolarů, které její jedenáctiletá dcera „prošustrovala“ na TikToku. A nedostala za ně nic. „Všichni dospělí, a dokonce i teenageři by měli vědět, že po dětech se peníze chtít nemají,“ posteskla si. Další fanynka TikToku Kelly, která utratila za dárky přibližně 500 liber, také už své peníze oplakala. „Chápu, že se dnes lidé něčím živit musí, myslím si ale, že tenhle přístup v mladých lidech vzbuzuje představu, že za pozornost a uznání se musí platit,“ obává se.
Dvacetiletý Rhys, který utratil bez přemýšlení asi 1000 liber, přiznává, že je to návykové. „Je to trochu jako gambling. Opravdu jsem na tom neviděl vůbec nic špatného, než jsem si uvědomil, že z toho vlastně vůbec nic nemám. Byla to moje osobní volba, každopádně si myslím, že by na tyhle věci měl být věkový limit.“
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: BBC