Report Center for Business and Human Rights shrnuje roli sociálních sítí při šíření dezinformací během minulých voleb a také jejich provozovatelům doporučuje, jak se nedostat do nepříjemností příští rok, kdy Spojené státy čekají další prezidentské volby. Sociální sítě by se podle zprávy měly zaměřit na odhalování a odstraňování deepfakes, tedy dokonalých podvrhů, a prokazatelně falešných zpráv vůbec.
V loňském roce bezpečnostní výbor amerického senátu zjistil, že Instagram byl ve volbách v roce 2016 mohutnějším nástrojem ruských dezinformátorů než Facebook. Ochrana Instagramu je slabší, nemá nastaveny takové mechanismy a kapacity na boj s dezinformacemi jako mateřský Facebook. WhatsApp, aplikace Facebooku pro posílání zpráv a obsahu, se zase stala účinným prostředkem dezinformátorů při volbách v Brazílii a Indii.
Zpráva také zmiňuje riziko deepfakes, potlačování názorů některých voličů a dezinformačních kampaní z Íránu a Číny.
Profesor Paul Barrett z týmu výzkumného centra a autor zprávy považuje právě Instagram a WhatsApp za největší hrozby pro příští americké prezidentské volby.
Sítě se snaží, ale...
Obě platformy začaly brát problémy s dezinformace vážněji. Instagram rozjel v srpnu testování nástroje k označení nepravdivých informací, WhatsApp omezil snadné přeposílání zpráv, které právě v Indii způsobilo lavinovité šíření nepravd mezi uživateli. Ti mohli přeposílat zprávy 256 skupinám, z nichž každá může mít 256 členů. Nyní mohou uživatelé přeposlat sdělení pouze na pět skupin.
Podle profesora Barretta ale tato opatření nemusejí stačit. Domnívá se, že Instagram by měl nasadit minimálně všechny nástroje, které používá Facebook. Mezi ně patří 54 partnerů pro kontrolu pravdivosti informací ve 24 jazycích. Jeden z těchto partnerů Facebooku, britská agentura Full Fact, nedávno vydala zprávu, která upozorňuje na slabé stránky systému, jako je nedostatečné sdílení dat mezi jednotlivými kontrolory. I zpráva agentury FullFact doporučila rozšíření kontroly pravdivosti informací na Instagram. Pokud jde o WhatsApp, Barrett si myslí, že by platforma měla omezit uživatele tak, aby mohli přeposílat zprávy pouze jedné skupině.
Hrozba z Číny či Íránu
Zpráva také zmiňuje riziko deepfakes, potlačování názorů některých voličů a dezinformačních kampaní z Íránu a Číny. Doporučuje, aby technologické společnosti zlepšily detekci deepfakes a podporovaly takzvaný Honest Ads Act, což je zatím neúčinný právní předpis, který by vyžadoval, aby velké platformy vedly veřejný katalog volební reklamy.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Technology Review