Ve čtvrtek 21. listopadu proběhla v pražském prostoru Opero konference Dítě v síti. Hosté mluvili o nástrahách online světa, o tom, jak se proti nim můžeme bránit a jak můžeme naučit bránit ty, kteří to ještě sami neumí – naše děti. Druhým hlavním tématem konference, jejíž sál byl od začátku do konce zaplněn posluchači, pak byl nástup umělé inteligence, která vyžaduje zásadní změnu vzdělávání a vlastně i celé české společnosti. Kdo tedy na konferenci, jejíž druhý ročník uspořádal magazín Flowee pod záštitou eurokomisařky Věry Jourové a ministerstva školství, mluvil?
Jan Müller, Flowee
Jeden z autorů projektu Dítě v síti a moderátor akce mluvil o úspěchu knihy Dítě v síti z edice Flowee, která vyšla na jaře, během tří měsíců byla vyprodaná a na podzim vyšel dotisk. Dále zmínil, že Flowee pořádalo 21. září druhý ročník kampaně Den offline a že autoři projektu o tématice mladých generací a technologií přednášeli letos na řadě akcí (Prague Future Port, Global Social Awards atd.) a že o projektech Dítě v síti a Den offline vyšly rozhovory a recenze ve většině hlavních médií.
Stát a vzdělávací systém reagují pomalu – mám doma teenagerku, takže vím přesně, o čem mluvím.
„Stát a vzdělávací systém reagují pomalu, digitalizace je nesmírně rychlá, a proto hrají důležitou roli digitální pionýři, tedy lidé ve firmách, médiích a dalších institucích, kteří témata života v online světě rozvíjejí. A tato konference je prostor pro vzájemnou inspiraci takových lidí."
Rudolf Urbánek, Microsoft
Generální ředitel softwarového gigantu pro Česko a Slovensko Rudolf Urbánek představil průzkum, který na téma online bezpečnosti dětí Microsoft udělal. A některá čísla jsou opravdu děsivá: 40 procent dětí se na internetu setkalo s rizikovým chováním, 40 procent na něm také muselo čelit nechtěnému kontaktu, 34 procent prý dostalo nabídku k sexu a 28 procent se setkalo s hoaxy a podvody.
Až 42 procent dětí jde za rodiči, když na internetu potká škodlivý nebo nelegální obsah, říká Rudolf Urbánek
Existuje ovšem také důvod k mírnému optimismu: „Až 42 procent dětí jde za rodiči, když na internetu potká škodlivý nebo nelegální obsah,“ říká Rudolf Urbánek. Představil také projekt Photo DNA, které slouží k boji proti zneužívání dětí, protože dokáže díky umělé inteligenci rychle identifikovat pornografický obsah a smazat ho. Dále hovořil o připravované kampani Microsoftu na téma umělé inteligence formou rozhovorů zaměstnanců firmy se svými blízkými.
Petr Mojžíš, Anect
Představte si, že chcete ve své firmě vzdělávat lidi v něčem na první pohled tak nezajímavém, jako je počítačová bezpečnost. Jak to uděláte? Heslo "škola hrou" platí i v internetovém věku. Anect tedy připravil projekt online herní platformy, takže když se zaměstnanci učí počítačovou bezpečnost, hrají přitom karty.
„Hrají vždy dva, jeden je hacker a druhý se brání,“ říká Petr Mojžíš, Senior Information Security Consultant z Anectu, české technologické firmy, která byla hlavním partnerem konference. „Je to daleko účinnější než školení na téma "jak si nastavit složité heslo k mailovému účtu".“
Lidija Zavoralová
Podle marketingové konzultantky a autorky vzdělávacích knížek pro děti s hrdinou panáčkem Swichem je "svoboda dětí na internetu pouhá iluze". Lidija varovala, aby rodiče nedávali dětem elektroniku do ruky pokud možno vůbec. Ostatně to tak dělá řada podnikatelů v online světě a hovoří pro to i výzkumy o fungování dětského mozku.
Počítačové hry jsou vysoce návykové, vždyť na tom, aby děti hru hrály, co nejvíc pracují ve firmách týmy odborníků, říká Lidija Zavoralová
„Mám čtyři děti a zatím se nám je daří uchránit od elektroniky,“ říká expertka na online byznys, která sama jako teenagerka prošla závislostí na počítačových hrách. „Počítačové hry jsou vysoce návykové, vždyť na tom, aby děti hru hrály, co nejvíc pracují ve firmách týmy odborníků,“ říká Lidija Zavoralová. Nejlepší je podle ní každopádně edukace – rodiče by se měli stát "trusted advisors" pro své děti.
Daniel Dočekal, Flowee
Další spoluautor projektu Dítě v síti je za řečnickým pultíkem jako doma. Přednáškám o bezpečnosti na internetu pro děti a rodiče se věnuje už dlouhá léta. Daniel popsal 10 zásad pro bezpečný pohyb na internetu, mezi nimi například fakt, který si mnoho lidí neuvědomuje – že internet je veřejný prostor a pojem soukromí na něm téměř neexistuje.
Kontrolujte a omezujte, co mají děti za fotky, kolik času stráví na internetu a také kolik mají účtů na sociálních sítích, říká Dan Dočekal
Pro internetové firmy je podle Dana uživatel pouhý produkt, který by si měl kromě jiného také uvědomit (pokud si chce zachovat zdravý rozum) a zapamatovat, že na internetu není nic zadarmo, že na něm nelze nikdy ničemu věřit a že z veřejného prostoru nejde nic definitivně smazat. A jaké jsou podle něj aktuálně největší hrozby pro děti? TikTok, Tellonym, ale také aplikace s "mizejícím" (přesněji řečeno "dočasně zobrazovaným") obsahem. V případě internetu prý také nelze brát ohled na soukromí dětí. „Kontrolujte a omezujte, co mají za fotky, kolik času stráví na internetu a také kolik mají účtů na sociálních sítích,“ říká Dan Dočekal.
Marie Mališková, O2
V Nadaci O2 má na starosti společenskou odpovědnost, do které spadá i projekt O2 Chytrá škola. Ten je podle Marie Mališkové dnes největším portálem o internetové bezpečnosti a gramotnosti. V letech 2016 až 2018 proběhlo v rámci projektu 441 vzdělávacích akcí na základních a středních školách, proškoleno bylo 14 300 dětí a 705 učitelů.
Problém není neřešitelný. Nemusíme odstřihnout děti od internetu, musíme jim ovšem dát pravidla, říká Marie Mališková
Letos pak O2 zapojila do svého programu 69 škol, které získaly materiály pro digitální vzdělávání i finanční podporu. Podle Marie Mališkové zatím téma "děti a online" ve společnosti nerezonuje tak, jak by mělo. „Problém ale není neřešitelný. Nemusíme odstřihnout děti od internetu, musíme jim ovšem dát pravidla.“
Vít Klusák a Barbora Chalupová, filmoví tvůrci
Režisér známých českých dokumentů představil nový film V síti, který popisuje, jak reálně vypadá predátorské chování na internetu. A je to hodně silná káva, když sledujete, jak jsou herečky, nalíčené jako dvanáctileté dívky, sváděny dospělými muži. Ostatně 41 procent dětí někdy dostalo od dospělého erotickou fotografii.
„Zjistili jsme, že statistiky nelžou, a proto jsme se rozhodli jednat,“ říká Vít Klusák. „Založili jsme profil Týnušky, dali jsme jí hezké fotky, nasázeli jsme do popisku pravopisné chyby a fotky z disneyovek.“ S profilem se zalogovali, přihlásili na jeden komunitní server.
„Za pět hodin oslovilo imaginární Týnušku 83 mužů, za 10 dní to bylo celkem 2 500 mužů se stejným záměrem,“ říká Vít Klusák. S Barborou Chalupovou se pak pustili do podstatně většího experimentu. Film V síti bude v kinech už za pár měsíců.
Taťána le Moigne, Google
Podle ředitelky Googlu pro region střední Evropy stojíme před jednou z největších výzev v historii. „Až doposud všechny změny probíhaly lineárně a lidstvo mělo čas se na ně připravit,“ říká Taťána le Moigne. „Dnes už je změna exponenciální, proto je extrémně důležité převzít zodpovědnost. Musíme sami jít a vyhledávat informace,“ říká Taťána.
Někdo může dostat mobil bez problémů v deseti letech, pro někoho je i dvacet málo, říká Taťána le Moigne
„Lékaři říkají, že klíčový argument pro to, kdy dát dětem mobily, je mentální připravenost. Někdo může dostat mobil bez problémů v deseti letech, pro někoho je i dvacet málo,“ říká Taťána le Moigne, která také představila Google projekty YouTube Kids (bezpečná sociální síť pro děti), Digitální garáž, nebo Google for startups, které dětem a rodičům pomáhají získávat digitální gramotnost.
"Google si extrémně silně uvědomuje svoji odpovědnost. Například jen naším vzdělávacím programem Digitální garáž prošlo v Česku už 85 000 lidí." Nejvlivnější žena v české technologické branži si na závěr posteskla, že "její" firma, která celosvětově změnila způsob práce s informacemi, sama málo komunikuje možnosti, které lidem nabízí z hlediska vzdělávání, ale také ochrany jejich osobních dat. "Už před patnácti lety Google zavedl absolutní transparentnost v nakládání s daty svých uživatelů, ale dodnes o možnostech, které "Účet Google" nabízí, řada lidí bohužel moc neví."
Anna Patočková, NMS
Client service director z agentury pro výzkum trhu NMS Anna Patočková prezentovala kvantitativní a kvalitativní výkumy, které ukazovaly, jak děti fungují ve světě online a co o tom ví (nebo si myslí, že ví) jejich rodiče. Podle průzkumu NMS tráví děti průměrně na internetu dvě až tři hodiny denně, někdo ale třeba i pět a víc.
„První mobily dostávají děti dokonce už ve třech letech,“ popisuje Patočková. Mezi největší rizika v online světě podle ní patří podvodníci, pedofilie, kyberšikana, ale také ztráta kontaktu s realitou. „Rodiče by měli jít dětem příkladem. Like parent, like child!“
NMS také v rámci Dne offline provedlo anketu na jedné pražské základní škole, aby zjistilo ochotu dětí být jeden den offline. Ukázalo se, že většina z nich se alespoň na část dne být offline pokusila, asi třetina to opravdu dokázala. Důležité bylo, že úspěšné zvládnutí Dne offline vysoce korelovalo s tím, zda danou sobotu byli offline i rodiče dítěte. (O výzkumech bude Flowee informovat podrobněji příští týden.)
Julia Szymanská, Avast
Julia Szymanská, která má v Avastu na starosti segment CSR, navázala na předchozí přednášku dalším výzkumem. „V našem výzkumu jsme se zaměřili na věk 9 až 13 let, což je nejohroženější skupina. Ty děti by sice na sociálních sítích neměly vůbec být, protože většina sítí má hranici 13 let pro vytvoření účtu, všichni ale víme, že na sítích jsou už daleko dříve.“
Udělejte si výlet ze své komfortní zóny a seznamte se s aplikacemi, které používají vaše děti, říká Julia Szymanská
Podle Julie rodiče nejvíce podceňují aplikace, které jejich děti považují za naprosto samozřejmé, tedy především Whatsapp, Instagram a TikTok. A doporučení? „Nepodceňujte influencery. Udělejte si výlet ze své komfortní zóny a seznamte se s aplikacemi, které používají vaše děti.“
Věra Jourová, eurokomisařka
Alespoň z našeho pohledu (a z pohledu života online určitě) nejdůležitější česká politička nabízí řešení a diskuzi místo zákazů. „Dohodli jsme se v rámci Evropské komise, že pokud budeme zavádět regulace, tak na evropské úrovni, abychom nenarušili pozitiva, v prvé řadě jednotný digitální trh. Zabýváme se jednak dezinformacemi, které zavalují náš internetový prostor, a také nenávistí na internetu, která je v EU označována jako nelegální obsah. Na rozdíl od USA, kde nic jako "nelegální obsah" neexistuje,“ říká Věra Jourová.
Dilema podle ní spočívá v tom, že internet je svobodná zóna, kde může každý vyjádřit svůj názor, ale přitom je lehce zneužitelný pro šíření nenávisti. „Dnes můžete z obýváku zorganizovat buď revoluci za něco pozitivního, nebo také genocidu či pogromy. To není přehnané, to je dnes v Evropě realita.“ Zůstává však optimistická, i když s varovně zdviženým prstem. „Technologie musí pracovat pro lidi, lidé by se neměli stát otroky technologií.“
David Řihák, Aducid
Specialista na online bezpečnost představil projekt verifikace digitální identity. „V reálném světě máme konkrétní způsoby, jak zjistit něčí totožnost – je to například klasický občanský průkaz. Na internetu ovšem stačí odkliknout tlačítko "už mi bylo 18 let" a nikdo se vás na nic dál neptá.“
Na internetu stačí odkliknout tlačítko "už mi bylo 18 let" a nikdo se vás na nic dál neptá, říká David Řihák
Co je tedy potřeba k tomu, abychom mohli někoho zaručeně identifikovat online? „Musíme mít decentralizované technologie na vytvoření zaručené identity, musíme mít odpovídající legislativu a také musíme najít způsob, jak to všechno uvést v realitu,“ dodává David Řihák.
Influenceři v panelové diskusi
Na závěr vystoupili ti, kteří ovlivňují mladou generaci na sítích více, než jsme si občas schopni připustit. Adam Kajumi je jedním z nejpopulárnějších tiktokerů či, slovy mladých, muserů. „Jsem na TikToku kvůli tomu, že nezabere tolik času vytvářet příspěvky, a také kvůli algoritmům. Za 48 hodin má moje video na TikToku 600 tisíc zhlédnutí, což na Instagramu nebo na YouTubu dosáhnete jen velice těžko.“
Mají sice statisíce odběratelů a přátel, ale musí si hodně hlídat přátele opravdové.
Lucie Van Koten je blogerka, která cítí generační rozdíl už ve svých 30 letech. „Já jsem zástupce starší generace blogerů a už deset let slýchám, že blog je mrtvé médium, že se mám přestěhovat na Instagram, ale přitom můj blog funguje perfektně, protože lidé pořád mají chuť si číst, pokud vám jako zdroji opravdu důvěřují.“
Jsem na TikToku kvůli tomu, že nezabere tolik času, říká Kajumi. Po jeho levici blogerka Lucie Van Koten a youtuber Lukáš Fritscher alias Lukefry. Úplně vlevo moderátor akce, šéf Flowee Jan Müller
Známý youtuber Lukáš Fritscher alias Lukefry o sobě říká, že není typický youtuber, který točí hlavně zábavná témata. „Natáčím videa o EU nebo třeba o tom, jak jsem zkoušel být vegan...“ A která jeho videa měla největší sledovanost? „Asi ta, ve kterých jsem si dělal legraci z Jaromíra Soukupa...“
Zajímavé bylo také od mladých influencerů slyšet, že mají sice statisíce odběratelů a přátel, ale musí si hodně hlídat přátele opravdové. A dělají to třeba tak, že na pivku či víně prostě mobily nevytahují. Ostatně, celá konference Dítě v síti ukázala, že k řešení online problémů je potřeba se společně občas sejít offline v jedné místnosti.
Reklama
foto: Tomáš Železný, zdroj: Konference Dítě v síti 2019