Znovu a znovu se potvrzuje, že společnost Marka Zuckerberga se usilovně snaží mít kontrolu nad každým nadechnutím každého uživatele svých sociálních sítí. Hlavní cenzor Komunistické strany Číny při své návštěvě Zuckerbergovy kanceláře v Silicon Valley s uspokojením zaznamenal, že šéf Facebooku má na svém pracovním stole „bílou knížku“ (tedy výběr z proslovů) prezidenta Si Ťin-pchinga. Zuckerberg má o myšlení a psychiku totalitárního mága nejlidnatější země světa, který si před dvěma lety prosadil doživotní vedení své země a strany, velký zájem. Jenže ve srovnání s Komunistickou stranou Číny má Facebook nyní přístup skoro ke dvojnásobnému počtu obyvatel.
Reklama
Díky nejmodernějším technologiím a sběru dat má firma také možnosti, o kterých se všem tajným službám asi jen zdá. A tyto technologické vymoženosti si nechává také patentovat. Jsou jich tisíce, ale stačí výběr jen některých z nich, aby nám bylo jasné, o co firmě jde.
Jeden z patentů Facebooku třeba umožňuje kamerám na telefonu (nebo počítači) monitorovat a analyzovat výraz a mimiku vaší tváře. Vyhodnotí, jestli vás to, co vidíte a přijímáte, nudí, nebo překvapuje. Jiný patent je schopen s pomocí mikrofonu vašeho přístroje určit, co zrovna sledujete v televizi. Další patentované technologie jsou schopny předpovědět, jestli to už vypadá, že se budete brzy ženit, jaké je vaše postavení ve společnosti a kolik toho naspíte.
Příklad patentů je mapa toho, co firma zamýšlí a kterým směrem se technologie ubírá.
Facebook chce vědět, kde jste, s kým trávíte svůj čas, máte-li známost, které značky kupujete, jaká je vaše politická nebo sexuální orientace… Facebook se dokonce pokusil patentovat metodu pro předvídání, kdy umřou vaši kamarádi. Firma se hájí tím, že to, co si nechává patentovat, nás nemá znepokojovat. Jsou to vlastně jen takové nápady. Například profesor Jason M. Schultz z New York Univesity má ale trochu jiný názor: „Příklad patentů je mapa toho, co firma zamýšlí a kterým směrem se technologie ubírá.“
Odhadování vztahů
Jeden z patentů se zabývá odhadováním vašich romantických vztahů. Firma chce konkrétně sledovat, jak často navštěvujete profily jiných uživatelů. Zajímá ji pohlaví lidí na profilových fotografiích vámi navštívených účtů a vypočítává, v jakém procentuálním zastoupení jsou mezi vašimi přáteli lidé opačného pohlaví. A všechna tato data se samozřejmě mají neustále ukládat.
Klasifikace osobnosti
Jiný patent navrhuje využívat vaše sdělení a zveřejněné fotky k určení vašich povahových rysů. Popisuje vás podle toho, že odhaduje, do jaké míry jste extrovertní, otevření či emocionálně stabilní. Jakmile vás takto klasifikují, pak adekvátně vybírají zprávy a reklamu tak, aby vás co nejsilněji zasáhli.
Předvídání budoucnosti
Přihláška tohoto patentu popisuje, jak se dají využívat vaše sdělení v kombinaci s transakcemi kreditní kartou a vašeho pohybu k tomu, aby se dalo předpovědět, kdy vás čeká promoce, porod dítěte, případně i smrt.
Identifikace hledáčku
Jiný patent Facebooku zase zvažuje analýzu fotografií k vytvoření unikátního „fotopodpisu“ s využitím malého poškození na čočce, které je pak identifikovatelné na fotkách. Tento „fotopodpis“ se dá samozřejmě opět využít.
Neviděl jsem nejmenší indikaci toho, že by Facebook změnil svou misi sledovat všechno, co děláme, zaznamenávat všechno, co děláme, a všeho, co děláme, zneužívat.
Pomůže třeba identifikovat, když si někdo stáhne fotky z vašeho profilu (bez toho, že byste museli být přátelé na Facebooku). Nebo se dá odhadnout, jaký je „poměr“ mezi vámi a tím, kdo používá váš přístroj (s poškozeným hledáčkem).
Odposlouchávání
Tento patent umožní používání vašeho telefonu jako „štěnice“, která Facebooku zprostředkuje, na co se zrovna díváte v televizi, jestli vypínáte zvuk při reklamách a podobně.
Monitoring chování
Další zaevidovaný patent od Facebooku má na starosti sledování vašeho chování a pohybu v průběhu týdne. A dokáže vysílat hlášení, když se vaše týdenní rutina nečekaně změní. Navíc dokáže zaznamenávat místo, kde jste uprostřed noci, aby z toho vyplynulo, kde bydlíte.
Dedukce zvyků
Tento patent navrhuje kombinované sledování lokace vašeho mobilu a vašich přátel, aby se dalo vydedukovat, s kým se stýkáte nejčastěji. Rovněž navrhuje monitorování času, kdy je váš mobil nehybný. Z toho se dá odhadnout, kolik hodin denně spíte.
Všechny tyto – s vaším bezstarostným svolením – stažené údaje se dají bleskově kombinovat, doplňovat, nabízet... a zneužívat. Ne všechny patenty se nakonec uplatní, ale 99 procent svého bezprecedentního zisku má Facebook z reklamy. A Zuckerbergova firma se zatím nechvalně proslavila tím, že je pro uspokojení svých klientů schopná téměř všeho. Ještě nedávno prodávali inzerentům skupiny lidí, které se samy identifikovaly jako „nenávidící Židy“, „Ku-Klux Klan“ nebo „bijci muslimů“. V loni zveřejněném interním materiálu vyšlo najevo, že nabízejí inzerentům momenty, kdy jsou mladí uživatelé sociální sítě nejzranitelnější a nejlabilnější.
Jak říká profesor mediálních studií na University of Virginia Siva Vaidhyanathan: „Neviděl jsem nejmenší indikaci toho, že by Facebook změnil svou misi sledovat všechno, co děláme, zaznamenávat všechno, co děláme, a všeho, co děláme, zneužívat.“
foto: Profimedia, zdroj: New York Times