Mediální výchova není v Česku na dostatečné úrovni. Na konferenci Dítě v síti 2018 to uvedl Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor. Česká školní inspekce zveřejnila v listopadu 2018 tematickou zprávu zaměřenou na toto téma. „Provedli jsme elektronický výzkum na všech základních školách, z nichž jsme vybrali relevantní statistický vzorek. V oblasti mediální gramotnosti jsme se zaměřili na složku znalostní i aplikační, což ukazuje, jak jsou žáci se získanými znalostmi schopni pracovat,“ vysvětlil.
Problémy mezi učni
Podle Zatloukala se tématu mediální gramotnosti vůbec nevěnuje asi 1,5 % ze všech základních škol, 10 % si naopak zvolilo mediální výchovu jako samostatný předmět. A u ostatních jde o průřezové téma, kdy je součástí výuky jazyků, informatiky či základních společenských věd.
Podíl žáků, kteří s informacemi neumí zodpovědně pracovat, mají potíže s interpretací zprávy či poznáním manipulace ve sdělení, je výrazný.
Většina vzdělávacích institucí se mediální oblasti tedy věnuje, celková úroveň znalostí žáků je však přesto velmi nízká. Největší problémy dělá složka kritická, tedy využití informací v situacích běžného života. „Podíl žáků, kteří s informacemi neumí zodpovědně pracovat, mají potíže s interpretací zprávy či poznáním manipulace ve sdělení, je výrazný,“ konstatoval Zatloukal, podle kterého je nejproblematičtější skupina učňovských oborů, která tvoří asi čtvrtinu studentů z každého ročníku.
Nepoužitelnost v praxi
Hlavním důvodem, proč se žáci v mediálním prostoru nedokážou správně orientovat, tkví podle ústředního inspektora v tom, že učitelé nemají k dispozici žádnou metodiku, tedy učebnice ani jiné materiály, ze kterých by mohli čerpat. „Mediální výchově se navíc v naprosté většině věnují kantoři, kteří o toto téma projevili v rámci svého předmětu spontánní zájem. Tomu také odpovídá jejich příprava, systematičtěji se jí věnuje ani ne desetina z nich,“ upozornil.
Česká školní inspekce na základě zjištění doporučuje, aby se školy v mediální výchově zaměřily nejen na složku obsahovou, ale i na tu aplikační, tedy na využití získaných znalostí.
Reklama
Jedním ze způsobů může být například vydávání školního časopisu, kde jsou žáci aktivně zapojeni do tvorby mediálního obsahu a seznamují se přirozeně s pravidly a podmínkami, které musí žurnalistika splňovat.
foto: Tomáš Železný, zdroj: Dítě v síti