Globální čísla, která dala dohromady agentura Universal McCann (UM), potvrzují, že důvěra lidí v informace z online prostředí není velká. Platformy jako Facebook či Instagram jsou uživateli vnímány kriticky a dá se říci, že i realisticky. Měření mediální agentury ukázalo, že větší důvěře než bloggeři či amatérští tvůrci videoobsahu, kteří získali globálně 4 %, se těší dokonce státní úřady, 12 % lidí v globálním výzkumu uvedlo, že informace sdílené vládami jsou „většinou pravdivé“.
Lidé ve Velké Británii a v USA však byli ještě cyničtější, protože v těchto regionech tyto ukazatele dosáhly jen 8 % a 6 %. Mediální agentura pracovala v rámci desátého vydání své studie Wave s daty od více než 56 000 aktivních uživatelů internetu v 81 zemích světa. A předmětem zájmu byla hlavně důvěra v obsah na sociálních sítích.
Problémem jsou kromě jiného i falešní followeři, tedy hromadně vytvářené účty, které slouží k umělému navyšování poštu sledujících.
Ve Velké Británii vláda zpřísnila pravidla týkající se přiznání placeného obsahu online. Tamní Úřad pro reklamní standardy (ASA) upozornil na stovky influencerů a značek, kteří za posledních několik let porušili přísná pravidla týkající se placených příspěvků například na Instagramu. Také v USA probíhají kroky, které mají vést ke zpřehlednění situace ohledně komerčních příspěvků na účtech influencerů na sociálních sítích.
Pročistěte se
Problémem jsou kromě jiného i falešní followeři, tedy hromadně vytvářené účty, které slouží k umělému navyšování poštu sledujících. Velké značky včetně společnosti Unilever vyvinuly tlak na Instagram a Twitter, aby podnikly neodkladné kroky k obnovení důvěry v ně samé, než bude pozdě. Sociální sítě pročistily falešné profily pomocí automatických procesů, ale účinnost přijatých opatření byla zpochybněna.
Procento respondentů na celém světě, kteří uvedli, že se „obávají, že jim něco unikne, pokud se nepodívají na sociální sítě“, pokleslo o 4 %.
Více než třetina (36 %) Britů výslovně důvěřuje názorům bloggerů a youtuberů na produkty a služby, celosvětově je to ještě větší procento lidí (42 %). Čtyřiačtyřicet procent Britů a 47 % lidí celosvětově uvedlo, že byli ovlivněni názory sdílenými online, meziročně jde o pokles ze 46 % respektive 54 %. Lidé si podle Liz Haasové z agentury UM více uvědomují problémy, které se týkají důvěryhodnosti a transparentnosti internetu. Na to měly vliv mediální skandály jako ten odhalující spojení firmy Cambridge Analytica a Facebooku. Právě kvůli podobným kauzám uživatelé internetu začínají zpochybňovat to, co vidí online.
Kde jsou skvělá místa
Studie také naznačila situaci měnících se postojů lidí k jejich digitálním životům, přičemž někteří se začínají cítit méně vázaní na sociální média. Procento respondentů na celém světě, kteří uvedli, že se „obávají, že jim něco unikne, pokud se nepodívají na sociální sítě“, pokleslo o 4 % ve srovnání s poslední studií Wave 9 z roku 2017, a to z 50 % na 46 %.
Reklama
Když se výzkumníci zeptali, které platformy by lidé popsali jako „skvělé místo pro někoho, jako jsem já“, uživatelé z nabídky nejčastěji vybrali Netflix (28 %), YouTube (27 %) a Spotify (27 %), tedy do velké míry neinteraktivní platformy. Tradiční interaktivní sociální sítě, jako je Facebook, Twitter, Instagram a Snapchat, se umístily mimo první pětku žebříčku „skvělých míst“.
foto: Shutterstock, zdroj: The Drum