Javi Luna je tiktokovou celebritou a sleduje ho (je to kluk) víc než pět milionů lidí. Nedávno si reportérům BBC postěžoval, že třeba na YouTubu dostávají autoři videí zaplaceno, kdežto na TikToku to zatím možné není. Že by "to" tedy nedělal jen z lásky k fanouškům, kterých je mimochodem přes pět milionů?
TikTok uživatelům své platformy skutečně nenabízí možnost, jak zpeněžit jejich obsah. Spolupráce se sponzory a partnery jde mimo oficiální cesty a tento druh výdělku si autoři domlouvají po své ose, tedy pokud mají dostatečnou základnu fanoušků na to, aby byli pro značky zajímaví.
Jde jim vstříc
Samotná síť přitom v boji o největší talenty podniká zajímavé ústupky, například jim umožňuje z TikToku odvádět diváky na jejich kanály na YouTubu, ze kterých už může něco kápnout. Je to kuriózní přístup, ale do určité míry nutný, aby se největší hvězdy prostě nesebraly a nešly tvořit jinam. TikTok nyní prý intenzivně přemýšlí, jak zlepšit umisťování reklam do krátkých spotů, které tvůrci točí. Reklamy sice provozuje, ale nejsou vázané k jednotlivým účtům, a tím pádem není možné si s autory dělit zisk. Reklamní model stále vzniká a je v zájmu všech stran, aby umožňoval tiktokovým celebritám dostat něco ze zisku.
Chvíli to potrvá, ale i TikTok bude dříve či později místem, kde se stádo aktivních autorů bude snažit urvat nějaké peníze.
Zatím se tiktokeři (tak se sami nazývají) stále spoléhají na alternativní způsoby vydělávání peněz, jako je přijímání malých částek od sledujících při živém vysílání (což mohou jen ti nejúspěšnější) nebo obchody se svými sponzory. Podle Jacoba Paceho, ředitele obsahové firmy Flighthouse, šeptanda mezi lidmi v oboru naznačuje, že TikTok bude podporovat nativní reklamu, tedy reklamu tvářící se jako obsah samotný. Z toho by měly mít radost i firmy, které na TikToku chtějí inzerovat, o tvůrcích ani nemluvě. Ti totiž zatím většinou ve věci případného výdělku ostrouhají.
Pozor na úprk talentů
Zdá se, že to chvíli potrvá, ale i TikTok bude dříve či později místem, kde se stádo aktivních autorů bude snažit urvat nějaké peníze, případně se produkováním obsahu na tuto platformu rovnou královsky živit. Sociální sítě jako zdroj peněz pro tvůrce videoobsahu, to je zatím hlavně YouTube jako zlatý standard, následují Twitch a Facebook. Tyto sítě umožňují tvůrcům vydělávat peníze z reklamy, případně z předplatného. YouTube a Facebook dávají z příjmů tvůrcům 55 %, Twitch většině tvůrců polovinu.
Jacob Pace si myslí, že TikTok by měl na své platformě rozjet monetizaci obsahu na principu YouTubu, který je jednoduchý, přehledný a hlavně funkční. Pokud TikTok brzy nepřijde se zajímavým byznysmodelem pro tvůrce, mohl by čelit osudu další kdysi milované aplikace pro tvorbu krátkých videí Vine, kterou vlastnil Twitterm. Nikdy nepřišel na způsob, jak svým tvůrcům platit. A ti v důsledku toho prostě odešli na YouTube.
Reklama
foto: Profimedia, zdroj: The Verge