fbpx

Zveřejněno: 28. 3. 2017

Home Office může na první pohled vypadat jako splněný sen. Nepříjemně probrat vás ale může izolace od okolí i například vaše neschopnost si vyčlenit čas a prostor v domácím prostředí. S těmito třemi typy se vám bude práce doma lépe zvládat. 

Home Office vyžaduje zejména obrovskou dávku disciplíny a sebekontroly i schopnost dokonalé organizace. K tomu se přidává prolínání pracovního a soukromého života a mnohdy i nedostatek sociálních kontaktů. Není to pouze druh práce, ale i životní styl – pro jeho úspěšné zvládnutí se nechte inspirovat těmito tipy:

1. Tohle je můj prostor!

home office shutter
Abyste mohli plnit své povinnosti, potřebujete vlastní prostor, kde vás během činnosti nebude nikdo a nic rušit. Z tohoto hlediska jsou ideální domácí kanceláře. V případě, že pro zřízení pracovny nemůžete vyhradit celou místnost, pracovní kout alespoň umístěte do co nejtišší a nejklidnější místnosti interiéru, kterou obvykle bývá ložnice. Vaše rodina by toto místo měla považovat za posvátné a měla by i respektovat vaši „pracovní dobu“. V tomto koutě se věnujte výhradně svým povinnostem, aby nedocházelo k prolínání soukromé a pracovní sféry. Výsledkem tohoto splynutí může být totiž pocit, že jste stále v zaměstnání, což negativně působí na pohodu a psychický stav.

2. Pevný plán, přes který vlak nejede

Při práci z domova nad vámi nikdo nestojí, což může být na jedné straně velmi uklidňující, na druhé straně i dost nebezpečné. Sami se totiž musíte motivovat a vše si naplánovat tak, abyste v pohodě stihli dohodnuté termíny. „Kvůli stěhování mi byla umožněna práce z domova, na což jsem se velmi těšila,“ svěřuje se Jana, copywriterka internetové společnosti. 

„Dodržovat dříve navyklou pracovní dobu mi však vydrželo jen několik dní. Práci jsem stále častěji odkládala. Nakonec to skončilo doháněním povinností po nocích a víkendech, což mě dost stresovalo, a projevilo se to i na kvalitě odevzdaného materiálu. Po pár měsících jsem si musela najít klasické zaměstnání – mít nad sebou neustálou kontrolu mi více vyhovuje.“

Aby se tato situace nestala i vám, je třeba pravidelně si vypracovávat denní nebo týdenní rozvrhy práce a pevně se jich držet. V nich si stanovte buď kolik času prací strávíte, nebo jaké úkoly uděláte. Přesný time management vás ochrání i před zcela opačným, avšak také velmi častým problémem – home office se totiž někdy velmi snadno přehoupne do workoholismu, při kterém nevíte, kdy přestat.

3. Povinně za zábavou

home office shutter2
Při práci z domova je mnohem těžší budovat a udržovat přátelské vztahy s kolegy a nadřízenými. Z tohoto důvodu je také složitější postupovat na kariérním žebříčku a dosahovat povýšení. Proto občas namísto zaslání rychlého e-mailu svým spolupracovníkům zatelefonujte a trochu pokláboste nejen o práci, ale třeba i o dění ve firmě. Mezilidský kontakt je u home office problémem obecně – jelikož již nemusíte každý den ven za prací, nemáte tolik příležitostí dostat se mezi lidi. Povinně si tedy naplánujte i volný čas a zahrňte do něj především setkávání s přáteli.


Z tohoto hlediska je důležitý i dress code – než se pustíte do práce, upravte se alespoň zčásti tolik jako do běžného zaměstnání. Když se budete cítit dobře a sebevědomě, odrazí se to i na vašich pracovních výkonech. Jak se smíchem přiznala Jana: „To, že nejsem vhodný typ na home office, mi došlo během jedné minuty – když jsem si uvědomila, že jsem už třetí den v pyžamu.“

Foto: Shutterstock

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...