Václav Stránský dováží do České republiky spolu se svými společníky japonská jízdní kola. I díky němu se tak u nás můžeme pyšnit vzrůstajícím zájmem o městskou cyklistiku. Kdo stojí za značkou tokyobike a proč bychom měli vyměnit automobil za bicykl, prozradil úspěšný podnikatel v našem rozhovoru.
,,Teď po zimě, kdy jsem na kole jezdil minimálně, cítím abstinenční příznaky, řekl bych tedy, že jsem na kole tak trochu závislý,” tvrdí Václav Stránský.
Na městská kola tokyobike jste narazil vlastně náhodou při cestě do Bangkoku. Co vás vedlo k tomu začít je dovážet i k nám do Čech?
Tokyobike mě v Bangkoku oslovil natolik, že jsem hned na místě prohlásil, že takový koncept bych chtěl vybudovat v ČR. Čím víc jsem o značce zjišťoval, tím víc mi bylo jasné, že je to cesta, kterou se chci vydat. Když jsem se vrátil domů, seznámil jsem se záměrem moje dva kamarády. Okamžitě se pro myšlenku nadchli a za půl roku jsme v Karlíně otevřeli náš showroom.
Jaká je vlastně historie značky?
Vznikla v roce 2012 v předměstí Tokija Yanaka. Zakladatel firmy Ichiro Kanai chtěl vytvořit moderní koncept jízdního kola pro městský provoz. Tokyobike proto snoubí výhody silničních i horských kol, kola mají příjemný minimilastický design a jsou lehká.
Jejich jedinečnost tedy tkví…
Právě v té kombinaci výhod ostatních typů kol a nezaměnitelného designu. Tokyobike po celém světě spolupracuje s významnými osobnostmi ze světa módy a designu. Vznikají tak krásná kola, která jsou ovšem velmi příjemná na jízdu.
Koukala jsem, že na vašem e-shopu Urbane.cz nabízíte kromě zmíněných kol i spousty netradičních a designových doplňků. Zaujal mě především airbag pro cyklisty. Mohl byste jej stručně představit?
Je to revoluční způsob ochrany hlavy pro městské cyklisty. Jednak se nemusíte strachovat o svůj účes (v mém případě zvláště velká výhoda), protože na samotné hlavě nic nemáte, ale hlavně si chráníte hlavu několikanásobně efektivněji než jakoukoliv přilbou. Airbag je zařízení ukryté v elegantním límci. Funguje tak, že po aktivaci 200x za sekundu přepočítává váš pohyb, a když vyhodnotí, že padáte, během desetiny sekundy se nafoukne ochranný vak okolo vaší hlavy. Při pádu ji tak chrání celou, včetně zátylku, čela a čelistí. Navíc se jedná o vzduchový polštář, takže hlava padá do měkkého – na rozdíl od přilby, která je vyrobena z plastu bez schopnosti tak vysoké absorpce energie nárazu.
Proč by podle vás měli lidé vyměnit bicykl za přepravu autem či MHD?
Kolo jako dopravní prostředek po městě má spoustu výhod – člověk je mnohem svobodnější, není vázán jízdním řádem či trasou linky MHD, nemusí řešit, jestli má platné parkovací povolení, provoz je nejen naprosto čistý a ohleduplný ke svému okolí, ale také nesrovnatelně levnější. Jízda na kole má i příjemný společenský efekt – člověk je tak nějak víc spojený se svým okolím a víc si město užije. Navrch toho všeho dělá něco i pro své zdraví.
Zajímají se ale Češi vůbec o přepravu takového typu? Co se týče terénních podmínek, nejsou kolikrát nic moc…
Tak terén se nám moc nepřizpůsobí, tam budeme muset malinko uhnout my. Jsou města, která jsou pro cyklistiku přívětivější, jako například Hradec Králové, a jsou taková, která kladou větší výzvy, jako třeba Liberec. Na druhou stranu, každý kopec, který se vyšlápne, se v opačném směru odvděčí pěkným sjezdem.
Takže si myslíte, že je u nás městská cyklistika na vzestupu?
Rozhodně ano. Jen za ty dva roky, kdy se městským kolům věnujeme, sledujeme nárůst zájmu o kolo jako dopravní prostředek ve městě. Pochopitelně máme ještě hodně co dohánět ve srovnání se Skandinávií nebo Západní Evropou. Pozitivní trend ale určitě vnímáme.
A jak často jezdíte na kole vy sám?
Pokud to jen trochu jde, využívám kolo i třeba jen k popojíždění po Karlíně, kde bydlím a máme zde náš obchod. Na delší vzdálenosti potom kombinuji kolo s MHD. V Praze se tak dá příjemně vyhnout právě těm terenním výzvám a stále se člověk přepraví rychle a pohodlně.
Dal byste nějaké užitečné tipy čtenářům Flowee, kteří přemyšlejí nad koupí městkého kola?
Určitě přijďte navštívit náš showroom, kde máte možnost půjčit si kolo zdarma a vyzkoušet si, jaké to je se na něm pohybovat po městě. Snadno si potom uvědomíte všechny výhody i případná úskalí a dokážete se rozhodnout pro správný typ kola i vhodné doplňky. Našim zákazníkům se vždycky snažíme poskytnout maximum informací nejen o samotných kolech, ale podělíme se i o vlastní zkušenosti z městského provozu. Máme k dispozici mapy městských cyklotras a poradíme vám, jak se o kolo starat, aby sloužilo co nejdéle a nejlépe.
Foto: tokyobike