Zatímco třeba v Praze radní vymýšlejí, kam by cyklisté v žádném případě neměli jezdit, aby neohrozili chodce, v jiných světových metropolích se ukazuje, že doprava na kole je mnohem rychlejší (o ekologii nemluvě) než MHD nebo osobní automobil.

Společnost Deliveroo, která rozváží mimo jiné i jídlo, pracuje s 30 000 cyklisty a řidiči aut a motorek ve 13 zemích světa. To, že se na základě analýzy dat této firmy potvrdilo, jak to vlastně v souboji kol a aut je, potěšilo hlavně aktivisty, kteří se doposud snažili bez důkazů v podobě tvrdých dat vyhádat, že kola jsou rychlejší. Doposud se často pořádaly závody (s podmínkami nakloněnými spíš cyklistům), které ovšem reflektovaly situaci v daném okamžiku, nikoliv však celkový trend. Statistiky od Deliveroo mají mnohem větší váhu, jelikož pracují s miliony cest, které kurýři podnikli, ať už na kole nebo v autě či na motorce.

Jak to vidí Frank

Algoritmus, který v Deliveroo rozhoduje o tom, jak a kudy má kurýr jet, byl pojmenován Frank. Zajistí, že se k zákazníkovi jídlo většinou dostane ještě teplé, do třiceti minut od vyzvednutí. Kurýři dostávají zakázky přes aplikaci, a jelikož služba i kurýři samotní chtějí vydělat peníze, musejí se otáčet. Tým, který zdokonaluje algoritmus, na kterém vlastně stojí celé podnikání, zaměstnává vědce z mnoha oborů. Spoluzakladatel Deliveroo Will Shu byl dříve investičním analytikem a Mike Todd, šéf vývoje algoritmu, sbíral zkušenosti třeba v Netflixu. Jeho doktorát z neurovědy na Princetonu je jen jedním z předpokladů, aby dokázal ze systému vymáčknout co nejkratší čas doručení jídla.

Z Deliveroo je firma v hodnotě dvou miliard dolarů a o rozvozech rozhoduje strojová technologie.

Na londýnském sídle společnosti je vidět, že mnoho zaměstnanců jsou blázni do cyklistiky, což dokazuje množství kol parkovaných na krytém prostoru před vchodem. Všechno ale začalo v roce 2013 skútrem, ten je nyní ve zlatém provedení vystavený v centrále. Když Shu začínal, mohl si o pokročilém algoritmu nechat zdát, využíval metodu FIFO (first in, first out), tedy ten nejprimitivnější systém vyřizování zakázek, který žádnou optimalizaci cest nezahrnoval. Zkušenosti v terénu s dodávkou mu ukázaly, že optimalizace je klíčem k úspěchu, a také se přesvědčil o tom, že některé zakázky jsou vhodnější pro cyklisty a jiné pro motoristy.

Kolo má jednu podstatnou výhodu: Nemusíte třeba hledat místo na parkování


O pět let později je z Deliveroo firma v hodnotě dvou miliard dolarů a o rozvozech rozhoduje strojová technologie. Algoritmus Frank pracuje při výpočtu dodání jídla s mnoha parametry, záleží na typu pokrmu, umístění restaurace, denním čase, počtu cyklistů a řidičů přihlášených v systému a čekajících na zakázku a v neposlední řadě na vzdálenosti mezi restaurací a zákazníkem.

Související…

Budeme v budoucnu jezdit všichni na koloběžkách?
Zdeněk Strnad

Frank kromě podnikatelského úspěchu přispívá i jinak, ukazuje, že v některých oblastech může být průměrná doba jízdy cyklisty mnohem kratší než třeba u skútru.

Kam až mohou cyklisté

Cyklisté mohou totiž využívat cyklostezky, snáze se vyrovnají se semafory, dopravními zácpami, dostanou se tam, kam auta nemohou. Motoristu naopak může zdržet třeba taková „maličkost“, jako je hledání parkovacího místa. Už v roce 1937 informoval deník The New York Times o závodu, ve kterém cyklista porazil taxík, auto, vlak, autobus a i pěšího.

Vybranou trasu mezi Kew Bridge a letištěm (skoro 19 mil) zdolal nejdříve Richard Hammond na kole, pak Jeremy Clarkson ve člunu, poté metro a autobus.

V roce 2007 pak produkce BBC přichystala pro jeden díl Top Gearu závod v Londýně v době špičky – hvězdní účinkující využívali auto, metro, kolo a rychločlun na Temži. Vybranou trasu mezi Kew Bridge a letištěm (skoro 19 mil) zdolal nejdříve Richard Hammond na kole, pak Jeremy Clarkson ve člunu, poté metro a autobus, které využil Stig, a nakonec dojelo i auto.

foto: Shutterstock, zdroj: Forbes