Německý ekonomický deník Handelsblatt začátkem září na titulní straně víkendové přílohy upozornil pod titulkem „SUV šílenství“ na agresivní marketing velmi výnosného segmentu aut s pohonem 4x4. Shodou náhod tentýž večer ztratil na rušné berlínské ulici řidič SUV kontrolu nad vozidlem, najel na chodník a zabil čtyři lidi – tříletého kluka s čtyřiašedesátiletou babičkou a dva dvacátníky. Město se začalo bouřit, druhý den se sešlo několik stovek Berlíňanů k uctění památky obětí a zazněly výzvy k zákazu SUV ve městech. Je tohle „šílenství“ přes čáru? Jak se to vezme.

Stephan von Dassel, starosta berlínské centrální části Berlin-Mitte, řekl, že tito „obrněnci nepatří do měst“. Oliver Krischer, zástupce Strany zelených v německém parlamentu, pak požadoval omezení vjezdu velkých čtyřkolek do městských center. „Nejlepší řešení by bylo celostátní nařízení, které by místním úřadům umožnilo stanovit limity velikosti vozů,“ řekl Kirscher deníku Der Tagesspiegel.

Nebezpečí pro lidi venku i uvnitř

SUV provází paradox. Zatímco je mnoho lidí kupuje, aby se cítili bezpečněji, jsou statisticky méně bezpečná než běžná auta, a to jak pro lidi uvnitř, tak pro ty mimo vozidlo. Když cestujete SUV, máte při nehodě o 11 % vyšší pravděpodobnost, že zemřete, než když bouráte v nějakém běžném sedanu. Studie ukazují, že řidiči SUV propadají falešnému pocitu bezpečí a více riskují. Výška SUV způsobuje, že chodcům při kolizi auto způsobí častěji zranění horní poloviny těla, což končí dvakrát častěji smrtí. Zjednodušeně řečeno je problém v tom, že předky karosérie SUV vycházejí z nákladních aut s jinými bezpečnostními standardy, které se zde aplikují na osobní auta.

V zemi je přitom segment SUV inzertně velmi aktivní, v roce 2018 bylo za jejich reklamu utraceno víc, než za propagaci jiných aut.

Berlínská havárie byla pouze začátkem protestů, Greenpeace například na několik hodin zablokovali expedici SUV v Bremerhavenu. Ve Frankfurtu se následující víkend konal populární autosalon a i zde proběhl mediálně viditelný protest proti SUV a za záchranu klimatu.

Zářijová demonstrace Greenpeace ve Frankfurtu nad Mohanem. Pryč s SUV, benzínem i naftou


V Německu je přitom segment SUV inzertně velmi aktivní, v roce 2018 nebylo za propagaci žádných jiných aut utraceno víc než právě za „esúvéčka“. Starosta von Dassel tvrdí, že není náhoda, jak se SUV cpou zákazníkům pod tlakem. V Evropě podíl prodejů SUV vyskočil ze 7 % v roce 2009 na 36 % v roce 2018. Předpokládá se, že do roku 2021 dosáhne téměř 40 %.

Mrtví i ekologická zátěž

Ačkoli čísla z EU nerozlišují typ automobilu zapojeného do nehody, v USA je spojení jasnější. Tamní Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) uvádí, že minulý rok byl pro americké chodce nejdrastičtějším od roku 1990, a to s celostátním počtem 6 000 úmrtí. Růst prodejů SUV, které ve Státech představují 63 % prodejů osobních vozidel, je prý částečně na vině.

Podle IIHS se mezi lety 2009 a 2016 zvýšil počet nehod s účastí SUV o 81 %. Zatímco počet úmrtí chodců při srážkách s auty obecně vzrostl od roku 2013 do roku 2017 o 30 %, u střetů chodců s SUV jde o nárůst o 50 %. V New Yorku během prvních dvou zářijových týdnů letošního roku zabila SUV na chodnících dvě děti a lokální zpravodajský web Streetsblog se zeptal „Jsme někde v bezpečí?“.

Popularita SUV je tak velká, že v podstatě „kompenzuje“ úspory emisí, o něž se automobilky snaží svými technologickými inovacemi.

Britské úřady při zranění nebo zabití chodce při kolizi s autem druh vozidla nezaznamenávají. Ovšem místní akademici, kteří analyzovali policejní údaje o bouračkách, prohlásili, že chodec, kterého přejede vozidlo o objemu 2,4 litru, má o 70 % vyšší pravděpodobnost, že zemře, než ten, kterého srazí auto o objemu 1,6 litru. Adam Reynolds a Robin Lovelace, autoři studie, tvrdí, že přesnější než říci, že SUV jsou nebezpečnější, je říci, že nebezpečnější jsou obecně větší vozidla.

Agresivní marketing SUV s sebou nese zvýšení prodejů motorů s větším objemem, a tím pádem i více zatěžujících životní prostředí. SUV produkuje v průměru o 14 % (16 g/km) více uhlíkových emisí než ekvivalentní hatchback a každý posun trhu o 1 % směrem k SUV zvyšuje v průměru emise o 0,15 g/km. Ve zprávě Committee on Climate Change za rok 2018 se uvádí, že popularita SUV je tak velká, že v podstatě „kompenzuje“ úspory emisí, o něž se automobilky snaží svými technologickými inovacemi. Pokud tedy automobilky tlačí neúsporná auta, která umějí docela slušně zabíjet, tak každopádně moc nepomáhají ani lidem, ani planetě.

Související…

Uber a Lyft si zadaly průzkum. Pak přiznaly, že ve městech zhoršují dopravní zácpy
Jan Handl

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: The Guardian