Konference Forum Media se bude letos konat už podvacáté. Teprve podruhé ovšem "v novém", tedy s aktuálním vedením oborového týdeníku Marketing & Media, který festival pořádá. A proč na festival o marketingu a reklamě vyrazit? O tom jsme se bavili s šéfredaktorem časopisu Ondřejem Férem. „Myslím, že okamžik, kdy se na jednom místě v jednom čase potká celá branže komerční komunikace, je něco unikátního,“ říká. A asi na tom něco je.
Festivaly mívají "leading topic". O čem se bude hlavně mluvit na Forum Media 2019?
Jak řídit značku v době, kdy kontrolu převzal zákazník. Ještě nedávno bylo klíčovým slovem komerční komunikace "push". Stačilo trh zasypat sděleními a zákazníka pak některé zasáhlo. Byl to stejný princip jako jít na lov ptáků s brokovnicí do lesa. Pak začnete střílet a něco už snad trefíte. Tohle paradigma se změnilo. Zákazníci se naučili vybírat si, které informace k sobě pustí. Podle mě to je největší změna, jaká se na trhu za poslední roky udála.
Program je rozdělen do tří bloků. Můžu vyrazit buď na scénu Forum, Laboratoř nebo Inspirace. Proč tohle rozdělení?
Nechtěli jsme, aby se bohatý program plný nesmírně zajímavých hostů změnil v nepřehlednou změť. Na hlavní stagei budeme mít především zahraniční řečníky, v Laboratoři si budeme povídat o efektivních strategiích a Inspirace přinese především kreativní témata.
Média se budou kumulovat v nízkém množství vydavatelství. Malé projekty mohou fungovat, pokud budou přesně zacíleny.
Program jsme navíc skládali tak, aby nikdo o nic nepřišel a nemusel se rozmýšlet, jestli se vzdá třeba přednášky Davida Rocklanda ve prospěch přehlídky toho nejzajímavějšího, co se stalo za třicet let svobodné reklamy v Česku.
Z názvu festivalu by se dalo jednoduše odvodit, že se jedná o mediální festival, ale program zahrnuje i příbuzné obory, jako je reklama, obchod, brand i komunikace obecně...
Beru to tak, že médium je cokoliv, co slouží k přesunu sdělení z bodu A do bodu B. Takže nejen noviny, televize, rádio nebo ty internety, ale taky sem patří strategická komunikace, reklama. Nemělo by se zapomínat ani na to, že médium je osoba, která zjevuje informace. V tomto kontextu se snažíme, abychom na Foru Media neřešili to, co se už událo, ale abychom se dívali do blízké budoucnosti. Hledáme návod na zvládnutí zítřejších výzev.
Z minulého ročníku, kde o budoucnosti mediálních domů diskutovali (zprava) Pavel Zima, ředitel exekutivy a komunikace Seznam.cz, Libuše Šmuclerová, generální ředitelka Czech News Center, a Michel Fleischmann, tehdejší prezident Lagardere. Debatu moderoval Ondřej Fér
Na kterou z desítek osobností, které na konferenci vystoupí, se vy osobně půjdete určitě podívat?
Hodně se těším na Davida Grinera, protože jen málo lidí dokáže vidět komerční komunikaci v tak ostrém světle jako on. Zajímavý bude Vojtěch Foukal z Visibility, kterého považuji za jednoho z nejzajímavějších lidí nové generace, která mentálně netrčí v devadesátých letech.
V programu festivalu jsou několikrát zmíněny vydavatelské či mediální domy. V dobách boomu online médií to vypadalo na rozpad tradičních mediálních domů, ale ty i díky místním velkopodnikatelům přežívají. Rozpadnou se tedy, nebo se podle vás budou držet a okolo bude přežívat jen pár malých mediálních projektů?
Myslím, že kumulace médií v relativně nízkém množství vydavatelství je na našem omezeném trhu nevyhnutelná. Jednotlivé projekty mohou obchodně fungovat pouze tehdy, pokud jsou součástí širšího ekosystému. Asi nejlépe to je vidět na způsobu, kterým Mafra uvedla svůj placený online obsah.
Forum Media
Dvacátý ročník oborové konference na téma média a marketing se zabývá otázkami komunikačního byznysu: Změnil internet úplně všechno a co nás ještě čeká? Komu věřit? A proč marketing ovládá zákazník, a ne my? Na třech pódiích mohou návštěvníci zhlédnout desítky přednášek, panelových diskuzí a vystoupení komunikačních professionálů. Tématem letošního ročníku je "svoboda marketingu", program vyvrcholí velkou show ke 30. letům svobodné reklamy v Česku (a Československu).
Díky zázemí může nabízet třeba spotřebitelské testy nebo zážitky, což je přesně ten typ přidané hodnoty, který lidem odůvodní nutnost platit za obsah. Malé projekty mohou fungovat, pokud přesně zacílí na nějakou oblast nebo skupinu konzumentů. Musí se ale dopředu smířit s tím, že potenciál jejich růstu bude omezený až nulový.
Letošní ročník konference se odehraje v novém prostoru Cubex na Pankráci. Proč jste si vybrali právě tohle místo?
Letošní Forum Media je jubilejní, dvacáté. Jeho součástí je také velká reklamní párty s tématem třiceti let svobodné reklamy v Česku. To je exkluzivní program. A ten si podle nás zaslouží exkluzivní prostor, který umožní rozehrát každou část na maximum. Cubex nám tuto možnost díky svým technickým a technologickým možnostem dává.
Zkuste ve třech větách motivovat potenciální návštěvníky, aby se zaregistrovali a přišli na konferenci.
Na to stačí jedna věta. Nic lepšího letos v oblasti komerční komunikace nezažijete.
Reklama
foto: Archiv Forum Media, zdroj: Forum Media