Už se vám někdy stalo, že jste si objednali taxi přes Bolt, aplikace vám přiřadila řidiče, ten vzorně přijel na místo vyzvednutí, nechal vás nasednout do auta a po připoutání vám naštvaně oznámil, že nikam nejede? Pro některé z nás, kteří si odvoz pravidelně svolávají v ranních hodinách, kdy se v podnapilém stavu snaží dostat z centra, to až tak nečekané scénário není, mě to každopádně ve tři hodiny odpoledne, střízlivou a v opačném směru trochu zaskočilo. Nebyla jsem ovšem v Praze, nýbrž v ghanském hlavním městě Akkra. A tak jsem to nejdříve přičetla k dalším místním zvyklostem.
„Ne, nejedu, je to moc daleko,“ vysvětlil mi řidič a vyzval mě, ať si vystoupím. Taxi aplikace, jako je Uber nebo Bolt, řidičům dopředu neukazují, kam má zákazník namířeno. Nechtěla jsem se tedy hádat, a tak jsem se chystala k odchodu. Upozornila jsem ho ale, ať jízdu zruší on. Nechtěla jsem totiž platit poplatek za storno.
Ujet jedenáctikilometrovou trasu vám tak může zabrat třeba 42 minut.
To zafungovalo. Řidič se lekl, jak by to rušení na centrále asi vypadalo. Po chvíli šlápl na plyn a auto se rozjelo. Byla jsem trochu zmatená, řidič očividně nikam jet nechtěl. V hlavě se mi začali honit scénáře o únosech, a tak jsem se snažila zjistit, o co mu jde. Po pár minutách přiznal, že nechce, abych mu napsala špatnou referenci. Když jsem mu řekla, že mu nic špatného nenapíšu, zeptal se, jestli si tedy nechci vystoupit a zavolat si jiného řidiče. Nakonec mě ale do požadované destinace přece jen dovezl. Takže proč celý ten tyjátr?
Kolona se prodraží
Ona destinace zase tak daleko vlastně ani nebyla, kvůli neskutečně ucpaným silnicím a jejich špatnému stavu se ale po Akkře pohybuje dost těžko. Ujet jedenáctikilometrovou trasu vám tak může zabrat třeba 42 minut. Benzín není v Africe levný a neustálé popojíždění v kolonách se prodraží, což samozřejmě vědí i místní taxikáři. Přes dálnici stále přebíhají lidé, pravidelných zácp také využívá velké množství pouličních prodejců se zbožím na hlavě. Ti nabízejí všechno možné od nápojů, oříšků a ovoce po knihy, selfie tyče, pneumatiky, toaleťák a jed na šváby. Čeká se tak dlouho, že v koloně stihnete i smlouvat o ceny a nechat si oloupat pomeranč. Těžko říct, jestli tyhle obchody provoz také vlastně nezdržují, ale rozhodně mu neprospívají.
Po hodině od objednání byl řidič Boltu stále na stejném místě. Měla jsem trochu škodolibou radost z toho, že mu blokuji potenciální zákazníky.
Další den jsem zkusila štěstí s Boltem znovu, tentokrát jsem nechtěla až do centra, ale mnohem blíž. Opět mi Bolt přiřadil řidiče, který měl dorazit za osm minut. Po osmi minutách byl ode mě stále čtyři minuty, načež se podle aplikace zastavil a dál nejel. Podle mapy to zakempil v areálu nedaleké vysoké školy.
Po dvaceti minutách byl pořád na tom samém místě. Asi se mu nikam jet nechtělo a se zrušením jízdy z mé strany očividně počítal. Rozhodla jsem se s ním hrát hru, kdo z nás déle vydrží nestornovat. Nikam jsem navíc nespěchala, a když už mě to opravdu přestalo bavit, zavolala jsme si Uber. Po hodině od objednání byl řidič Boltu stále na stejném místě. Měla jsem trochu škodolibou radost z toho, že mu blokuji potenciální zákazníky. Po hodině a čtvrt mi pán píše na whatsappu, že čeká před domem. Prý měl problémy s GPS, které se mu ale doslova "s boží pomocí" podařilo vyřešit. Už jsem ale byla dávno pryč, a tak jsem frustrovaně jízdu zrušila. Ale špatné svědomí jsem neměla. Pokud měl řidič opravdu technické problémy, proč nezavolal hned?
Když už chcete moc
Moje ghanská kamarádka má s řidiči také pestré zkušenosti. Jednou se jí například stalo to, že ji řidič sice nabral, ale během jízdy zastavil a vyprovodil ji z auta s tím, že je rozbité. Protože technické závadě absolutně nic nenasvědčovalo, má doteď za to, že s ním nic nebylo. Řidiči se prostě nechtělo jet.
Jindy zase řidič jízdu přijal, podíval se, kde se zákaznice nachází, a s touhou po ušetření si vypnul data. Bohužel jel ale na opačnou stranu čtvrti do místa s podobným názvem. Když mu musela po několika minutách zavolat, byl překvapen, že čeká někde úplně jinde. Vyprávěla jsem jí o svém dobrodružství s řidičem, který zůstal v areálu školy, načež mi vysvětlila, že řidič pravděpodobně neměl speciální povolení, aby mohl z kampusu, kde jsme bydleli, vyjet postranním výjezdem, a pokud by pro mě chtěl dojet, musel by celou školu objet. A to jsem po něm už opravdu chtěla moc.
Výdělečné storno
Zajímalo mě, jestli jsou podobné problémy s taxi aplikacemi typické jen pro Afriku, po krátkém hledání na internetu jsem ale zjistila, že to zdaleka není lokální záležitost. Loni například svět oběhlo video, na kterém byl jeden americký zákazník taxi aplikace Lyft řidičem vysazen na půl cesty na letiště na náhodném parkovišti poté, co si uvědomil, že mu víc než hodinová cesta vynese pouze šest dolarů. Zákazník byl navíc pilotem a na cestě do práce, takže byl pro něj celý incident trošku větší komplikací než moje trabličky na dovolené.
Určité procento z peněz z pokuty, kterou zákazník za storno zaplatí, jde řidiči.
Proč se ale řidiči chovají tak, jak se chovají? Na část otázky jsem odpověď našla. Určité procento peněz z pokuty, kterou zákazník za storno zaplatí, jde totiž řidiči. I na zrušené jízdě tedy vydělají. Proč by ale chtěli řidiči radši sbírat poplatky za storno než platby za jízdu? Taxi aplikace jsou podle článku magazínu Quartz prostě moc levné, a protože se řidiči až po potvrzení jízdy dozvědí, kam vlastně jedou, mnohdy svého rozhodnutí zalitují. Když je jízda moc krátká, vyplatí se spíš nechat ji stornovat než někam jezdit. Pokud by naopak řidič musel jet až moc daleko, navíc někam, kde moc lidí nežije, může se obávat, že odtamtud už nikoho nenabere.
Uber se po mnoha stížnostech snaží na problému pracovat, třeba tím, že testuje novou funkci, která řidiče na dlouhou jízdu upozorní ještě před tím, než dorazí k zákazníkovi. Těžko říct, zda to něčemu pomůže. Možná se pak řidičů už nikdy nikdo nedočká. Rozhodně tedy ne v Akkře.
Reklama
foto: Autorka, zdroj: Quartz