Koronavirové uzavření obchodů mnohé lidi přinutilo nakupovat online a seznámit se s tím, jak fungují virtuální nákupy včetně plateb. Mnozí se na e-shopy přesunou nebo je budou střídat s kamennými obchody, koronavirus zpomalil náš život, ale digitalizaci urychlil. Technologičtí nadšenci jásají, jejich vize se naplňují a služby využívá více lidí. Michal Šmída, spoluzakladatel fintechu Twisto, říká, že kdo jednou zkusí platbu mobilem, začne jím platit dvakrát častěji než platební kartou.
Jeho Twisto je platební aplikace spojená s kartou Mastercard, díky Twisto Pay se dají na jedno kliknutí a bez registrace uhradit internetové nákupy. Registrovaní uživatelé pak mají možnost vyrovnat faktury tím, že je prostě vyfotí, využít k placení Twisto kartu, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády. Všechny nákupy se zobrazují v přehledné mobilní aplikaci a zákazník je pohodlně uhradí najednou na konci měsíce. Twisto umožňuje také nákup na splátky s okamžitým schválením.
Jako fintech firma máte přehled o tom, jak lidé utrácejí. Máte také v nějakých souvislostech spočítané, kolik nás stálo období karantény?
Interní propočty máme, ale myslím si, že se nelze na pandemii dívat jenom z pohledu ztráty. Vedle ztrát je třeba vidět také příležitosti a další pozitiva. My jsme si například díky omezením dokázali lépe poskládat priority, jak z Twisto udělat soběstačný a udržitelný business.To by měla být výzva pro všechny. Doba před pandemií se soustředila výhradně na růst, doba po pandemii bude více o udržitelnosti a zisku.
Co podle vás koronavirová krize řekla nebo ještě říká o české společnosti?
Dokážeme se semknout a umíme být solidární, šití roušek byl globální unikát. Nechci soudit vládní opatření, po bitvě je každý generál. Osobně vnímám, že přístup i opatření dávaly smysl.
Jste z bankéřské rodiny, je podle vás ekonomická krize nevyhnutelná?
Hrozně bude záležet na vývoji nezaměstnanosti. První čísla zatím neukazují její výrazný nárůst, ale je to dáno i tím, že řada lidí je ve výpovědní lhůtě, a dopad tedy není ještě zřejmý. Státy "tisknou" více peněz, aby pomohly podnikům. Tím se zvedne inflace a řada produktů podraží.
Nebudeme muset u sebe nosit žádnou kartu, jednoduše zaplatíme třeba obličejem.
Oproti finanční krizi z roku 2008 není současná situace způsobená špatným fundamentem finančních institucí. Nejsme tak ve finanční krizi, ale v propadu způsobeném sentimentem. Pokud by ale negativní sentiment u lidí přetrval a lidé zůstávali doma a neutráceli, tak se můžeme přehoupnout i do krize finanční. K tomu ale z mého pohledu nesměřujeme.
To zní nadějně. Jaká pozitiva by celá koronavirová situace mohla nám všem nakonec přinést?
Vnímám hodně pozitivních dopadů na způsob práce. Například home office může fakt fungovat, a dokonce vést k větší efektivitě. A to nejen v rámci odvedené práce, ale i komunikace. Před pandemií jsem byl "odpůrcem" remote práce, ale sám na sobě vidím, že s disciplínou to opravdu funguje. Pociťuji také efektivnější komunikaci. Díky karanténě komunikuji častěji s kolegy a mám větší přehled o tom, co se děje. Každý den máme půlhodinový update s managementem, něco, co by za normálních okolností v kanceláři nešlo, nebo by se to kvůli cestování a diářům všech zúčastněných těžce organizovalo.
Znamená to, že je pro vás práce s využitím moderních technologií efektivnější?
Před koronakrizí jsem byl jeden až dva dny v týdnu mimo, ať už kvůli cestování za investory nebo za kolegy do Polska. Teď vím, že to lze i bez osobních schůzek a že hodně věcí se opravdu dá udělat online. Věřím, že do budoucna budu lépe zvažovat, zda je někam potřeba letět. Schůzky netrvají šedesát minut, ale klidně jen patnáct.
Při osobních schůzkách mají lidi už jen proto, že se sejdou, očekávání, že ta schůzka "musí" mít celých šedesát minut. Při online videocallech je to naopak, stručnost a rychlost se cení. Soustředit se hodinu na videohovor je opravdu těžké. Také s investory jsme využívali "alternativní" komunikační kanály. Kde dříve převládal e-mail, teď přebírá komunikaci WhatsApp nebo Zoom. A díky tomu všemu jsem mohl být s rodinou, což bylo fajn. Tolik času jsem s ní nikdy nestrávil.
Měl by být nyní nejvyšší prioritou společnosti návrat k prosperitě?
Ano. Měli bychom dál utrácet, cestovat po České republice, podporovat restaurace a hotely. Pakliže dokážeme výrazně změnit své chování, bude to mít širší dopad na ekonomiku.
Na co by se tedy lidstvo nyní mělo hlavně soustředit? Ekologie, demokracie, ekonomika?
Vedlejším produktem pandemie koronaviru je, že dokážeme efektivně pracovat "odkudkoliv". Vnímám, že ten trend s námi zůstane a bude mít pozitivní dopad na ekologii. Budeme méně cestovat do práce a výrazně se omezí zahraniční cesty. Já sám zvážím cestu za investory do Londýna nebo do Varšavy dvakrát. Hlavní pozornost tedy teď musí mít ekonomika, a to ve spojení s ekologií.
Vaše firma Twisto o sobě říká, že jste platební inovace? V čem?
V Twistu se díváme na denní platby optikou moderní digitální doby. Myšlenka Twista vznikla před sedmi lety jako odpověď na to, že lidé v Česku sice nakupovali online, ale často platili na dobírku. Zřejmě ze strachu, že zboží nedojde, nebo se nebude líbit. Twisto tyhle obavy rozptýlilo. Díky němu lidé nakupují online a platí až za 14 dní, takže mají čas si zboží vyzkoušet, prohlédnout a teprve potom zaplatit, je to taková finanční rezerva. Dnes téhle platební metodě říkáme Twisto Pay a najdete ji skoro na tisícovce e-shopů.
Krize placení online a další služby s tím spojené ještě uspíšila. Co dalšího nabízíte v rámci virtuálních řešení nebo výhod?
Dneska si Twisto pořídíte přes mobilní aplikaci, která umí všechny platby automaticky zařadit do dvaceti kategorií a po každé platbě posílá notifikaci. Chceme, aby naši zákazníci měli vždycky přehled o svých financích a o svém cashflow si rozhodovali svobodně, ale zároveň pohodlně v mobilní aplikaci. A ještě k těm inovacím – máme funkci Snap, což je platba fotkou nebo mailem, a Split, to je rozdělení hromadných plateb mezi kamarády. Naší poslední inovací je digitalizace splátek, což opět zvládnete z mobilu na pár kliknutí.
Rozumím tomu, že platby online jsou pohodlnější, mnozí lidé ale z toho prostředí pořád mají obavy?
Když platíte přes Twisto, neplatíte svými vlastními penězi. Vedle Twisto Pay máme i Twisto platební kartu a obě služby jsou založené na kreditu. A to oceníte v případě, kdy si zboží nakoupené na e-shopu chcete nejdřív vyzkoušet, ale taky ve chvíli, kdy platební kartu ztratíte nebo ji někdo zneužije. Nikdy nepřijdete o svoje peníze.
Michal Šmída
Zakladatel a CEO fintech společnosti Twisto. Je členem Forbes 30 pod 30, žil 11 let v Rusku, Velké Británii a USA. Kariéru začal v Londýně, kde po dokončení studií na King's College nastoupil do banky Barclays Capital. Když se v roce 2013 vrátil do České republiky, založil Twisto – první tuzemskou službu pro okamžitý nákup zboží na internetu s možností odložené platby. S více než padesátičlenným týmem a investory jako ING, UNIQA, ENERN a Miton získalo Twisto řadu významných ocenění v Česku i v zahraničí.
Každý, kdo už má nějakou podobnou zkušenost za sebou, ví, jak taková situace dokáže znepříjemnit život. A navíc Twisto má jako jedna z prvních firem na světě certifikát Digital First, což znamená, že u nás nebudete vůbec potřebovat fyzickou, tedy plastovou kartu, ale plně si vystačíte s tou virtuální. Ostatně, zavázali jsme se, že do roku 2025 budeme úplně bez plastů.
Vy chcete naučit Čechy platit mobilem, očekáváte, že přestanou používat hotovost i platební karty. Jak rychle jde v té oblasti vývoj kupředu?
Opravdu zásadně. Vidíme na našich zákaznících, že když si vloží kartu do mobilu, tak s ním pak platí dvakrát častěji než s fyzickou kartou. Placení mobilem se stává pomalu ale jistě standardem. K poražení hotovosti paradoxně pomůže pandemie, během níž řada obchodníků dočasně ani fyzické peníze nepřijímala, navíc se mnozí z nich nově vybavili terminály. Budoucnost je tedy bezhotovostní.
A co vzdálenější budoucnost? Budeme někdy platit třeba mrknutím oka nebo otiskem prstu?
Je to tak, já osobně vidím budoucnost taky v biometrice. Nebudeme muset u sebe nosit žádnou kartu, jednoduše zaplatíme třeba obličejem. Ovšem aby se to mohlo uskutečnit, musí se nejdřív vybudovat nová infrastruktura. Toho se ale v Česku nebojím, protože naše země je v tomhle ohledu jedna z nejvyspělejších. Máme tu spoustu bezkontaktních terminálů. Abychom mohli "platit úsměvem", budeme potřebovat "upgrade" platební infrastruktury u obchodníků, například tím, že k pokladnám přidáme kamery. A to může trvat i deset let.
Reklama
foto: Twisto, zdroj: Twisto