I když jsou hranice otevřené, ne všichni stačí sledovat, jak se mění „semafor“ s koronavirově přístupnými a méně přístupnými zeměmi. A ne všichni se letos cítí na to, aby vyrazili na dovolenou k moři. Řada Čechů se tak rozhodla, že budou trávit volno v Česku, k čemuž je ostatně vybízí stát neboli vláda, města, regiony i některé přepravní společnosti. Za tím účelem vzniká řada zajímavých kampaní, které ukazují Česko jako zemi plnou pozoruhodných míst a výletních cílů.

Koronavirus prakticky zastavil turistiku. O české turisty se tak snaží bojovat Praha, která letos přijde o miliardy z tohoto segmentu, ale i další regiony. To vše samozřejmě s konkurencí například takového Chorvatska a dalších zemí, kde mají podstatné lákadlo, které se v Česku zkrátka nenabízí – moře. Jak se tedy snaží místní města a organizace tuzemské turisty nalákat? Různě a také různě úspěšně.

Turistika vlaková

„Koho nudí Bora Bora, míří směrem Kutná Hora…“ Tímhle a podobně více či méně zdařilými slogany láká národní dopravce České dráhy Čechy v kampani Vlakem na výlet. Jmenuje se tak i nová mobilní aplikace, kde najdete na jednom místě až stovky českých turistických cílů.

Španělé vyjedou na výlet do Barcelony stejně jako Italové do Říma. Ale když Češi zvažují, kde stráví volný čas, Praha to nakonec většinou nevyhraje.

K výběru jsou tu Hravé výlety s více zastávkami a soutěžními otázkami z dané lokality, které ocení zejména rodiče s dětmi. Malí výletníci se během pochodů navíc i něco dozvědí, protože součástí materiálů k Hravým výletům je vždy nějaký skrytý příběh české historie.

Primární cíl výletu ale nemusí být jen historický, můžete se vydat třeba za vyhlášenou lahůdkou nebo dezertem doporučenými Gastromapou Lukáše Hejlíka. A pro fandy železnic je v repertoáru i nabídka jízd historických. Zkrátka: „Letos místo za hranice cestujte vlakem po republice.“ No, snad poslední tragické události na kolejích lidi neodradí. Ta kampaň je totiž docela povedená.

Co v Praze, jeďte na venkov!

Kampaň dalšího dopravce vsází na jistou kontroverzi. Společnost RegioJet Radima Jančury se sídlem v Brně vyzývá Pražáky, aby v létě opustili hlavní město a vydali se do dalších českých „metropolí“ za mimořádně výhodné ceny. Slovy mluvčího firmy Aleše Ondrůje se tak snaží poukázat na skutečnost, že města, jako jsou Brno, Ostrava nebo Olomouc, mají také co nabídnout a mohou letos v létě posloužit jako alternativa těm, kteří by jinak vyrazili poznávat krásy třeba Paříže nebo Londýna.

Každopádně se skutečnost, že firma města mimo Prahu označila za „venkov“, u zástupců Brna a Olomouce nesetkala s pohoršením. Podle Ondrůje chápou nadsázku, která se v kampani ukrývá. No, a o kampani mluví, žije si vlastním životem a má prý hojnou odezvu i na sociálních sítích. A o to přece v kampani jde.

V Praze jako doma

Myšlenka mimopražských Čechů navštěvujících hlavní město v rámci výletů nebo dovolené zní sice laskavě, ale jak v rozhovoru pro Radiožurnál řekl Tomáš Prouza, prezident svazu obchodu a cestovního ruchu, tak právě Praha v porovnání s dalšími evropskými městy, jako je Barcelona nebo Řím, prodělala během covidové pandemie největší z propadů.

Důvodem je skutečnost, že Češi nejsou zvyklí své hlavní město navštěvovat jako turistický cíl. Španělé vyjedou na výlet do Barcelony stejně jako Italové do Říma. Ale když Češi zvažují, kde stráví volný čas, Praha to nakonec většinou nevyhraje. Česká metropole je tak dlouhodobě existenčně závislá především na zahraničních turistech. Proto magistrát vytáhl bílý prapor a zve do Prahy lidi z českých regionů, a proto také název kampaně V Praze jako doma.

Cílem kampaně, jak říká v rozhovoru pro Flowee pražská radní Hana Třeštíková, není pomáhat předraženým hospodám, ale spíše hoteliérům, kulturním památkám a institucím, jako je třeba Galerie hlavního města Prahy, planetárium nebo Vyšehrad. A jak se projekt V Praze jako doma snaží občany namotivovat? Docela chytře a prakticky. Za každou noc, kterou návštěvník stráví v pokoji hotelu či (oficiálního) ubytovacího zařízení, dostane dva body v celkové hodnotě 400 Kč. Ty potom může utratit za památky, muzea, výstavy, služby průvodců a další turisticky atraktivní záležitosti. A prý to funguje, tak uvidíme, až sezóna skončí.

Světové Česko

Domácí turismus se kampaní #světovéČesko snaží podpořit i agentura CzechTourism. Projekt podává pomocnou ruku regionům, profesním asociacím i podnikatelům. Světové Česko spojuje do jednoho „balíčku“ všechny aktivity CzechTourism a cílem je vyzdvihnout české regiony a turisticky atraktivní destinace.

Jako ambasadoři jednotlivých krajů se v kampani údajně objeví tváře známých osobností, jako je Jaromír Jágr, Jaroslav Kulhavý nebo Gabriela Koukalová. Podnikatelé, regiony a další partneři se mohou zapojit například prostřednictvím turistického portálu Kudy z nudy, který ročně navštíví až 18 milionů lidí. Kampaň začala už před hlavní letní sezónou, pokračovat bude v pozdním létě a začátkem zimy.

Související…

Mají vidláci zachraňovat Prahu? Jak nabourat pandemickou sounáležitost
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock