Americká automobilka Tesla, asi nejznámější výrobce a průkopník elektromobility, musí vyklidit lesní pozemky poblíž německého hlavního města Berlína. Právě na nich vzniká obří evropský závod na výrobu automobilů a baterií, jenže zatím se dál stavět nebude. Ekologičtí aktivisté totiž namítají, že by fabrika ohrozila kolonie hadů a ještěrek. Soud ve Frankfurtu, který se kauzou zabývá, proto nařídil zastavit kácení lesů. Podobný soudní příkaz byl vydán před necelým rokem ohledně plánů Tesly na továrnu Gigafactory v Grünheide ve východním Braniborsku. Tehdejší rozhodnutí bylo reakcí na obavy ohledně divoké zvěře a vodních zdrojů.

Ekologům se sice povedlo rozestavěnou továrnu na chvíli zastavit, ale u Berlína už je dost uděláno


Společnost Tesla se k poslednímu rozhodnutí veřejně nevyjádřila. Odvolává se na to, že právní spor s německou ekologickou Unií pro ochranu přírody a biologické rozmanitosti (NABU) a Zelenou ligou stále probíhá a na konečné rozhodnutí se stále čeká. Skupiny ekologických aktivistů tvrdí, že odlesňování míst, kde by měla stát továrna Tesly, zničí úkryty chráněných hadů a ještěrek. Rovněž se obávají, že stavební práce budou tyto živočichy během zimní hibernace rušit.

Stavební práce se také zdržely poté, co bylo na místě objeveno sedm bomb z druhé světové války.

„Ani Tesla se nemůže a nesmí postavit nad zákon,“ uvedl ve svém prohlášení Heinz Herwig Mascher, předseda Zelené ligy v Braniborsku. Šéf Tesly Elon Musk s velkou slávou oznámil plány na továrnu v listopadu 2019 a uvedl, že ji má v úmyslu uvést do provozu 1. července 2021. Cílem je vyrábět 500 tisíc automobilů Tesla ročně.

Nejde to ani s Gigafactory

Musk tehdy rovněž uvedl, že společnost se kromě svého závodu na výrobu automobilů zaměřuje na vybudování největší továrny na baterie na světě, ta má stát v Grünheide a bude se stejně jako ostatní podobné projekty Tesly nazývat Gigafactory.

Začátkem roku 2020 Tesla bez ohledu na problémy v Německu předstihla Toyotu v souboji o první místo v žebříčku nejcennějších automobilek světa.

Jenže i tohle místo se stalo bodem sváru pro ekologické aktivisty a německé křesťanské i svobodné demokraty, kteří se obávají, že by tento projekt mohl poškodit atraktivitu země pro další podnikatele. Pro americkou automobilku jde o rizikový projekt, protože jí nebylo nikdy oficiálně uděleno povolení k výstavbě továrny. Tesle bylo totiž uděleno povolení německým ministerstvem životního prostředí zahájit přípravy staveniště „na vlastní riziko“. I přípravy Grünheide zahrnovaly úpravu asi 91 hektarů lesa a kácení tisíců stromů.

Povolení na zahájení stavby však závisí na schválení místními úřady, které ho musí konzultovat s ekologickými skupinami a místní komunitou. Stavební práce se také zdržely poté, co bylo na místě objeveno sedm bomb z druhé světové války.

Tesla v říjnu uspořádala debaty s místními obyvateli a ekologickými skupinami, které podaly více než 400 stížností a oznámení k úřadům. Po obavách z dopadu, který by mohla mít továrna na místní vodní zdroje, se firma dohodla na snížení spotřeby vody. Tesla má v současné době už dvě Gigafactory na výrobu baterií v USA a jednu v Šanghaji. Začátkem roku 2020 Tesla bez ohledu na problémy v Německu předstihla Toyotu v souboji o první místo v žebříčku nejcennějších automobilek světa.

Související…

Tesla přežila trapas z prezentace. Objednávek na Cybertruck je nejmíň půl milionu
Jan Handl

foto: Profimedia, zdroj: BBC