Doprava na pražské magistrále se o víkendu zkomplikovala. Na Hlávkově mostě probíhaly zátěžové testy, které měly za cíl zjistit, v jak vážném stavu památkově chráněná dopravní stavba opravdu je. Stopku tak dostaly tramvaje a doprava byla svedena na starý most.

Auta měla v každém směru k dispozici jen jeden jízdní pruh. „Uděláme vše pro to, abychom práce dokončili co nejdříve tak, aby řidiči v nedělní podvečer mohli opět jezdit v obvyklém režimu dva plus dva. Vše záleží na průběhu prací i na počasí,“ uvedla pro Pražský deník Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací. „Most bude osazen senzory, po mostě budou jezdit nákladní automobily, celkem jich bude šest," dodal pro metropolitní televizi Praha TV Petr Smolka, generální ředitel TSK. V neděli kolem 17. hodiny do sebe na začátku Hlávkova mostu směrem do centra nabourala dvě auta, zatímco silničáři sklízeli dopravní značky. A bylo vymalováno. Most se ale opravit musí.

Zajímavostí prvního českého mostu s užitím betonu, otevřeného v roce 1911, je, že jeho podloží bylo vyztuženo dřevěnými pilotami.

Už o několik dní dříve se na diagnostiku Hlávkova mostu vrhli také odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT. U pátého pilíře vyhloubili průzkumnou jímku, aby z něho odebrali vzorky a určili stav jeho konstrukce. Podle ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska výsledky prý odpovídají jejímu stáří.

Hlávkův most spojuje přes ostrov Štvanice Holešovice s centrem. Jde vlastně o součást magistrály


„Ty betonáže jsou poplatné době vzniku. Byl to úsvit betonového stavitelství v Čechách, takže když se podíváte, tak oni racionálně postupovali tak, že do těch základových konstrukcí, kde to namáhání není tak velké, jako třeba v těch obloucích, použili třeba méně cementu, trošku jiný způsob hutnění, jiné kamenivo, takže třeba ty vzorky jsou mezerovité, což je na nich vidět, a v dnešních podmínkách by takovýto beton jistě neobstál,“ řekl metropolitní televizi Praha TV Kolísko.

Rekonstrukce v roce 2021

Zajímavostí prvního českého mostu s užitím betonu, otevřeného v roce 1911, je, že jeho podloží bylo vyztuženo dřevěnými pilotami. Experti odebrali vzorky i z nich. „To, co jsme zatím zjistili, ukazuje, že když jsou v betonu a jsou trvale zaplaveny, tak jsou v pořádku. Co v betonu není nebo bylo mimo něj, tak vykazuje známky degradace,“ dodal Kolísko. Více by vědci z ČVUT měli vědět někdy v polovině tohoto roku. Na základě výsledků podrobné analýzy se pak stanoví, jakým způsobem bude oprava jednotlivých částí mostu probíhat.

Už za minulé magistrátní koalice se začalo nahlas hovořit o tom, že na hranici své životnosti se ocitl most Barrandovský.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr uvedl, že pokud vše půjde hladce, Hlávkův most by se mohl nejpozději v roce 2021 začít rekonstruovat. V takovém případě je velmi pravděpodobné, že řidičům, kteří se budou chtít přes Prahu dostat, začne opravdové peklo. Hlávkův most totiž není jediný, pro pražskou dopravu klíčový, most, který bude nutné neprodleně renovovat.

Odříznutý Barrandov?

Už za minulé magistrátní koalice se začalo nahlas hovořit o tom, že na hranici své životnosti se ocitl most Barrandovský. Přes ten každý den projede více než 140 tisíc aut. V provozu je od roku 1988 a za tu dobu žádnou zásadní rekonstrukcí neprošel. „Zahájení předpokládáme po roce 2020,“ uvedla loni v červnu Barbora Lišková. Tehdy správci pražských silnic dokončovali soutěž na firmu, která zpracuje projektovou dokumentaci včetně diagnostiky mostní konstrukce.

Libeňský most má být uzavřen až v roce 2022. I tady už se ale s opravami začíná


„Opravy Barrandovského mostu se děsím,“ uvedl pro Flowee pan Michal z Teplic, který do Prahy pracovně dojíždí několikrát týdně. Jezdí do Braníku, a tak pro něho alternativa v podobě dojíždění vlakem nebo autobusem není příliš atraktivní. „To bych na cestách strávil dvakrát více času než nyní. Navíc spojení městskou dopravou z hlavního nádraží není zrovna šťastné, což celou dobu dojíždění ještě prodlužuje,“ dodal. Michal jezdí do Prahy vozem po dálnici D8, následují Holešovičky a tunelový komplex Blanka.

Praze se dříve či později otálení s dostavbou pražského okruhu vymstí.

Opravdovou noční můrou by však pro něj bylo, pokud by oprava Barrandovského i Hlávkova mostu probíhala současně. „Když je nějaký problém v Blance nebo i na Barrandovském mostě, jezdím přes magistrálu, Nuselský most a Podolí. Takže omezení dopravy na Hlávkově mostě by znamenalo faktické umrtvení alternativní trasy,“ vysvětluje Michal.

Když se to sejde

Zástupci TSK sice opakovaně uváděli, že by rekonstrukce Barrandovského mostu probíhala na etapy, aby zůstala zachována maximální průjezdnost, ale i zavření jediného jízdního pruhu by na mimoúrovňové pražské tepně způsobilo nemalé problémy. „Asi před třemi týdny tam došlo ke střetu dodávky s labutí a most byl paralyzován. Okamžitě se vytvoří kolona na výjezdu z Mrázovky, následně je regulován vjezd do tunelů už z Troji. Tím pádem se ucpou Holešovičky a D8 obvykle stojí až ke sjezdu na Zdiby,“ krčí rameny Michal. Teoretická objížďka přes Kolbenovu ulici kolem Proseku s napojením na severovýchodní část pražského okruhu zase bývá zahlcena kamiony.

Související…

Mosty mají spojovat. Proč se hodně těch pražských rozpadá?
Ivan Verner

Praze se tak dříve či později vymstí otálení s dostavbou pražského okruhu, ale i nedostatečná kapacita záchytných parkovišť P+R na okrajích města. Kdo se na samé hranici Prahy neobjeví do brzkých ranních hodin, má zpravidla se zaparkováním na P+R smůlu. Bývají totiž již obsazená. To platí zejména pro P+R v Holešovicích hned vedle stanice trasy C pražského metra, ale i pro P+R v Letňanech.

foto: Profimedia, zdroj: TSK