Ve čtvrtek 23. května proběhla v Divadle Archa výstava a další ze série diskuzí nazvaná Proměny území Masarykova nádraží a ulice Na Poříčí. Jde o diskusní večery k připravovanému projektu Masaryčka spojuje a GoFlorenc.

V pořadí již šestá debata s veřejností o projektu Masaryčka spojuje a GoFlorenc


Pokud jste během posledních 20 let zavítali na Masarykovo nádraží, jistě budete souhlasit s tím, že to není nijak povznášející estetický zážitek. Zanedbaná budova samotného nádraží, nulová modernizace, téměř žádný rozvoj služeb, přeplněné ulice – tak dnes vypadá ulice Na Poříčí a budova Masarykova nádraží (mezi místními zvaná Masaryčka). Jedná se o důležitou spojnici mezi centrem města, magistrálou a Karlínem.

Zanedbané centrum města

Kdysi velmi honosná ulice Na Poříčí nyní slouží spíše jen jako průchod a pověst Masarykova nádraží je zase narušená pobytem bezdomovců a narkomanů. Masaryčka se přitom nachází jenom pár stovek metrů od nejoblíbenějších turistických lokalit v centru.

Ulici Na Poříčí a Na Florenci už několik let propojuje moderní kancelářská budova Florentinum, proto bylo jenom otázkou času, než někdo přijde s návrhem na revitalizaci. „Díky projektu se pozvedne celá lokalita Florence nejen z hlediska urbanistického, ale doufám, že konečně přijde na řadu i řešení dopravy, veřejného prostranství, občanské vybavenosti, úprava chodníků a snad i čistota. Sním také o zeleni, která se úřadům zdá doposud jen zbytečnou zátěží,“ řekla o projektu Danuše Siering, iniciátorka projektu GoFlorenc zaměřeného na oživení ulice Na Poříčí.

Jak se změní okolí

Celý proces proměny je postavený především na principu odlehčení dopravy, umístění zeleně a vytvoření zcela nové městské třídy, která bude kombinovat hodnotné historické prvky a moderní občanskou vybavenost. V praxi to znamená několik fází, které postupně změní nejenom vzhled, ale především účelnost a oblíbenost celého okolí. Po několika diskuzích se nakonec architekti rozhodli ponechat celou oblast průjezdnou pro běžnou dopravu, i když ve hře byla také varianta odklonit auta zcela jiným směrem a ulici Na Poříčí změnit na pěší zónu. Výsledkem je kompromis, kdy se zúží oblast vozovky pouze na tramvajový pás, po kterém budou moci projíždět taky auta, a zároveň se rozšíří chodníky tak, aby odpovídaly skutečným potřebám místa pro chodce.

Samotné kolejiště bude rozšířené tak, aby dalo možnost vzniku nového spoje mezi letištěm a centrem Prahy, zastřešení je samozřejmostí. 

To ale není zdaleka vše, hlavní stavební úpravy budou probíhat v ulici Na Florenci. Dlouho nevyužívaný městský brownfield se promění ve zcela nové náměstí, které si klade za cíl vytvořit reprezentativní vstup do města z autobusového a vlakového nádraží. Samotné kolejiště bude rozšířené tak, aby dalo možnost vzniku nového spoje mezi letištěm a centrem Prahy, zastřešení je samozřejmostí. Asi nejpoutavějším je ovšem pěší propojení ulic Na Florenci, Hybernské a Opletalovy, což teď patří asi k největším problémům Masarykova nádraží a jeho okolí.

Hotovo bude za 6 let

Projekt revitalizace území Masarykova nádraží připravuje společnost Penta Real Estate ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Na základě architektonicko-urbanistické soutěže byl pro revitalizaci území Masarykova nádraží vybrán projekt navržený studiem Zaha Hadid Architects. Projekt revitalizace území je výsledkem dlouhého procesu, který byl a stále je konzultován s vedením Prahy, Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy a dotčenými orgány státní správy.

Související…

Jak zlepšit okolí Florence? Zapojme studenty, říká Danuše Siering
Jaromír Hasoň

Návrh revitalizace prošel mnoha proměnami a složitým vývojem. Jeho první fáze, revitalizace území podél ulice Na Florenci, vstupuje v současné době do závěrečných stádií přípravných prací. Výstavba bude probíhat v na sebe navazujících fázích, z nichž poslední by měla být dokončena v roce 2025.

foto: Masaryčka spojuje a autorka, zdroj: Masaryčka spojuje