Oblíbené elektrické koloběžky Lime, které od podzimu brázdí ulice Prahy, zdražily. Nástupní sazba zůstala stejná – za odemknutí vozítka zaplatíte 25 korun, za minutu jízdy ale už platíte 4 koruny, přitom donedávna to byly jen koruny dvě. Testovací jízda v délce 4,4 kilometru, která trvala 17 minut, nás tak vyšla na 93 korun.

Pro srovnání jsme si na stejnou vzdálenost zadali požadavek na jízdu taxíkem. Nejlevněji vyšla jízda s BOLTem za 90 korun, UBER byl o něco dražší, nabídl jízdu za 98 korun. U standardních taxislužeb byla cena už vyšší. Nejlevnější taxi by při objednání přes dispečink vyšlo na 106 korun, AAA Taxi za 135 korun při online objednávce a Tick Tack v základním tarifu za jízdu na stejnou vzdálenost účtuje 163 korun.

Zdražuje se všude

Zdražení se u evidentně podstřelených cen dalo čekat. Dvě koruny za minutu při průměrné délce jízdy devět minut, kterou Lime v Praze udává, mohlo stačit tak na svoz koloběžek, které každou noc provádějí speciální sběrači – ti si přitom prý vydělají za den až 2 000 korun.

Pražané mají ke koloběžkám Lime klasický love/hate vztah


„S tím, jak vstupujeme do nejrušnějšího období letní sezóny, jsme upravili naše ceny tak, abychom mohli zajistit trvalý dostatek koloběžek v ulicích a zároveň abychom posílili tým, který se stará o to, aby byly koloběžky ve stoprocentním stavu,“ odpověděl na dotaz Flowee, který se týkal zvýšení cen, provozní manažer Lime pro Česko Ondřej Široký.

Lime je ve fázi růstu, nemůže ale prodělávat donekonečna.

Zdražení bylo prý nutné, Lime ostatně zvýšil ceny plošně po celém světě. V metropolích EU zaplatíte 1 euro za odemknutí a 0,15 eura za minutu, což je zhruba stejně jako v Praze. V amerických městech se ceny liší. Lime si odemknete vždy za 1 dolar, v Seattlu nebo v Los Angeles za minutu zaplatíte 25 centů, v Baltimore 29 centů a v Detroitu 33 centů. Nástupní sazba vás vyjde sice levněji, ale minuta jízdy pak o něco dráž. I když se jedna z největších startupových bublin stále nachází ve fázi růstu, kdy má expanze přednost před generováním zisku, nemůže prodělávat do nekonečna. Vůle investorů sypat další peníze do firmy, která má tržní hodnotu přes 2 miliardy dolarů, není evidentně nekonečná.

Boj o přízeň veřejnosti

Koloběžek v Praze bude každopádně dál přibývat. „Aktuálně je v ulicích něco přes 1 200 koloběžek a počet bude navýšen zhruba na 1 500 kusů. Cílem Limu je poskytovat Pražanům možnost rychlé, pohodlné a ekologické přepravy po městě,“ říká Ondřej Široký.

Koloběžky na pražských ulicích totiž vyvolávají stále řadu kontroverzí, lidé si stěžují na jejich špatné „parkování“ i na to, že je jich prostě moc.

Otázkou je, do jaké míry budou Pražané ochotni akceptovat ceny, které se dostaly na úroveň taxislužeb. Koloběžky na pražských ulicích totiž vyvolávají stále řadu kontroverzí, lidé si stěžují na jejich špatné „parkování“ i na to, že je jich prostě moc. Na Facebooku dokonce vznikl event „Házení koloběžek Lime do Vltavy“.

Související…

Ondřej Široký z Lime: Děláme všechno pro to, aby koloběžky na ulicích nepřekážely
Zdeněk Strnad

foto: Profimedia, Lime, aplikace Lime a autor, zdroj: Lime ČR