Iluze 3D obrazů, video objekty a animace. Tyto a další zajímavé umělecké prvky se stanou součástí plánované trasy metra D. Přestože by Pražané podle všeho uvítali spíš realizaci nových silničních okruhů a bytů, magistrát má nyní jako jednu z hlavních priorit právě stavbu „déčka“. Soutěž o výtvarnou podobu jeho prvních dvou stanic Pankrác a Olbrachtova, kterou zaštítila Národní galerie, už má nyní i své vítěze – významné české umělce Vladimíra Kokoliu a Jakuba Nepraše.

„Přestože se nám ve výběru nepodařilo zachovat genderovou rovnost, jsem rád, že byli nakonec vybráni autoři dvou rozdílných generací i poměrně odlišných výtvarných názorů,“ podotkl s úsměvem člen soutěžní poroty Michal Novotný. Přestože podle ředitele Sbírky moderního a současného umění Národní galerie bude mít každá stanice nového metra vlastní charakter, design celé trasy propojí modrá barva a shodný mobiliář.

Prebiotická polévka

Pro každou stanici vytvořili návrh čtyři umělci, mezi nimiž vybírala porota složená ze zástupců města, Metroprojektu, dopravního podniku a zmiňované Národní galerie Praha. Autorem vítězného návrhu pro plánovanou „přestupku“ Pankrác se stal Jakub Nepraš, který se prý snažil především o to, aby celý návrh fungoval komplexně jako celek. Sám své dílo nazval „prebiotickou polévkou“.

V praxi takový obraz napohled vypadá jen jako dezén, „váleček na zdi“. Po určité době se ale jeho plošná textura začne jevit jako prostorový obraz.

„Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů, inspiroval jsem se nanočásticemi, ze kterých jsou složení lidé i vše okolo nás v provázaném superorganismu.

Neprašovy nanočástice mají oživit Pankrác jako přestupní stanici

Ten se bude měnit s denní dobou, kdy později večer zteplají barvy a zpomalí se animace kvůli lepšímu spánku, nebo při příjezdu soupravy, kdy se naopak stanice rozzáří a začne být aktivnější,“ popsal autor. V jeho návrhu se objevují i další supermoderní prvky jako například 3D sochy, které budou rotovat v průvanu.

Každodennost a všednost

Stanici Olbrachtova vyzdobí Vladimír Kokolia, který pracoval zejména s pojmy každodennost a všednost. Snažil se prý totiž o to, aby jeho dílo bylo méně nápadné a cestující ho vnímali spíše podprahově. Podle vizualizací však jeho návrh rozhodně obyčejně nepůsobí. 

„Metro je velmi specifické místo, jehož průchod je pomalejší, dlouho se v něm čeká. A právě ono čekání je docela vzácný moment. Sáhl jsem tedy po způsobu auto-stereoskopického zobrazování, který používám, když chci diváka dostat skutečně 'do obrazu',“ popsal během ukázky své práce, na které převažuje motiv figur cestujících pozorovaných shora. „V praxi takový obraz napohled vypadá jen jako dezén, váleček na zdi. Po určité době se ale jeho plošná textura začne jevit jako prostorový obraz,“ vysvětlil.

Rukopis umělce

Co se týká finanční náročnosti jednotlivých děl, podle náměstka primátora Adama Scheinherra je zanedbatelná. „Pro projekt za 57,5 miliardy korun, jakým metro D je, jsou toto skutečně promilové náklady a spíše povedou k jeho vylepšení,“ vyjádřil se Scheinherr s nadějí, že se nejnovější linka stane vlajkovou lodí dopravního podniku. „V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města, je z nich stále cítit rukopis architekta a umělce. S takovou péčí přistupujeme také k lince metra D.“

Čekající hlavy mají vyzdobit stanici Olbrachtova

Další kolo soutěže rozhodne o designu stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Plánuje se na podzimní měsíce.

Související…

Stavte okruhy, až potom metro D, přejí si Pražané
Zdeňka Musilová

foto: Projekty soutěže na podobu stanic metra D, zdroj: Praha.eu