Od začátku září se na magistrále mezi Vinohradskou a Hlávkovým mostem nově může jet rychlostí jen 50 kilometrů za hodinu. Rychlost se snížila z původní sedmdesátky. Je to prý kvůli hluku a bezpečnosti. Značit se to nikde nebude, takže vůbec to není proto, aby se vybralo víc pokut. A ta částka taky nesouhlasí...

V Praze jsem za deset let strávila nejvíc času naráz na třech místech: V hospodě Na Palmě, v koloně na magistrále směrem na Pankrác a v koloně na magistrále směrem do Holešovic. Jeden čas za to mohla výstavba zastávky na Štvanici, kde nyní za den do tramvaje nastoupí až jeden cestující, o víkendu až dva, a naše město by bez ní v podstatě nemohlo fungovat. Se stáním na magistrále je ale konec! Konečně bude průjezdná. Víte proč? Protože na ní snížili rychlost ze 70 km/h na 50 km/h.

Na magistrále nyní bude bezpečněji. V padesátikilometrové rychlosti si můžete všímat i chodců...


Hladina hluku klesne o celé dva decibely a doprava bude plynulejší, také tam konečně bude bezpečněji. Jsem ráda, že se dopravní problémy v Praze začaly řešit tak zhurta a radikálně. Bylo třeba konečně vyřešit fakt, že auta na silnici dělají hluk, což zřejmě v inkriminovaných místech nejvíc vadí dělníkům při rekonstrukci Státní opery, případně strojvedoucím vlaků na hlavním nádraží. Nebo že by se to dělo kvůli hlídačům parkovišť a turistům, co tam čekají na odvoz autobusem?

Past na turisty

Mimochodem, snížení hluku o tři decibely na takovém místě znamená snížení počtu projíždějících vozidel na polovinu, což se snížením rychlosti o 20 km/h asi zřejmě opravdu nestane. Ale možná, že tím na magistrátu mysleli to, že se polovina řidičů na onom místě vyboduje a přijde o řidičák. Narafičil na ně totiž takovouto past: Ono snížení rychlosti inzeruje pouze na světelných tabulích, nikoliv značkami. To je prý zbytečné, protože v centru města je přece padesátka automaticky a není to třeba nijak vyznačovat. Jako na potvoru ale tudy často projíždějí lidé, kteří třeba necestují po Praze denně a nemají šanci se o změně dozvědět, ale neznalost zákona neomlouvá, takže teď už jen nainstalovat více radarů a číhat.

Konečně se vyberou peníze na to, aby se zas někde mohly třeba kácet stromy nebo dělat kampaň na čipování psů.

Těch, co si telepaticky neodvodí, že mají jet padesátkou namísto léta platné sedmdesátky, se jistě najde dost a konečně se vyberou peníze na to, aby se zas někde mohly třeba kácet stromy nebo dělat kampaň na čipování psů. Anebo je možná v rámci zpřístupňování města obyvatelům v plánu vybudovat uprostřed magistrály nějaký plácek pro matky s dětmi, dětské hřiště, psí park a všichni by tam mohli vysedávat a kochat se bezpečností provozu okolo sebe. Teď se to zatím neděje, teď bohužel kvůli obludně vysoké rychlosti denně stovky chodců přicházejí o život, stejně tak řidiči při hrůzných autonehodách. Ty vůbec z 90 procent nejsou klasickými ťukanci z nepozornosti při posouvání v koloně v rychlosti 10 km/h. Kdepak, všechny nás vraždí sedmdesátka.

Což takhle dát si okruh?

Mimochodem, pokud v těch místech jde někde opravdu o život, je to na úseku silnice mezi novou budovou muzea a odbočkou z Vinohradské na magistrálu. Denně tam mezi auty přebíhají desítky turistů často i s kufry a semafor nebo přechod nikde, ale proč taky, auta tam teď pojedou padesátkou, takže už se nikomu nemůže nic stát.

Je taky škoda, že plynulosti dopravy v této oblasti by nepomohlo dostavět okruh nebo nezavírat vždycky půlku hlavních tahů v Praze naráz. Ne ne ne, všechno to vězí v tý sedmdesátce na magistrále. Možná ale vedení města křivdím a za jejich novým opatřením stojí něco úplně jiného: Snaha o to, aby se v centru Prahy nejezdilo rychleji než po dálnici D1. A to by mohlo vyjít.

Související…

Stavte okruhy, až potom metro D, přejí si Pražané
Zdeňka Musilová

zdroj: Pražský Deník