V pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) proběhla další ze série přednášek o podobě budoucí přepravy, tentokrát se věnovala nové trase metra D. Nabité auditorium se dozvědělo o tom, jak metro pokročilo, jak k němu Praha přistupuje a jak změní nové stanice jeho vzhled.
„Připravujeme územní studie a upravujeme území na povrchu stanic,“ řekl Petr Hlaváček, první náměstek primátora. Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra je metro D nejvýznamnější a nejdražší projekt, který se v tomto desetiletí bude v Praze stavět.
Je rok 2020 a po 35 letech po prvních studiích proveditelnosti se můžeme dočkat realizace metra D.
„Poslední úsek okruhu byl v Praze postaven v roce 2008, poslední tramvajová trať v roce 2003, poslední úsek metra v roce 2015. Teď je rok 2020 a po 35 letech po prvních studiích proveditelnosti se můžeme dočkat realizace metra D,“ uvádí Adam Scheinherr.
Nová trasa bude zahrnovat deset nových stanic, od Náměstí Míru po Depo Písnice. „Nově zjišťujeme, kam s metrem D pokračovat, nebo zda poté začít stavět okružní linku metra E,“ dodává Scheinherr.
Město si na vizuální podobě stanic dává opravdu hodně záležet, proto bude design každé stanice doplněn díly významných českých grafiků. O výběru návrhů rozhoduje sedmičlenná porota a jako mediátor mezi umělci a zadavateli funguje architekt, herec a moderátor David Vávra. Pojďme se tedy podívat na budoucí stanice naplánované trasy D trochu blíž.
1. Pankrác
Výchozí stanici nové linky, která bude zároveň přestupní s trasou C, ztvárnil Jakub Nepraš, který o svém díle mluví jako o „probiotické polévce v nanostruktuře světa“. Stanice bude čtyři metry pod tubusem stávajícího tunelu metra C. Stavba by měla probíhat bez výluky stávající linky, oproti původním plánům by měla fungovat i stanice Pankrác na „céčku“, i když třeba s delšími intervaly.
Olbrachtova
Na rozdíl od Pankráce bude výzdoba statická, strop vyzdobil Vladimír Kokolia.
Nádraží Krč
K designu Nádraží Krč byli přizváni i krajináři. Bude mít pochozí lávku, která bude průchozí 24 hodin denně. Tři výstupy z metra jsou zakomponovány do stávajících budov, nevznikají tedy nové stavby.
Nemocnice Krč
Stanice je zakomponovaná do nové zástavby, viz také úvodní fotografie článku. Podobně jako ve stanici Národní třída jsou vstupy a výstupy součástí parterů budov. Město tak maximálně využívá stávajících struktur.
Ani v Nemocnici Krč nebude chybět plocha pro umělecká díla. Návrhy představí Praha v následujících měsících
Nové Dvory
Finální stanice první etapy nové trasy D. Z metra povedou tři jednoduše demontované přístřešky. Stanice prozatím ve stádiu návrhu.
Libuš
Libuší začne druhá etapa stavby. Stanice se smyčkou metra, která by měla objíždět blok.
Písnice
Předposlední stanice nové trasy.
Depo Písnice
Jelikož jím prochází hranice Středočeského kraje, má u stanice vzniknout P+R parkoviště. Stane se první stanicí metra mimo území hlavního města Prahy.
Někde hodně daleko, v předaleké metropoli
A takto by mohlo vypadat pražské metro v roce 2100.
Reklama
foto: CAMP, zdroj: CAMP